AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.374

95 eller 98 oktan på 228i

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har provat att köra min 228 på 98 oktan några gånger i somras istället för 95 oktan, men jag märkte ingen skillnad alls. På en 318 -05 som jag hade för några år sedan så märkte jag betydligt bättre drag med 98 oktan, men på denna märker jag ingen skillnad alls. Borde man inte göra det?

Någon som vet vad det beror på?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har aldrig märkt någon skillnad på mina bilar. Varken i lägre förbrukning eller bättre prestanda. Dock kör jag 98 när det finns tillgänligt eftersom insprutarna ska må bättre av den lägre inblandningen av etanol.
Kan det vara så enkelt att dagens motorer med turbos är så optimerade och strypta/avgasrenade att oktanhalten uppåt inte spelar någon roll för prestandan.

EB
Är inte grundfrågan här om motorn i en 228i är mappad för 98 eller inte?

Är den mappad för 95 lär det vara bortkastade pengar med 98 oktan i tanken, bortsett från etanolen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
BMW har i många år angett att motorerna med anpassar sig efter oktantalet. Högre oktantal, mer effekt och lägre förbrukning. Den ska alltså "mappa" om sig själv efter bensinenes kvalitet. Men som sagt tidigare, jag märker ingen skillnad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ganska enkelt, om motorns styrsystem klarar av att ställa om tändtidpunkten tillräckligt mycket kan man dra nytta av högre oktantal.
Alla moderna motorer har knacksensorer som automatiskt reglerer ner tändningen när de känner av knackningar och sedan regleras tändningen upp igen tills knackningarna kommer tillbaka igen varvid tändningen justeras ner igen...osv, osv.

Det är dock långt i från alla tillverkare som ger den justermånen i tändningen och då blir det ingen skillnad om man tankar högre oktantal än vad motorns tändning klarar att reglera. (oftast 95 oktan i de fallen)

Alla bensinmotorer som säljs inom EU ska klara 95 oktan, vissa klarar ännu lägre oktantal (t ex ända ner till 91 oktan) genom att ställa om tändningen utan att ta skada, dock med lägre effekt och/eller högre förbukning med lägre oktantal.

En turbomotor brukar generellt sett få mer positiv effekt av högre oktantal än en sugmotor då det tillåter högre turbotryck utan att motorn spikar. Framförallt när det gäller toppeffekt brukar man märka detta.

BMW brukar generellt klara av att ställa om tändningen så man får nytta av högre oktantal och då minst upp till 98 eller t om 100 oktan, men prestandaskillnaden kan vara ganska liten och svår för föraren att upptäcka.

När jag tankade E46:an och E39:an brukade förbrukningen sjunka något med 98 oktan och motorerna gick lite bättre (mjukare).
Förbrukningsskillnaden när jag mätte vid pumpen, låg vid ca 3-5 % lägre förbrukning med 98 oktan.
Så en prisskillnad med upp till 5% prisökning med 98 oktan gick i princip jämt upp ekonomiskt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
...... M5’an drar 1 dl mindre.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.