|
|
|
|---|---|
|
Länken går till en betalartikel på AMS. Där beskrivs hur man stönger av motorn under färfd i en Ford med nyckellöst system. Vet någon hur man gör med en BMW i en liknande situation? Länk | |
thekinglives |
slår inte tändningen av om du trycker på Start/stop knappen? |
|
...det är bara att trampa hårt på bromsen - bromsarna är mycket starkare än motorn! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok ingen av er tycks ha läst artikeln/tittat på videon. Där framgår i alla fall att på en Ford (Fusion?) Bryts tändningen om man färdas under 5 mph. Vid landsvägsfart bryts inte tändningen såvida man inte tryckerminst 3 sek på startknappen. Jag undrade om det var så också med Bmw.. Har ingen lust att testa på min bil😉 |
|
|
...som sagt, vill man få stopp på bilen och gasen har hängt sig: Trampa hårt på bromsen! Då stannar bilen långt snabbare än att vänta på att stänga av motorn... Det kan hända mycket på tre sekunder om man kör i 100 km/h - inget man vill hålla på och mickla med då - dessutom får man ingen styr- eller bromsservoverkan om motorn är avstängd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B. Jag vet att man kan bromsa. Man kan passa på att glida längs ett räcke också. I båda fallen blir antingen motorn (om man inte får stängt av den) eller bilen skrot. Men du missar frågan. Men man kör inte alltid i tät trafik med små marginaler. Tre sekunder är inte lång tid om gasen i vanlig fart (70) får fnatt och ökar varvtalet. Och ratten är fortfarande kvar på bilen. Jag blev lite intresserad av hur det fungerar efter att ha sett videoinslaget och är rätt säker på att någon på forumet vet. Nu är jag inte intresserad längre. Jag har rätt bra kontakt med lokala BMW butiken och kan fråga där. |
|
|
Nä, jag missar inte frågan: motorn blir inte skrot för att du bromsar den tills den dör. Om du stänger av motorn kommer bilen att bli rent trafikfarlig då både styrning och bromsar kommer att bli extremt tunga för den som är ovan vid att köra utan servoverkan.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kaparn om jag förstått dig rätt så undrar du vad som händer med motorn OM gasen skulle fastna under färd? Jag har testat det på min e60 och den dör inte bilen varnar bara att moton är igång eller nåt men jag testade i ca 20-30 km kanske är samma i lägre hastigheter som med Forden.. Du vill helt enkelt kunna stänga av motorn om gasen fastnar? Då har du fått svar av Johan B. mvh |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det blir värre när de går över till drive-by-wire bromsar :-) |
|
Fly by wire är det ju nästan redan. Drive by wifi är snart aktuellt. Rubriken är felformulerad. Jag var mest intresserad av vad som händer när man trycker på stop knappen. Hur man bromsar vet jag sen innan. Men troligen är systemet så konstruerst att startmotorn inte kopplas in med motorn i drift (om man inte samtidigt fotbromsar). Tändningen bör brytas. |
|
|
Det viktigaste är att man bromsar rejält en gång tills bilen står stilla. Då vinner bromsarna lätt över motorn. Försöker man däremot smyga med bromsen och stanna två kilometer bort kommer motorn överhetta bromsarna och du tappar bromsaverkan och döden lurar i nästa kurva... // Magnus |
|
|
Länk Möjligen finns det inbyggd säkerhet. Ska testa någon gång. Utdrag från länkad artikel: Since the advent of electronic throttle control, many automakers have added software to program the throttle to close—and therefore cut power—when the brakes are applied. Cars from BMW, Chrysler, Nissan/Infiniti, Porsche, and Volkswagen/Audi have this feature, and that’s precisely why the G37 aced this test. Even with the throttle floored and the vehicle accelerating briskly, stabbing the brakes causes the engine’s power to fade almost immediately, and as a result, the Infiniti stops in a hurry. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bara för skojs skull så provade jag (för något eller några år sedan) på att vänsterbromsa med min BMW 120i E87 vid bankörning/autocross - lärde mig att det inte fungerar särskilt bra med moderna bilar :-) Såfort jag bromsade så ströp den mycket riktigt gasen... Att utnyttja handbromsen på moderna bilar (elektroniskt handbroms) vid snäva svängar fungerar också riktigt uruselt :-) |
| Bra att veta i alla fall. | |
| Så vad händer om man råkar ut för en "runaway diesel" finns en uppsjö med dieselbilar som spränger motorerna för att den blor självgående och de spelar ingen roll ifall man bryter tändningen. Då funkar inte bromsen på samma sätt att den stryper gasen! Min fråga blir: Orkar bromsarna stanna bilen ifall den skenar på låga växlar och kör vidare med automaten? Har man motorn i friläge så är väl enda alternativet att försöka kväva motorn på nåt sätt | |
|
Ja, bromsarna är mycket starkare än motorn! Under förutsättning då att man inte fisbromsar och överhettar dem förstås, som redan nämnts... En dieselmotor kan rusa om motorn får ett intern oljeläckage och då kör den på motoroljan så länge den räcker eller motorn skär ihop. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om man blockerar insuget så kan man kväva en "runaway diesel". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.