|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, ja, jag får väl skriva en hel roman så det blir lite text :) Frugans 320 årsm 2002, 24000mil, startar inte längre. Det bara blev så utan något intermittent förvarning, en vacker dag gick han inte igång mer.. Det finns inga registrerade relevanta felkoder som kan knytas till detta problem. Använt mig av DiS, Carsoft 6.5, BMW-Scanner. Inga felkoder.. man hoppades på dålig vev/kamm givare, men icke. Vad vet jag hittills? Idag har jag konstaterat att jag har gnista. Kunde testa bara 2 tändspolar, men där är god gnista från stiftet mot jord, så ecu ger gnista, alltså vev/kam givare fungerar. * Tändstiften (platina) är rengjorda i ultraljudsbad. * Okänt hur mkt bränsletrycket är på då jag ej har tillgång till en bränsletrycksmätare med schrader ventil fattning. (nån som vet var man kan få fatt i en för rimliga pengar?) Men där kommer bränsle, det är inga problem. Alla stift var blöta när jag tog ur dem, så jag tolkar det som att alla spridare öppnar också. det osar soppa snabbt och den blir snabbt sur.. * Kompressionen är lite tråkig.. (Uppmätt med en Biltema kompressionsprovare Artikel: 151314) Kompressionstestet är utförd med alla stift urtagna, gaspedalen i botten och på kall motor. Batteriet nyladdat. Avaktiverat bränslepumpen, körde motorn på starten ca 5-6 revolutioner per cylinder. Cyl1: 8 bar Cyl2. 10,7 bar Cyl3: 12,6 bar Cyl4: 12,8 bar Cyl5: 8,8 bar Cyl6: 8 bar Bilen startar alltså inte. Tips? Ideér? Erfarenheter? Misstänker att det är kompressionen som ställer till det, men det som förbryllar mig är att bilen startade bra innan, tveklöst på varje försök, aldrig haft problem med starten, borde inte problemet komma smygandes fram, att den startar ibland o ibland inte? Det kan ändå vara kompressionen, för den är ju inte bra, men ändå... Jag har inte hällt i olja i cyllarna för att kolla om det är kolvringarna som är kassa.. Tror faktiskt på att det är ringarna som är kass, men kan försöka konstatera det nästa gång.. M54:an är ju allmänt känd för att ha värdelösa oljeringar (jävla skitmotor, sorry), så ja, även min bil drog olja, ca 1L/140Mil. Jag är inte sugen på att öppna möget o renovera den, det är inte värt det.. så jag vill ju gärna få upp kompressionen på nåt sätt, att köra wd40 metoden, som är är egentligen känd metod, vet ni om man kan få upp kompressionen efter en wd40 kur? Mvh | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du får soppa, och du har gnista säger du. Fråga: Tänder han alls, nånting? Typ hostar/hackar och dör, eller gnuggar han bara tomt på startmotorn liksom? Vad beträffar kompression så har du flera låga siffror. Jag *tror" (någon får verifiera exakt) att BMW's minimumkomp är i alla fall 10 bar genomgående. WD40 brukar ge resultat. Jag har gjort det på en av BMW's fyrcylindriga (N42), och det blev väl aningen bättre, men tyvärr var mitt problem (troligen) dåliga ventiler och ventilsäten så olja drog han ändå. /a |
|
Kan vara så enkelt att den surat ner sig! Körde du en kort sträcka (typ ut ur garaget) med kall motor och slog av motorn direkt? Då surar de gärna ner sig och vägrar att starta. Boten är att hålla nere gasen HELT för och nöta med startmotorn i max 15-sekunder (det känns som låååång tid när man gör det) åt gången för att blåsa rent cylindrarna och då brukar den hoppa igång på några cylindrar och därefter får man varva den lite för att få alla burkar att vakna. Fortsätt inte hålla nere gasen helt när den startat...! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Storabjörnen = Nej, mkt svagt... när jag tog uta alla stift, rengjorde dem, sen skruvade tillbaka dem, testade jag starta han och han gick kanske i 1 sekund, under denna korta period spotta han o vobbla... lite som han inte gick på alla cyllar. Testade o starta igen, gick han inte igång mer. Johan B = nej, det var ingen kort sträcka, kanske 2km, körde till ICa handla lite o sen hem igen, frun skulle iväg till jobbet på morgonen och bilen startade inte mer. Vi har haft bilen i ca 2 år, den har aldrig klyddat med detta, så detta fenomen är nytt. Jag ska testa göra som du säger Johan, tänkte också prova med lite startgas.. Jag återkommer med hur det har gått. Kom gärna med fler förslag om ni kommer på nåt, allting är välkommet. |
|
|
Hur är det med soppa i tanken? Klassiskt fel om sugstrålepumpen lägger av och det finns typ mindre än 20 liter soppa i tanken - då körs soppan i högerhalvan upp och resterande finns kvar i vänsterhalvan där sugpumpen inte sitter... Så har du lite dåligt med soppa i tanken - slå i tio liter eller så tills det är minst halv tank och testa igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller på att snoka upp min adapter (för bränsletrycksmätaren) åt dig Kotchak :-) Då får vi svart på vitt om vi har något bränsletillförselproblem. Kommer även att testa att spridarna öppnar med noid-light eller liknande (men baserat på lukten som uppstod och stiften så öppnas dessa). Jag själv gillar inte kompvärdena (samt den hade ett orytmiskt ljud vid ett startförsök men försvann lite senare), men även dessa dåliga värden ska iallafall få motorn att hosta igång iallafall. Ett tag var jag rädd för kamkedjan, men det ska inte gå att få de kompvärden isåfall. Var även rädd för de hydrauliska lyftarna tappat oljetrycket, men man borde inte fått de där kompvärdena isåfall. En möjlighet är att timingen är fel (kedjan hoppat rejält, något av komponenterna gått sönder tex vulkningen släppt på vibrationsdämparen) och då kan man få liknande problem. |
|
Boys! det va som fan! Bilskrället startade idag, daym! Har nog lagt ca 6-8 timmar i felsökning med diagnos, ut med stiften, in med stiften, ut med stiften igen, tvätta dem, sen in med igen, testa starta, starta inte, ut med igen, gör komptest, kolla gnista, bränsle osv osv osv osv... ingenting hjälpte.. Tänkte testa med startspray idag men den startade tom utan startspray. Efter motorn hade gått 5-6 varv på starten gick skitet igång och spotta o fräsa o vobbla, gick inte på alla cylindrar, efter några rediga gasar så stabiliserade sig allt och sedan gick han som han skulle, startar också nu på första försöket.. Vet ärligt talat inte vad detta har berott på, ja visst, nedsurning, det tror jag på nu också, men jag menar, jag har haft stiften ute flera gånger, tvättat dem, torkat dem, cylindrarna har ventilerats väl då jag kört på starten utan stift och med avstängd bränslepump, trots allt detta startade inte bilen ändå.. så jag vet i fan alltså.. Vill tacka Storabjörnen o Johan B för era tips, det uppskattas! Speciellt stort tack till bmw-slangen! Den mänskliga vandrande Bmwpedian! Känner denna hyggliga kille privat och har fått mkt hjälp o tips av honom med mina bmw genom tiderna (även i detta fall)! Stort tack till er alla. btw.. sökandes efter wd40 metoden har på autopower snubbla jag över en tråd där en skribent drog ner sin oljeförbrukning med luqid molly. (om du läser detta så får du gärna utveckla och berätta mer) Det får testas, ska ta nytt komptest efter kuren och se om det har förändrats nåt. Kommer skriva här sen mer om det. Mvh |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Härligt Kotchak! Kul att höra att du fick fart på skrället :-D Ja, att "sura ner sig" brukar visserligen innebära blöta stift och kräva en del ventilering och köra tomt utan stift (som du gjorde), men ofta innebär det också att det sura har spolat rent oljehinnan i cylindrarna = taskig komp. Nu ser jag att du hade plockat bort bränsleförsörjningen när du "vädrade" och det var bra gjort, annars spär man bara på problemet. Själv fick jag komplettera med en tesked motorolja i varje cylinder innan jag återfick kompet och vågade stoppa i säkringen till bränslepumpen. /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.