AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.040

Köpråd 116i -2015?

Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Hej!

Har börjat snegla på att byta min nuvarande Golf MK6 GTI mot en F20 116i. Är ute efter något som är lite billigare att äga och har saknat bakhjulsdrift i princip från dag 1 i golfen.
Endast bensinare är intressant.

Har provkört en F20 116i som hastigast nu i helgen på sommardäck vilket gjorde att jag mest satt och var nervös snarare än upplevde bilen.
Har även googlat runt en hel del men tycker jag hittat ganska lite om bilen i fråga, vilket jag antar kan vara en bra sak.

Det jag hittat är rost runt torkaren bak, klapper om stötdämparna bak och någon värmesköld till turbon som rasslat.

Några frågor har dykt upp:
*Vad tycker ni ägare om F20/116i?
*Finns det några kända problem jag missat?
*Standardchassi eller sportchassi? Lutar åt sportchassi rent spontant. Den jag körde var standardchassi på.
*Något man bör kolla utöver det vanliga på eventuella objekt?
*Övriga tips och råd?

Tack på förhand!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är det för Jöns som låter dig provköra en bil med sommardäck? Knappast en BMW-handlare, eller?

Jag tror inte några av de sakerna du nämner är några typiska barnsjukdomar på 1-serien, jag tror snarare det är NÅGON som råkat ut för det som dränker olika forum med sin erfarenhet.

Kanske det där med rost runt torkaren bak, men det är väl snarast ett problem på ALLA hatchbacks och touring?

Det enda som jag personligen tycker är ett krav på en 1-2-3-4-serie är väl i princip Msport. Sedan är det kul om den har navi men så mkt mer behöver jag inte. De flesta 116i du hittar kommer ju vara sparsamt utrustade.
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Vem som lät mig provköra låter jag vara osagt, det var helt och hållet på mitt ansvar/min dumhet.

Absolut att det inte är ovanligt på någon hatchback eller touring, men jag slipper det gärna på en 3 år gammal bil som gått 3000 mil, det tycker jag känns lite tidigt.

Bilarna jag kikat på har m-sport, är definitivt ett krav även för mig. Ser väldigt mycket roligare ut.

Peppar peppar verkar det ju ganska ont om barnsjukdomar på F20 då. Det känns ju ganska bra :)

Ska försöka leta reda på en med sportchassi i närheten som jag kan provköra för att jämföra. Tyvärr verkar många stå utan vinterdäck hos handlarna. Känns lite dumt, i princip alla potentiella kunder lär ju vilja ha vinterdäck till sin bil och det försvårar ju som sagt provkörningsmöjligheterna och där med affärerna, kan jag gissa?
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Har skickat en power post till dig Freddan
Mvh Mike
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Har en Estoril blå m sport 2015 rullat precis 4000 nyss servar alltid tätare än vad som behövs bilen är i nyskick
Har även rattvärme och motor värmare helt nya vinterdäck denna säsong mm
Skicka sms till 0739106367 för mer bilder och info.
Finare hittar du inte kanske inte billigast men finast.
Mvh Mike
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Bristen på svar här var en bidragande faktor till att affären gick igenom, så ångra er inte nu!
Blev en 116i M-sport -15 med 2500 mil på mätaren.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Grattis till ett bra val! Och förhoppningsvis en bra affär :)
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Tack Welman!
En bilaffär är väl aldrig en bra affär men jag känner mig ganska nöjd, absolut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.