|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är ny här på forumet enbart för att jag vill skaffa mig en BMW. Jag ska eventuellt köpa en BMW e60 530I med automat låda, och vad jag har hört så kan det vara strul med den om det inte är facelift-modellen. Hur vanligt är det att det strular till sig med dessa växellådorna? bilen har rullat 14400 mil. Tackam för svar! | |
|
Jag körde nästan 30000 mil med min -04 530iA E60. Inga problem med den bilen utöver slitdelar. Växlar automaten bra och du inte har varierande varvtal vid någon hastighet så kan du nog vara lugn för automatlådan. Ett oljebyte i lådan rekommenderas efter c:a 15000 mil, men i mitt fall hade jag inte gjort det heller. Dock växlade den hårdare vid 29000 mil än den gjorde vid 1000 mil. Men inte så det störde. **BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Hur vanligt är det egentligen att en automat på en BMW går sönder? Händer väl inte särskilt ofta? Eller? | |
|
Jag har haft en e39 523-97 Auto som hade gått 27000 mil när jag köpte den jag körde till 30000 men den slutade lägga i 5:an och växlade hårt på 1-4 efter 29000 mil. men funnkade att växla manuelt med steptronic. min växellådsolja såg ut som motorolja vid 30000 mil så ett olje byte är nog vettigt |
|
Transocean |
Alex: I teorin nej. Men om vi frågar oss "hur många trimmar sin BMW" / "körs BMW -bilar hårdare än Toyota" så ser det lite mörkare ut...tyvärr |
|
Några ex av tidiga E60 hade något problem med att varvtalet kunde pendla. Men det hör nog till ovanligheterna. Angående oljebyte i lådan så säger BMW att det aldrig behövs, vilket är väl optimistiskt. |
|
|
Tack för alla svar! Det var som sagt bara ett ryckte jag har hört. Men byta växellådsolja vid 15k mil rekommenderas alltså? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.