AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.760

F30 2012 Begagnat köp med kattkiss odör

Sida 2 av 2
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En sak som bör kollas upp är om det är bottenmattan under gummimattan på förarplatsen som luktar. Fotstödet är konstruerat så att ev väta på skor från ex snö missar gummimattan och åker ned under på bottenmattan som efter ett tag in på vintern kan börja lukta riktigt illa.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Har kollat under gummimattan men den är torr och svårt att bedöma lukt då det luktar i hela bilen. Upptäckte dock lite förvånande då man öppnar bagageluckan och då det ligger snö på bakrutan så rasar det rakt in i skuffen, stod och kastade ut snö ett tag. Kanske jag som kört kombi för länge :)

Har fått samtal av försäljaren som ska stå för att lämna in bilen på en AC rengörning, då de tänkte att det kan vara något i luften från ac'n. Skulle inte detta hjälpa så skulle det då göras en rekond/sanering av klädsel. Dock trodde säljaren redan det var gjort då de använder sig av Meguiars. Förstod lnte riktigt detta, det ser inte ut som de gjort en klädseltvätt och efterfrågade om detta verkligen gjorts vilket säljaren inte kunde svara för.

To be continued..

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Bra. De verkar vara relativt samarbertsvilliga.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag glömde nämna att även tilluften kan vara boven. Bra idé med rengöring där. Jag fick byta friskluftfiltet i förtid en gång då det började lukta illa redan efter ett drygt år.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Ja det verkar så, kunde få boka tid på bmw, mekonomen etc i Karlstad aom är närmast så slipper man att åka 70 mil fram och tillbaks till säljaren.

Ska kolla om de kan kika på på det också, är en relativt lågmilad bil men händer säkert mycket på några år.

Ug
3
Uggi
318d F31
Jag har fått mattorna utbytta i min F31 av BMW pga odör av kattkiss. Enligt dem inte helt ovanligt heller..
Efter det försvann lukten så är väldigt försiktigt när jag tvättar mattorna nu.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Oj det var ingen höjdare, bytte de ut själva golvmattan då? Luktat under förarsida under gummimattan och där luktar det surt kattkiss , på passagerarsidan lutkat ingenting 👍

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Är det friskluftfiltret kan det lukta kattpiss eller sura strumpor. Fick det problemet på min X5, körde ozonbehandling, vart inte bättre, hade bokat tid för rengöring av AC men före jag hann dit hade jag bilen på service. Friskluftfiltret byttes på den servicen, doften borta.

Hade en Golf jag fick lämna in på AC rengöring, luktar citrus lång tid efter i kupén. Är det AC luktar det riktig sura strumpor. Dock kommer inte den sura doften i bilen före du börjar få behov för i kyla i kupén på våren. Om du då inte parkerar i varmgarage.

Crille
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Det är ett fel på gummimattorna. Fel från underleverantör. Ett antal bilägare har fått nya mattor på garantin.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Får hålla med er som skrivit om att gummimattorna luktar. Varit hos Top Car i Karlstad som är en seriös rekondare, de håller med om att det är mattorna som luktar.

Ch
26
ChristofL
320D Touring -2013
Vtech Performance
220hk/440nm
Stort tack för tipset om mattorna.
Var i Stockholm förra helgen och började känna kattkiss lukt på vägen hem.
Skulden riktades direkt mot en Stockholms-katt såklart men tanken fanns även att det kunde vara kupefiltret som var dags att byta.

Bytte filter i förra veckan utan resultat och läser sedan inlägget om mattorna.
Tvättade dem ordentligt med såpa i helgen och nu är lukten helt borta!

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Har fått rekond av Top Car i Karlstad, lukten är ett minne blott. De hade tvättat mattorna ordentligt men gick ända att känna doft av en främre och bakre matta, inte så farligt men ändå. Fick rådet att slänga mattorna. Hade inte hjärta, kommer inte tillbaks i bilen dock. Känns bra och lite lyxigare utan doft. Även att Wikmans bil i Gävle stått för alla kostnader och att jag slapp att åka till firma i Gävle har underlättat rejält.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Bra där!
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Härligt att det löste sig!

Min första tanke var rengöringsmedel till fälgar brukar lukta kattpiss faktiskt, att det kan vara något som som läckt ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.