AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.689

F30 2012 Begagnat köp med kattkiss odör

Sida 1 av 2
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Köpte en f30 320 igår, var rekondad och luktade rengörningsmedel. Längs vägen hem kändes mer och mer odören av kattkiss. Skön glädjedödare! Vet inte vart i sätena en katt kan ha kissat så det känns drygt att behöva lämna in för rekond men kan knappast fortsätta med denna odör. Försäljaren skickade sms och hoppades jag trivdes med bilen. Jag svarade att bilen gick bra men att det tyvärr fanns en odör av kattkiss och att jag får väl lämna in på rekond. Inget svar.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Frågeställningen som jag ej fick med. Har försäljaren skyldighet att stå för kostnaden för rekonden/klädseltvätt då jag ej varit infornerad om detta vid köpet?

Känns surt att betala själv.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Köpt från firma eller privatperson?
Om firma så gäller konsumentköplagen som säger att om ett fel uppdagas inom 6 månader efer inköp så anses felet ha funnits vid köptillfället såvida säljaren inte kan troliggöra att felet upstått efter ägarbytet. Så ligg på säljaren, men säljaren har full rätt att avgöra vem som skall fixa felet, lämnar du bort bilen till någon annan utan att detta är godkänt av säljaren så har du ingen rätt att få felet åtgärdat av säljaren.
Om privat så gäller i grunden samma regler, men bevisbördan ligger på dig på ett helt annat sätt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag känner igen problemet för jag råkade ut för samma sak när grannens katt gjorde revir av vår öppna Triumph som jag glömde att fälla upp suffleten på, när den stod under carporten en sommarnatt för många år sedan. Det gick nog ett år innan doften var helt borta. Men då rengjorde jag bara själv och lämnade inte in den för ozonbehandling vilket säkert hade löst det.

Mitt dummaste försök var att försöka dölja det med frugans parfym, för den kombon blev det mycket värre av!! Eftersom den bilen nästan uteslutande används utan tak så överlevde vi det:)

Amazonen jag köpte i höstas hade det varit råttor i och där försvann dålig luft genom att ha en öppen behållare med ättika som drog åt sig odören. Effektivare än jag trodde, men inget för en nyköpt BMW.

I ditt fall så är det handlarens ansvar och en ozonbehandlig hjälper sälkert.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det går att undvika ozonbehandling är det bra, för det gör att alla plast-/gummimaterial åldras rätt hårt!

I övrigt är det som redan nämnts, bilhandlaren som ska fixa det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Dubbelkolla att inte golvmattorna är blöta. Min erfarenhet är att den sura lukt som kan uppstå påminner en hel del om kattpiss! Hade det problemet i en f30 där det läckte in vatten via dörren ner på golvet i baksätet. Var plasten bakom dörrsidan som släppt.

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Den är köpt på firma, antar av det ickesvar jag fick från säljaren är att de inte vill ta på sig detta men ska kolla upp det. Nämnde att det verkade vara en blandning av skit och rost under framskärmen ovan hjulhuset. Det tyckte inte säljaren alls, det var bara skit. Var hos en verkstad som sa att det är rost. Brukar f30 ha rost i dkärm ovan hjulhus?

Aj låter inte som någon höjdare, tur med cab iaf :) ättika har jag läst om och att det kan användas för att tvätta med också. Kunde dock ge fläckar.

Håller mig ifrån ozon behandling dom det låter. Jag fick intrycket att säljaren tyckte bilen var då billig så jag fick räkna med fel och brister.

Ska kolla mattorna, det var ett bra tips flr att utesluta kattkiss.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det inte uttryckligen påtalats att det finns en odör i bilen i köpekontraktet, kan säljaren inte backa ur ansvaret för stanken!

Det är de som ska stå för saneringen, men som påtalats; gör inget på eget bevåg för då kan säljaren med all rätt vägra betala ersättning för det.

Jag skulle nog ställt frågan till säljaren: Vilken saneringsfirma ska jag lämna in bilen hos och vart ska de skicka fakturan?

Mvh
Johan B

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Har mailat om de tänker lösa en sanering på valfri firma i Karlstad så jag slipper åka från Värmland till Gävle. Får se va det blir för gensvar 👍

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag gissar att de vill få se bilen för att bilda sig en egen uppfattning, vilket är naturligt i mina ögon. Sedan är det upp till dem att avgöra vem som skall genomföra saneringen.
Vidare gissar jag att de vill se bilen vad gäller rostangreppen innan de bestämmer sig hur de skall gå vidare med detta. Beroende på var rostangreppen sitter så kan de hamna under din undersökningsplikt inför köpet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rostskyddsgarantin från BMW är väl 12 år på bilen....låt en BMW-verkstad kika på rosten.

Mvh
Johan B

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Tänke att de redan sett bilen och om inte annat vid rekonden de gjorde borde rekondaren känt lukten om denne inte har fel på luktsinnet.

Har påpekat rosten tidigare så där är det säkert svårare. Kanske ska lämna in bilen för bedömning av rost för att höra om det går på garanti hos BMW.

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Jag ska stämma av med ÅF Autowåx. Har tidigare försökt få igenom på rostskydds garanti då jag hade min tidigare e91. Inget förtroende för de alls tyvärr då bemötande inte riktigt är så noga. Men det kan alltid bli intressant att prova :)

X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Informationen jag fick av BMW sist var att rostskyddsgarantin endast gäller när plåten är helt genomrostad. Innerost osv är bara 2-3år, dvs lackgarantin. Lite skillnad mot garantin de hade på E46-karossen.
Fick du en varudeklaration med bilen?
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Mycket luddigt vad rostskyddsgaranti innebär. Hyfsat friskrivande från tillverkaren.

Nej, fick inte med det, såg dock att de hade ett för min inbytesbil vilken de testade cirka 45 minuter 😊 bara köpeavtal, ska nog fråga efter det 👍

Ch
26
ChristofL
320D Touring -2013
Vtech Performance
220hk/440nm
Väldigt vanligt att katter slår piss på bilar. Tyvärr brukar de ofta välja fronten vilket gör att vi bilister får detta in i kupén.

Lukten försvinner på några veckor om man inte tvättar bilen.
Insektsborttagning funkar grymt bra.
Grannens katt brukar pissa på bilen varje vecka och jag sprutar insektsborttagning och tvättar, borta på en gång.

Hoppas det hjälper med tipset!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Verkar ju komma utifrån då det började lukta vid färd. Inte ovanligt att katter sätter sig på huven och värmer sig.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Låter bra om det skulle vara så. Ja det började lukta under färden hem men tyvärr var bilen precis nyrekondad då jag fick vänta då bilen inte var klar än. Luktade utav medlet de använt sig av på instrumentbräda etc. Då lukten lagt sig lite och bilen var ordentligt varm i kupén framträdde kattkiss lukten ordentligt.

Det luktar oavsett i nuläget även då bilen står stilla men desto mer då kupén blir varm. Har haft över 30 olika bilar och har inte haft en enda som katter har prickat in att kissa rskt in i grillen. Däremot har katter halkat runt på huven med små trevliga repor som följd 😁

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Dre: Kände du inte kattkiss lukten när du provkörde bilen?
För du provkörde väl? Eller köpte du bilen på måfå? Ingen lukt vid provkörning?
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Bilen var på rekond fortfarande vid tidpunkten för uppgjord mötestid. Den kom sedan ut och var då redo att provköras så att säga.. Luktade medel från rekonden som sagt tidigare. Ja det kan man säga att jag gjorde på måfå eftersom jag åkte ca 35 mil.

Nej o nej jag provkörde bilen vid hemresan så att säga 😊

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.