|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan någon förklara för mig hur dessa körstilar fungerar i BMW. ECO pro, sport och komfort. Dieselmotorer låter ju redan mycket nog, men känns som motorn går på högvarv hela tiden och motorn låter ju mycket lik en traktor haha. När även när jag är lätt med trycka på gasen så går den upp i varv och sedan tar lite tid att växla.. direkt efter växling så låter det bättre. Detta är enbart på längre nivåer när den rullar på ca 0-50km/h. När man är uppe i snabba hastigheter är växellådan mycket smidigare och motorn låter mindre. Kan ngn förklara`? | |
|
Bilen börjar alltid med driving experience-control i comfort-läget. I sport blir gasresponsen snabbare, dvs för varje cm du trycker ner gaspedalen blir öppningen av spjällen något snabbare och mer. Du får inga extra hästar som en del uttrycker det, även om det kanske känns så. Kort och gott; den blir rappare på gasen. Dessutom varvar växellådan längre på växlarna om du har automat. Dessutom går bilen över i sportläget på stötdämparna (hårdare karakteristik-kurva) om du har adaptivt chassi. Dessutom blir servoverkan i styrningen något mindre i sportläget. I sport+ så blir dessutom slirkontrollen mindre effektiv, dvs den tillåter lite sladd innan den går in. I eco-pro så blir gasresponen istället mindre, dvs spjällen öppnar mindre för varje cm du trycker ner gaspedalen. Dessutom blir effekten på klimatanläggningen mindre om du ställt in den funktionen. Dessutom coastar den på tomgång i ecopro-läget om du har den funktionen och det tror jag du har. Coasta innebär att den frikopplar och bara rullar och går ner på tomgång när du släpper gasen i t.ex. nedförsbackar. Enkelt va? :) Det där med att den låter mer eller mindre i olika hastigheter beror nog mer på att bilen är så välisolerad och i högre farter dränks motorljudet i vindbuller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.