AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.987

520d E61 N47 Kamkedja och spännare

Hej
Är i bilbytartankar och funderar på e61 520d med N47-motorn. Vid första anblick på den bilen är det skatte- drivmedelskostnader som lockar i kombination med rymlighet och inte minst en tilltalande design och mycket utrustning.
Jag vet att det finns otroligt många trådar om ämnet men det är väldigt många otydliga rubriker till ämnet och det gör mig oerhört otålig, om inte till och med något irriterad, i jakten på information. Det är frustrerande att gång på gång ledas in till diskutioner om helt fel modell.
Till saken;
Jag känner till problemet med kamkedjan och spännaren för berörd motor men trots det har jag frågor jag vill ha svar på:
Byttes dessa komponenter ut på samtliga berörda bilar? Blev det några följdfel av en sträckt kedja, alltså om inte motorn redan hunnit havererat vill säga.
Jag läste ett ”PUMA”-dokument (PUMA 13588845-0) vilket jag tolkade som att motorer med vevaxlar tillverkade efter 2009-05-01 inte berördes av ett vevaxelbyte, bara byte av komponenter kring kamdrivningen. Rätta mig om jag har fel.
Om detta jobb är gjort på en bil, framgår det då i serviceboken eller i datorn på bilen? Alltså kan jag med säkerhet bekräfta att jobbet är gjort på något vis?

Mycket tacksam för hjälp
//Greis
Transocean
F: Jag känner till problemet med kamkedjan och spännaren för berörd motor men trots det har jag frågor jag vill ha svar på:
Byttes dessa komponenter ut på samtliga berörda bilar?

S: Du har missförstått. Problemet gäller inte ett litet antal enstaka bilar som BMW känner till utan nya fall dyker upp hela tiden. Det har kommit flera uppgraderingar utan att dom slutat att sträcka sig. Min 2011:a trodde jag var safe....nää, rasslar nu som satan när den är kall med lite över 10 000 mil. Och den har uppgraderade delar om man jämför med 2008-2010 modeller :-) Så även om bytet är dokumenterad kan motorn rasa.....titta på en med 6.a istället.
Ch
3
Christian50
BMW 520D F11-modell 2011
Min 520D F11 modell 2011 som jag ägt sedan den var ny har nu kamkedjehaveri efter 25.000 mil!
Felet kostar 129.000 kr att fixa enligt BMW. Samma som bilen var värd.
Letar sedan 3 veckor efter motor från krockade bilar, men alla går direkt.
Kedjan ska hålla livstid. Trodde att nog att livet var längre på dessa motorer.
Jag tror Mercedes är bättre!

Tack för svaren,
Mycket värt. Jag avstår att köpa denna modell av bil.
Har faktiskt i väntan på svar i detta forum ställt ett par säljare mot väggen genom att visa dokument från BMW som florerar här på Autopower.

Många tack!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
4 cylindriga från 2002 N42 N46 N47 N47N BMW bör man undvika oavsett Bensin el Diesel om de har många mil på mätaren. För långa serviceintervaller är en anledning till att de inte håller, dåliga klena kedjor, "Plast"kedjestyrninger som slits eller spricker. Allt för att minska friktion och ge lägre bränsleförbrukning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Håller helt med. Köp med 6a. Bensin.
US
547
US
850 iA -92
Hur är det med 520D från 2014? Är det samma motorer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.