AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.523

Försäljning av 8 år gammal bil

Hej!

Tänkte kolla om det är någon som kan rekommendera vad man ska göra med en 8 år gammal bil som man vill sälja.

Bilpriser anger priset till 38-45 tkr vid privatförsäljning.

På blocket ligger motsvarande (mil och årsmodell) från 50 tkr och uppåt.
KVD tar 6500 med ett reservationspris på 35-38.

Bilen har en lackskada bak och fram som jag troligen måste åtgärda om jag ska sälja via kvd vilket säkert kostar kanske 5 tkr. Plus en lampa som måste bytas, bilen ska tvättas etc. Gissar att det kostar totalt ca 7 tkr. (gissar, jag har ingen aning)

Jag har inte sålt några bilar i den här prisklassen förut så min fråga är vad ni rekommenderar att jag gör.

1. Fixa till bilen för säg 7 tkr, sälja på kvd för 45 (best case) med deras avgift på 6500. Ger 45-7-6,5=31,5 i handen
2. Lägga ut den på blocket i befintligt skick för 35-40, dvs 10-15 tkr lägre än de andra. Efter prut får jag då kanske 35 i handen? (slipper fixa till den men riskerar en massa idiotbud?)
3. Något annat?

Uppskattar tips och hjälp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Testa att lägga ut den enligt alternativ 2 och se responsen.
Det enda du har att förlora är annonskostnaden och den tid du behöver lägga för att svara spekulanter etc.

Du kommer säkert att få en del skambud och även "erbjudande" om förmedling där du lovas pengar om en vecka då de har säkra köpare bara de får hämta bilen och skriva över den på dem...dvs. rena bedrägeriförsök där du ska lämna över bilen och sedan aldrig mer se den eller några pengar...

Skriver du tydligt att priset är satt med tanke pga. skadorna och att du kan tänka dig justera priset något vid seriöst intresse och att då prutning sker på plats efter att bilen har visats, bör de flesta lycksökarna backa ur.

Sedan beror det lite på vad det är för bil också...vissa bilar kan man kanske sälja via andra kanaler.

Tvätta/städa bilen innan du tar kort på den och var ärlig med beskrivningen av t ex. skadorna (dock bör du inte gissa på vad det kostar - det kan vara någon som gör det gratis själv) - första intrycket gör väldigt mycket i annonser!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Vad är det för bil ? Modell? Mil?
Johan B: Tack för bra tips! Nej som du skriver har jag inget att förlora förutom en tvätt och några tior för annonsen. Jättebra tips angående skambud och "erbjudanden". Stort tack för hjälpen och tipsen. Hjälper jättemycket!

M_Tech: Golf 2010, 12 000 mil.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Johan B.

Som vanligt gäller att ge spekulanten så lite tillfällen som möjligt att säga "Jaha, var det så där, med en buckla där, nej då ger jag max 30!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du lägga upp bilder på skadorna? Det du tycker är skador kan vara normalt slitage i denna prisklass.

Byt lampan och tvätta bilen, det är väl investerade 500kr och 2h...
Tycker också du ska testa att sälja den som den är, tvättad och städad då så klart. Visst kan du säkert få ut lite mer om du gör vid den ytterligare men för de pengarna så står det ju inte i relation till vad du får in.

Tänk också på att det är en 8 år gammal bil som gått sina mil. Den är inte i nyskick, då hade du inte värderat den så lågt. Påpekade själv en skavank på en bil som bara var 3 år men gått 10000 mil hos en märkeshandlare men fick bara höra något i stil med "du, den är begagnad". Ha det med dig, en begagnad bruksbil är just det, en begagnad bruksbil vilket är värt att tänka på både i din egen värdering och i samtal med potentiella köpare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyktan kanske dock kan löna sig att byta mot en bättre begagnad från skroten/blocket/tradera etc. - med lite tur kostar den bara några hundringar mot flera tusen för en ny.

Beroende på hur skadorna fram och bak ser ut kan det ev. löna sig att laga lite provisoriskt med sprayfärg och påtala att det är provisoriskt fixat - det kan se extremt mycket bättre ut med lite färg i förhållande till skrapmärken där grundfärg/plåt etc. syns...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Golf 6 10- som gått under 15000 mil börjar på 60'.

Borde inte vara svårt att sälja ovannämnd hel, ren och felfri för 55'. Fixa och lägg ut den "billigast på Blocket", 57-58'. Pruta max 2'.

MVH Christofer
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag sålde just en högmilad, 12 år gammal bil utan större prut på en vecka. Allt tack vare en ärlig annons och ärlig kommunikation.
Som föregående sagt: beskriv allt så objektivt som möjligt så lämnas inget utrymme till prut på plats.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Lite nyfiken vad det är för model som du skulle sälja? automat?
Kan bara påpeka att mercedes ska/bör vara automat! är det manuel så blir kundkretsen betydligt snävare.
Ethel: Är ju en golf det gäller. Beroende på motor bör ju en golf vara tämligen lättsåld då de flesta känner till modellen

/Peder
Tack för tipsen. Ska ta en bild eller två när bilen är tvättar men jag är rädd för att de är mer än normalt slitage.

Angående priset. Jo jag har sett att blocket priserna är mkt högre än bilpriser. Frågan är vem som har rätt? Hur brukar det vara, någon som vet?

Bilpriser brukar stämma hyfsat på standardbilar, men prova o lägga den strax under närmast likvärdiga om du vill ha en snabb affär. I den prisklassen brukar det vara ganska lättsålt generellt, ingen idé o låta kvd göra jobbet i mitt tycke.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag kan ev köpa den.
Skicka mig power post med info. Reg nr, färg, vart den finns osv
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Spinnande katten: Såg inte att det var golf, men då så, då är det säkert inga problem, dom säljer alltid,
Provar att lägga ut den några tusen under de andra på Blocket så får vi se vad som händer.
Tack för all hjälp!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.