|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Lite tips runt Venedig då. Boka ett par nätter på hotell i någon mysig badort i närheten av Venedig istället. Så kör ni till Venedig över dagen bara. När du rullar in mot Venedig (typ sista rondellen) så står det folk i gula västar och vinkar in dig till parkering (lite lurigt för man tror nästan att man är tvungen). Väljer du den så får du köpa parkering samt en båtbiljett över till stan. Det kostar inte mycket mer så den stora skillnaden är du hamnar på "baksidan" av stan och får gå genom alla gränder till turiststråken. Detta tyckte jag var trevligare egentligen. Andra gången jag var där så körde jag hela vägen fram till det stora P-huset. Då kom man direkt på turiststråken istället. Väljer man det så tröttnar man efter 40 minuter som någon nämnt ;) Man var tvungen att lämna bilnyckeln vid parkering också, kändes lite oroligt men det gick fint. Det ska gå att parkera utanför och åka tåg in till Venedig också men jag har inte testat det. Jag har inte varit på Museet i Modena men det officiella i Maranello tycker jag är helt fantastiskt, Gillar man både bilarna och F1 stallet så är det lite av himmelriket ;) Om du åker från Maranello till Piza så ställ in GPS på att inte åka betalvägar. Där är helt underbara kurviga vägar och vackra vyer att njuta av den sträckan. PS. Dom har tyvärr inte riktig 98 oktan soppa i Italien (finns några undantag) så det är knappt värt att leta efter. Tyskland har bästa soppan. DS. /DJ |
|
|
Det ”rätta” sättet att anlända till Venedig gör man via havet. Går båtar från Jesolo och det är en upplevelse att anlända direkt vid St Markusplatsen. Ta sedan båten tillbaka och stanna där över natten. Om man prompt skall ta bilen till Venedig så skall man köra hela vägen över bron där vägen tar slut och parkera i ett dyrt med bevakat garage som har ”valet service” där nycklarna lämnas in. Mupparna med gula väster som det varnas om ovan håller till i rondellen på fastlandet och de är lätta att undvika - om du inte är en sån som alltid måste bromsa in och stanna för liftare. Shell i Italien har V-Power och jag är rätt säker på att vissa Agip-stationer har något liknande. Men annars bör 95-oktan duga gott om man inte skall köra dit med en supersportbil. |
|
|
Vad gäller Venedig, vi tog det stora parkeringshuset efter bron bra platser, övervakat och inte jättedyrt och tog båtbus in centralt. Sedan en övernattning måste ni göra kvällen på Markusplatsen med uteserveringen där varje restuarang har sin "orkester"/band som spelar live där de turas om var en trevlig upplevelse och sedan gå runt bland trånga gator osv. 1,5dag men en övernattning räcker. Vad gäller bilar och museum för sören missa inte Lamborghini Sant'Agata ligger ju jättenära Modena. Underbar tjej som jag har så överraskade hon mig med den guidade fabriksrundan, väldigt häftigt att se när de byggde ihop genom fabrisklinorna och man fick höra lite om historian, motorn byggdes, hur de testar bilar etc etc. Sist men inte minst har ni tur så kör de ut en bil/bilar för testrunda och man får höra dem acca :-) |
|
|
Så jag var åter efter min resa, tänkte återrapportera för att ge aktuell info om någon annan som läser tråden ska ge sig ut i sommar. Valde att ta nattfärja från Malmö till Travemünde på väg ner, kostade 1750kr med hytt & två måltider för en person. På väg hem var vi två, tog färja mellan Puttgarden - Rödby 1120kr (dyrt enligt mig då den tar 45 min) & sen bron till Malmö 560kr. Vet inte vad det skulle ha kostat att åka två ner men framstår som det bättre alternativet om man inte har bråttom. Kört över 700 mil på 24 dagar. Längsta sträckan i sträck var ca 130 mil. M2:an har presterat långt över förväntan då det kommer till komfort och ekonomi. Har snittat under litern (som bäst 0,76 som sämst 0,98). Hann köra ut bilen vid flera tillfällen, spärren går i vid 268km/h 6400v/min (intressant då bmw hävdar 250km/h). I Tyskland finns det många ställen med fri fart, låg för det mesta i 150-180 & blev ändå omkörd av familjekombis :) I Österrike & Italien är högsta tillåtna hastighet 130 då skylten indikerar fri fart, hade missat detta men googlade då jag i Italien började undra varför alla andra körde så långsamt :) Asfalten i Tyskland/Österrike är till 90% helt tyst & jämn. Italiens vägar påminner mer om Sveriges. Var i Venedig, Ferrari & Lamborghini museerna (Modena) samt Gardasjön, kul att ha sett men dyrt att köra motorväg (tullar) samt att bensinen kosta 1,79 euro/l. Kommer nog inte köra mer i Italien, möjligtvis vid norra gränsen som ren transportsträcka men inte semestra i. Österrike kommer jag absolut besöka igen, 10 dagars vinjett kostar 9 euro, bensinen kostade 1,29 euro. Fantastiska miljöer & fina vägar. Vissa alppass har en avgift, Grossglockner var klart dyrast med 36 euro men helt klart värt det, var där vid två tillfällen. Patsch utanför Innsbruck var billigast med 2,50 euro. Åkte tidigt, 5 juni, vilket säkert har påverkat hotellpriserna, snittat på 850kr/natt två personer inkl. frukost. bokade allt via Hotels appen allt eftersom vi valde nästa destination, mycket smidigt. De har även ett bonussystem som gör att var elfte natt är gratis. Förvånansvärt är att väldigt få krogar/butiker tar kort i Tyskland/Österrike/Italien Kort fungerade på alla hotell/bensinmackar jag besökte. Var min första bilsemester men absolut inte sista. Har redan börjat skissa på mina två nästa. Ena blir östra Europa med avslut i östra delen av Österrike (Wien med omnejd) andra blir Franska Alperna med avslut Rivieran. Skissar även på ett längre till besök till Nürburgring, roligast banan jag kört, var endast där en eftermiddag/kväll, hann med två egna varv samt ett taxivarv med Jaguar som körde så fort att vi hoppade på ett ställe :) Kort & gott klarar man sig med en pålitlig bil med nav, ett betalkort, kontanter, en smartphone med valfri hotellapp & Google för att få tips på vad man ska se, varma & svala kläder, sen är det bara att ge sig iväg. Kanske inte lika uppvilande som en all-inclusive resa men mycket roligare & många fler minnen. "Performance" is a function of far more than horsepower and torque. |
|
|
Kul att du uppskattade resan. Nästa resa östra Europa skrev du. Efter att ha kört mycket Tyskland/Framnkrike/Itailen/Alperna drog vi österut förra sommaren. Polen-Slovaken-Ungern-Rumänien-Bulgarien-Serbien-Kosovo-Kroatien-Slovenien-Österike och så hemmåt igen. Superbra, Billigt, vacker natur. Trasnfargasan bergspass (världen bäst väg enligt TopGear). Kommer att åka igen framöver. Kändes väldigt tryggt och säkert hela tiden. Alla kriminella verkar ha lämnat öst och är här och gör inbrott och stjäl bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.