|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tack för ers tips. Saab 9-5: 15kr milen!? Hur ska man veta vart det kostar?, vart man köper vinjetter? När man ska köpa dem? ( trist om man missar sista macken o sen står polis på andra sidan gränsen. Hur betalar man tullarna i Frankrike o Italien? Finns det stationer vid varje på/avfart? Tycker det låter vettigt som många skriver att man har sätter ett mål o sen freestylar man resan dit. Så blir inga hotellnätter i förväg. Vad tror ni om resan Gdansk-Wien? Färjan går på över 3000kr så är inte ekonomiskt försvarbart. Docks sparar man ju minst 50mil enkel väg om man startar i Sthlm. |
|
|
I Österrike köper du Vignetten vid gränsövergången eller strax innan - går inte inte att missa, finns jättebautaskyltar. Schweiz är ännu enklare - gränsvakterna släpper helt enkelt inte ut dig på motorvägen innan du har betalt. Italien-Frankrike där stämplar du in när du kör in på betalvägen och stämplar ut när du lämnar. |
|
|
Jag kör ett par ggr per år i Tyskland. Håller med om andra som sagt att inte planera lång körning varje dag. Då upplever du bara att ni sitter i bilen hela tiden. Kör långt när du kör och ta sedan 2-3 nätter och åk ev på lite sightseeing där. Ang. vignetter, akta dig, vi missade det en gång... Då åkte vi in på första mack för att köpa. Där stod en snut och väntade. 1200kr kostade det. Gissa om jag var förbannad. Gick inte att snacka sig ur:-( Sedan kolla vägarna... vägarbeten på sommaren är riktigt dryga. Och glöm inte kolla Länk så det blir lite kul åkning. Lycka till! |
|
| Det där med 15kr milen i Frankrike på deras motorvägar var en överraskning för mig med. Tog vägen genom Frankrike istället för Schweiz för att slippa köpa en vignette, men det slutade med 50€ i franska vägavgifter och då hade vi lika gärna kunna tagit vägen genom Schweiz. Att betala mer för vägavgiften än soppan är ju ovant som svensk. | |
|
MUC: Jo, tyvärr kan man det, Speciellt om du kör de mindre vägarna. Om du kan ta en lite längre väg genom Österrike, kör förbi Innsbruck och sväng sedan av mot Sölden och vidare till Merano. Bergspassset är häftigt. Topparna runt dig är över 3000m och du kör över 2500m. Tanka fullt... Alternativt förbi Innnsbruck förbi Serfaus och Nauders och kör sedan till Merano och Bolzano. Vägen mellan Nauders och Merano är väldigt fin fin. |
|
|
Vad gäller Vignette i Österrike så har jag aldrig blivit kollad (och vi kör där ofta) har aldrig köpt någon heller förutom när vi var där och firade jul 2017- av någon outgrundlig anledning så tjatade frugan att vi måste köpa. Hon tyckte det kändes pinsamt om vi skulle bli kollade. Om det bara kostar 1200kr om man åker dit så finns absolut ingen anledning att köpa - vad är chansen att åka dit 1/20? Kollade vad jag blivit debiterad för Vignetten - 266kr, absolut bättre att chansa om man räknar på oddsen. |
|
|
Har för mig det kostade max 4 kr per mil på betalmotorväg i Polen. 3000 kr för färjan ja, men om du sparar 50 mil så är det ju pengar också. Beroende på bil och hur du räknar, men 30 kr milen är kanske en rimlig uppskattning. Öresundsbron kostar rätt mycket, och nästa bro i Danmark lika mycket, alternativt Rödby Puttgarden som också kostar. En smaksak om du vill köra bil eller åka färja. Jag har inte åkt färjan till Polen utan kört polsk hyrbil så jag vet inte hur färjan är. |
|
|
Vinjetter är det rätt tydligt med, håll utkik efter skyltar innan gränser. Detta gäller även öststatsländer såsom Slovenien, Tjeckien, Slovakien och nog fanns det en polsk vinjett också sist jag åkte tror jag. Tricket är som sagt att köpa dom innan gränsen. Två gånger har jag hamnat i poliskontroll i Österrike, ena där de enbart kollat vinjetter på all trafik direkt efter gränsen och andra allmän kontroll av allt. Angående Frankrike och Italien måste du även tänka på att broar och tunnlar kan kosta. Det gäller även Österrike men där kostar tunneln typ 5 euro, medan Mont Blanc-tunneln kostar 400 kr om du så ens åker enkel väg genom. Åka Paris-Venedig kostar uppemot 2000 kr bara i vägavgifter. Särskilt det är Frankrike är ett trevligt och romantiskt land i teorin men i verkligheten kantras det mest av irritationsmoment. Det är i regel rätt skönt att komma tillbaka till Tyskland där samhället funkar som det ska. Jag kan definitivt rekommendera resa i öststaterna också. Det är lite annorlunda, kul, bort från mainstream-turismen, fin natur från södra polen till södra Balkan, bättre mat än i västeuropa etc. Håll dig bara för guds skull bort från Ukraina så kommer du komma hem med en trevlig bild av östeuropa. |
|
|
Stora Bält-bron i Danmark kostar inte så mycket, typ 200 kronor men omvägen är 26 mil. Det blir billigare ändå än att åka Rödby-Puttgarden och man ska betänka att när våren och sommaren kommer så är dessa färjor rätt överbelastade i perioder. Då får man antingen betala några hundralappar till för en VIP-biljett eller snällt stå och vänta några timmar. Jag brukar därför arbeta preventivt och ta bron under högsäsong. |
|
|
MUC: jag vet inte hur länge du var i Österrike, men en 10 dagars vignett kostar 9Euro. Vi bor i södra Sverige och brukar nästan alltid ta Gedser-Rostock färjan när vi åker neråt. Då sparar man en del mil och det är nästan alltid lite trafik mellan Rostock och Wittstock där det dessutom är fri fart. |
|
|
Vignetter är som andra skrivit egentligen inget problem, skyltat och bra innan gränserna. Avgifterna är lurigare, jag vet inte om det är någon fast taxa men i Italien kändes det rätt slumpmässigt. Ibland en mindre avgift, ibland flera hundra och jag hade i alla fall svårt att koppla det till exakt antal mil. Har du en budget du vill hålla dig till så ta i lite där för det kostar. |
|
|
Det är nog ingen fast taxa utan jag tror delstater och/eller kommuner godtyckligt sätter vilka avgifter de vill. I både Frankrike och Italien har de ju olika system på samma motorväg - ibland tar man en biljett och betalar ett visst avstånd vid en avslutande betalstation. Ibland punktskattas vägsträckan och det står direkt i automaten hur mycket man betalar men man har ingen aning om man betalat för sträckan innan, efter eller när nästa betalväg inträder. Norge är ju precis lika besvärligt med skillnaden att det ofta är kameraregistrering, Kroatien ska man helst ha massa kontanter med i och så vidare. Tyskland har ju sina brister också, tex svårt att hitta bränsle nattetid bortom motorvägarna för det är stängt och teknologin med självtankning inte nått landet än. Men överlag är Sverige och Tyskland en fröjd att köra i jämfört med resten av Europa. Mycket friare, man stannar och åker lite var man vill istället för bromsa och köa vid betalstationer hela tiden. Tänk också på att ta med mer än ett kontantkort, många av automaterna nekar gärna korten helt slumpmässigt så man vill nästan ha med sig tre stycken för att undkomma situationen med dröjsmål och fyrtiofem ilskna sydeuropeer bakom sig. |
|
|
Kört ner fyra gånger ner till medelhavstrakterna sedan jag köpte BMW'n för ca 2år sedan. Varje resa har legat mellan 550-600mil. Startar i närheten av brofästet i Malmö, stannar till i Ollebo runt 21-22 tiden, fuller buken på Burger King och tankar bilen på Statoil (Miles Plus Diesel). Korsar sedan Danmark, föredrar att köra över broarna och dra söderut mot Flensburg och sedan vidare genom Tyskland. Slipper vänta på båtar, trängas och tidsmässigt ingen jätteförlust och oftast billigare då båten är riktigt dyr högsäsong. Sträckkör då natten, perfekt genom Tyskland inga turister eller lastbilar på Autobahn man kan tuffa på i bra, väldigt bra, hastighet och kommer långt och efter ca 8h och drygt 800km perfekt då är det lagom för tankning och då vaknar pasagerarna och frukost dags. Tar ett stopp på ca 1h. Sedan tankas det upp igenom och nästa stopp är vi då fram i norra Italien för de första dagarnas semester antingen Milano, Como sjön eller Gardasjön beroende på vart vi sedan vill köra vidare (öster eller väster). Från Milano in till Franska rivieran eller ner i Italien kuststräckan La Pezia mot Pisa, sedan Florens (fins mycket i Toscana) och Rom eller annat beroende på vad man vill se. Från Gardasjön brukar det bli Verona, självklart museumen Ferrari och Lamborghini, sedan Venedig, Lido stranden och ev. en sväng in i norra Kroatien (Istrien) De tider jag kört har jag aldrig haft problem med köer genom Tyskland däremot när vi skulle ner till Gardasjön pricka vi in påska Tysksemester och precis på slutet var det ett minivägerbete på motorvägen och efter det köade det hela vägen ner till sjön (i princip bara tyskreg) sista ministräckan tog ca 2h väldigt dryft speciellt när man såg läget på ens hotell som långt ner när man korsat bergkrönet och såg att det var kö hela vägen ner då var autohold och krypkörningsfunktionen välkommen :-). Vad gäller vignetter, kolla upp det noga och betal för de vet att många chansar speciellt vissa ministräckor genom vissa länder där vet polisen att man chansar och då åker på på en rejäl bot. Kan tycka att det är surt att betala när man bara åker en kort sträcka Schweiz får man ju tom betala för en årsvignette och Slovenien för att komma in till Kroatien var ju också bara löjlig kort sträcka och där fick man tom betala sedan för att köra på motorvägen. ... och då appropå betala på motorväg räkna med många betalstationer (brukar vara smidigt att ta sig igenom) och mycket pengar som kommer gå åt för det. ... och håll hastighet vilket man är dålig med att skylta och de har kameror på många ställen tom långt ute i byarna och de fotar ofta när bilen kört förbi speciellt i Italien. Jag kan verkligen rekommendera det, fanstiskt miljö att köra i bergen i mellan europa och sedan när man väl är på plats kunna åka ut till mindre byar i Provence, Toscana mm och äta en lunch mm samt man är inte fastlåst tar det efter hand beroende på vad man är sugen på att se och hitta på... Mvh! |
|
|
Mycket att tänka på helt enkelt och precis som ni skriver så är det svårt att planera tidsmässigt då mycket kan hända på vägen. Köra ner nattetid kanske är en ide för att snabbt beta av transportsträckan. Har för mig nån nämnt att det är ont om nattöppna bensinstationer i Tyskland, stämmer det? Är trist att bli sittande nånstans med M2:an. |
|
|
Längs autobahn är bensinstationerna givetvis öppna dygnet runt BMW CS #5139 |
|
| Synd att så många ser Tyskland som bara en transportsträcka via autobahn, vilket förvisso är lätt, jag är själv också usel på att turista där. Det finns dock massor med fint även i Tyskland! | |
|
Har googlat o det verkar som Polen satsat mycket på sina motorvägar. Skulle spara 90 mil, halva sträckan o köra Gdansk-Wien istället för Sthlm-Innsbruck. Från Wien till Venedig är det 60 mil, känns som en lagom dagsetapp för att sedan stanna två nätter. Sedan Ferrari museet (Modena) på väg till Pisa (40mil). Där nånstans får vi bestämma oss om vi ska åka söder (Amalfikusten) eller väster ut (Monaco) innan vi åker till Gardasjön. Skulle gärna köra Grossglockner pass men vet inte vart start o slut är, nån som vet? |
|
|
Motormännen har många bra tips och fakta: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Två nätter i Venedig menar du? Jag stannade där i ca 40 minuter, kände mig helt färdig med stället efter det. Tänk dig Gamla Stan fast utan slottet, det är typ Venedig. Man stannar inte två dagar i Gamla Stan. Möjligen om man gillar att kolla på gamla tavlor länge, tror att det fanns ett och annat museum där ute. Tänk även på att turist-Venedig är en liten ö långt ute i bukten, dit bilar inte är särskilt välkomna. Det är nog den bil-ovänligaste platsen i hela Europa. |
|
|
Håller med om att ett par timmar räcker gott i Venedig. Grossglocknerpasset kör du via Zell am See, en fin väg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.