|
|
|
|---|---|
|
Har en tid haft startproblem: Först var den helt död. Konstaterade att batteriet var dåligt. Efter batteribyte blev det bättre, men ibland gick startmotorn saktare än vanligt (tydligen att vanligt fel) så jag bytte den också. Väldigt trångt ock meckigt, men jag hittade en bra instruktion: Efter bytet igår, spann motorn igång fint. Jag startade några gånger och allt verkade fungera perfekt. Idag ringde frun, som har bilen till/från jobbet, och berättade att den hade startat men lade av direkt. Efter en stund startade den och gick bra till jobbet, men det hade låtit som att något slirade när startmotorn gick. Får kolla på det i kväll, men jag tänkte passa på att ställa några frågor i förväg: Nytt batteri och ny startmotor, vad kan det då vara som krånglar? Låg spänning fram till startmotor/solenoid? Batteriet var ju urkopplat några timmar. Kan det vara så att det tar en tid innan allt "sätter sig"? Andra tips/idéer? | |
|
Mät batterispänningen (låt bilen stå några timmar efter körning/laddning och se till att den gått ner i "viloläge" vilket tar ca 15 minuter efter sista dörren/huven öppnades/stängdes eller bilen låstes eller låstes upp etc. Allt under 12,4V är "urladdat". Mät sedan spänningen när motorn körs på förhöjt tomgångsvarv (ca 2000rpm) - då bör spänningen ligga runt 14,4V om allt är ok. Hur långt har bilen gått? Felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Batteriet visade sig vara lite på gränsen. det höll c:a 12,6V. Med motorn igång 14,5V, så laddningen verkar OK. Laddade över natten, efter det 13,8V. Vad jag förstår så finns det två möjliga orsaker: Jag körde ju c:a två veckor med nytt batteri och defekt startmotor. Kanske det laddade ur batteriet? Det nya batteriet kanske inte var helt färskt? Säljaren sa att det skulle vara laddat när jag köpte det, men det var det inte. Mätte tyvärr inte spänningen då, men den var tillräckligt låg för att bilen inte skulle starta. Den har gått 15 000 mil Inga felkoder Startar och går bra nu efter laddning |
|
|
När batterier går under 12,4V börjar de sulfatera blyplattorna och förstör sig själva. De tappar kapacitet - batteriet blir "mindre" prestandamässigt" och kan t ex. gå från 600CCA till 500CCA även om de mäter normalt voltmässigt. Om batteriet stått för länge med låg spänning (som det hade när du köpte det) kan det vara förstört och därför bör du göra ett konditionstest hos en verkstad med rätt mätutrustning - det tar en minut. Visar testet på låg kapacitet ska du reklamera batteriet för då är det permanent skadat pga. lagring med låg spänning. 13,8V är "överspänning" i ett batteri men helt normalt om man mäter direkt efter laddning/körning - för att få ett korrekt mätvärde på batteriet ska det ha vilat och stabiliserat sig i flera timmar, helst ett dygn, och mätas obelastat i rumstemperatur. Någonstans i direkt närhet av 12,7V bör det visa vid mätning om det är fulladdat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.