AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.513

Vilken snöborste skadar inte lacken?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Även längst i söder kommer det snö nu och den gamla snöborsten börjar ge upp. Tittar efter en ny och var på biltema i andra ärrenden men deras borste kändes som en liten piassavakvast i styvhet på borsten. Känns som att den skulle repa lacken om man skulle gå loss med den på bilen.

Vad har ni för snöborstar som är lagom tuffa mot snön och milda mot bilens lack?

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Fiskars. Svängd piasavatyp fast kortare och mjukare borst.

EB
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt vad jag har hört är det inte så stor rep-risk vid snöborstning som man kan tro. Det beror på att lacken blir väldigt hård av kylan.

Så länge du har en ren borste utan grus etc. i borsten, är det nog inte så stor fara.
Åtminstone inte om det är någorlunda mjuka borst...stålborste är väl kanske obra! ;)

Själv använder jag vanliga "snöborstar" med isskrapa i handtagsändan.
Inköpta på lite olika ställen, bland annat som "reklam" från BMW-handlaren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Jo Biltemas är hård som tusan i borsten. Skippade själv att köpa den. Man sopar ju även över plastdetaljer och dylikt, och att sopa med sån hård borst ger garanterat smårepor. Har köpt en längre borste, med möjlighet att vinkla borsten, med en skrapa i andra änden - på Mekonomen. Riktigt nöjd med den. Mjuk å bra borst.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ni som är oroliga för repor efter borstar - hur gör ni för att inte skiten på bilen följer med borsten och repar? Antingen i snön om den är lite tyngre blötsnö, och/eller fastnar i borsten när ni sopar rent bilen? Iaf min bil samlar på sig salt, asfalt, grus och skit så fort jag är ute och kör det minsta så här på vintern, och då det är min vardagsbil som jag använder varje dag så finns det ingen chans att hålla den helt ren på vintern.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, jag tror också att grus och annat som fastnar i snön och som sedan repar lacken när snön glider över densamma, är ett mycket större problem än borsten i sig.

Om det mot förmodan skulle bli repor av själva borsten, är de med största sannolikhet väldigt ytliga och försvinner vid vår-poleringen av bilen.

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Sopar nån lacken?? Det händer aldrig. Sopar bara rutor, och i undantagsfall taket. Resten kör jag bort (över 70 försvinner det mesta) eller låter tina bort.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Akta så inte bylingen ser dig - de kan bötfälla bilister med mycket snö på tak/motorhuv etc...

Jag menar inte sopkvast utan vanliga bilborstar som man håller med ena handen...men andra kanske pratar om sopkvastar och då kan vi hamna i ett annat läge, inte minst med tanke på grus och annat som säkerligen sitter i borsten.

Mvh
Johan B

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Vill man vara säker på att inte repa lacken så skiter man i att använda sop. Att bara sopa av huv och tak kanske kan hjälpa men risken är att det fastar nåt i sopen som repar lacken är ganska stor.
Den som vill kan testa att först sopa av bakdelen och nedre delen av dörrarna för att sen sopa av huven och se hur mycket det repar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har sopat bort snön från mina bilar i 40 år och aldrig fått en repa av det. Jag använder alltid mjuka borstar. Den bästa har jag liggande i 650:an, den är nog 40 år gammal och av trä med borst av något naturmaterial.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att träffa polisen är väl ett mindre problemet om man inte sopat tak och huv - värre om snön lägger sig över framrutan vid acc/broms - då ser man inte längre vart man är på väg.
Jag vill sopa taket (med mjuk bilborste) och huven samt lyktorna - rutorna löser sig oftast med kupevärmaren om jag är hemma och övriga lodräta ytor brukar inte snö fästa så mycket på. Sopar inte bak- eller nertill på bilen. Brukar dock peta bort slasksaltklumpen bakom resp hjul och hoppas det minskar rosten något.

Bilen måste ju inte vara 100% lackren från snö så man behöver ju inte trycka ner borsten i lacken men jag tror i alla fall jag återlämnar biltemas lilla gula handborste som verkar vara en förklädd krympt piassava, avseende borsten. Ska se om jag hittar den fiskars som rekommenderas.

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jag har den inte själv men den här ser ut att vara helt ok Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag kör inte finbilarna på vintern :-)

Den borsten som HenkeLexus hänvisar till tycker jag själv är lite för hård i borsten men om man är lite försiktig och inte eftersträvar att ALL snö på lacken sla bort så funkar den fint.

Skulle gärna ha en med mjukare borst ändå faktiskt.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.