|
|
|
|---|---|
|
vad skiljar mellan bilarna på en 4cyl och 6cyl z3 faclift förutom motorn? Är det samma chassi? är en z3 1.9 rolig att köra eller måste man ha en 6:a? | |
|
Z3 är rolig att köra, oavsett motor. Men, den motor BMW tog fram blev klassad som 90-talets bästa motor. Jag älskar motorer, och för mig är den härliga gången i motorn halva körupplevelsen. Detta är inte frågan om 0-100 acceleration, detta är lika mycket det fina bottendraget tillsammans med ett dovt ljud. Men smaken är olika. En del älskar 6-an för att Z3 är breddad över bakhjulen vilket är en vacker upplevelse. När det gäller face-lift tror jag att bredden där bak är densamma som för 4-an. Även med den tunga 6-cylindriga motorn har Z3 lyckats behålla en viktfördelning mellan fram och bakhjul på ca 50 / 50%. Sedan är det en prisfråga, 6-or ökar i pris! Men som sagt, alla är inte motornördar som jag. Men mig veterligen är det exakt samma chassi, det sitter lite olika tillbehör, exempelvis har 4-an en plastkåpa under motorn. |
|
| Det var alltså 6-an som blev utsedd till 90-talets bästa motor! | |
| Vilken 6:a? M52 eller S50? | |
| Hej! Detta har jag hört om bästa motorn, men hittar ingen bekräftelse. Däremot är både M52 och S52 topprankade 1998 och 1999 | |
| Du tänker nog på detta Länk vilket INTE är detsamma som det här Länk . Dock skall det tilläggas att S54 som "vann" -01 hamnade faktiskt i de allra sista byggda Z3 M, har dock ej koll på hur många exemplar som fick den motorn. Den stora majoriteten fick S50. S52 är ingen äkta M motor, det är en något trimmad M52 avsedd för USA-marknaden (större cylindervolym men inga separat insugsspjäll för respektive cylinder mm) | |
|
2.8 lit i Z3 tom -00, 193 hk 3.0 lit i Z3 frm -01, 231 hk Har du kört dessa så vill du inte ha en mesig fyra! |
|
|
AndersZ007: Håller med men en z3 3.0 får man säkert ge 120-160 tusen kronor för. en 1.9 brukar ju finnas från 60 tusen och uppåt. |
|
| En äldre bekant till mig skulle köpa Z3 i höstas, men för honom skulle en 4-cyl lågmilare vara helt ok för att glida runt med och få lite vindrufsat hår. Jag sa åt honom att åtminstone provköra en 6-a och berömde motorn för dess fina egenskaper, inte enbart prestanda. Efter provkörning var det 6-or som gällde för fortsatt sökande. Han köpte en sådan i december till vinterpris. Du borde kunna hitta ett bra ex för under 100.000 kr om du håller dig till 2.8l. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.