AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.805

4cyl vs 6cyl

vad skiljar mellan bilarna på en 4cyl och 6cyl z3 faclift förutom motorn?
Är det samma chassi? är en z3 1.9 rolig att köra eller måste man ha en 6:a?
Z3 är rolig att köra, oavsett motor. Men, den motor BMW tog fram blev klassad som 90-talets bästa motor. Jag älskar motorer, och för mig är den härliga gången i motorn halva körupplevelsen. Detta är inte frågan om 0-100 acceleration, detta är lika mycket det fina bottendraget tillsammans med ett dovt ljud. Men smaken är olika. En del älskar 6-an för att Z3 är breddad över bakhjulen vilket är en vacker upplevelse. När det gäller face-lift tror jag att bredden där bak är densamma som för 4-an.
Även med den tunga 6-cylindriga motorn har Z3 lyckats behålla en viktfördelning mellan fram och bakhjul på ca 50 / 50%.
Sedan är det en prisfråga, 6-or ökar i pris! Men som sagt, alla är inte motornördar som jag.
Men mig veterligen är det exakt samma chassi, det sitter lite olika tillbehör, exempelvis har 4-an en plastkåpa under motorn.
Det var alltså 6-an som blev utsedd till 90-talets bästa motor!
Vilken 6:a? M52 eller S50?
Hej! Detta har jag hört om bästa motorn, men hittar ingen bekräftelse. Däremot är både M52 och S52 topprankade 1998 och 1999
Du tänker nog på detta Länk vilket INTE är detsamma som det här Länk . Dock skall det tilläggas att S54 som "vann" -01 hamnade faktiskt i de allra sista byggda Z3 M, har dock ej koll på hur många exemplar som fick den motorn. Den stora majoriteten fick S50. S52 är ingen äkta M motor, det är en något trimmad M52 avsedd för USA-marknaden (större cylindervolym men inga separat insugsspjäll för respektive cylinder mm)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
2.8 lit i Z3 tom -00, 193 hk
3.0 lit i Z3 frm -01, 231 hk
Har du kört dessa så vill du inte ha en mesig fyra!

AndersZ007:
Håller med men en z3 3.0 får man säkert ge 120-160 tusen kronor för.
en 1.9 brukar ju finnas från 60 tusen och uppåt.
En äldre bekant till mig skulle köpa Z3 i höstas, men för honom skulle en 4-cyl lågmilare vara helt ok för att glida runt med och få lite vindrufsat hår. Jag sa åt honom att åtminstone provköra en 6-a och berömde motorn för dess fina egenskaper, inte enbart prestanda. Efter provkörning var det 6-or som gällde för fortsatt sökande. Han köpte en sådan i december till vinterpris. Du borde kunna hitta ett bra ex för under 100.000 kr om du håller dig till 2.8l.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.