|
|
|
|---|---|
| Har ett problem med min BMW 118d. det kommer ingen värme in i kupen, fläkten fungerar och blåser på som vanligt men det kommer ingen värme. Vad är problemet, hjälp mig! | |
|
Välkommen! Blir motorn varm? Det kan saknas kylarvätska, termostat, värmeventil bl a... Kolla felkoder. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Motorn varnade för att den blev varm när ja åkte en längre sträcka. Testade att fylla på kylarvätska för det va lite dåligt men då blev det jättehögt tryck i slangarna sen när ja startade bilen. Kan de va så att termostaten har låst sig i stängt läge? |
|
|
Kombinationen överhettad motor och ingen värme i kupén låter som vattenpumpen. Saknades det mkt kylarvätska kan det behövas luftas. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ingen återkoppling...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Haft bilen inlämnad, de bytte termostaten. Men det ser ut som att det är en sprucken toppackning som spökar, pga ett jävla tryck i kylsystemet. | |
| Antar dem felsökte? Elektriska vattenpumpen är iallfall väldigt vanlig på n52 motorn antagligen fler motorer. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är överdrivet högt tryckt i kylsystemet så är >>>absolut högsta prioritet<<< att bestämma med säkerhet om du har läckage av avgaser in i kylsystemet (orsakas i de flesta fall av trasig topplockspackning). Det finns väldigt många och enkla sätt att göra detta på - vissa tar bara ca 3 minuter att utföra och kan lämna 100% säkra svar. Som pompa_kumla skriver, vad gjorde verkstaden för felsökning? @Augustviktor : Felsökte verkstaden och verifierade att det INTE läcker ut avgaser i ditt kylsystem? Idiotivarning att en verkstad först byter termostat, sen exempelvis byter vattenpump och sen något annat när det finns kraftig misstanke kring att topplockspackningen är trasig. |
| Japp de försökte och det var toppackning! | |
Ok, tråkigt att höra med trasig topplockspackning :-( Men då har du ett logiskt svar på all felsymptom du upplevt och åtgärden är väldigt straightforward (förhoppningsvis räcker det med att byta topplockspackningen och inget annat tagit skada). |
| Fick mycket tråkiga besked av verkstaden idag! Det visade sig efter lång tid av felsökning att det är en spricka i motorblocket också! Det som började med att ja trodde de va en trasig termostat slutar nu med motorbyte... är det någon som vet va de skulle kunna kosta att göra ett motorbyte? | |
O fy tusan. Sprickor i blocket var faktiskt ganska längesen jag läste om under dessa förhållanden. Nyfiken fråga kring motorn varnade att den blev varm - var det "bara" den gula symbolen som hann dyka upp eller dök öven den röda symbolen upp? På min E87 så lyser termometersymbolen: Gul när "Motorn för varm : Kör vidare i måttlig hastighet, så att motorn svalnar". Röd när "Motorn överhettad : Stanna försiktigt, stäng av motorn och låt den svalna". För en totalkostnad (inklusive alla småkostnader och eventuella mindre åtgärder på ersättningsmotorn) av ett byte av en M54B30 så uppskattade jag med marginal högst 30 000 SEK (jag uppskattar att din motor ligger i ungefär samma prisklass som en M54B30 då din motor är vanlig och en M54B30 är ovanlig). Det betyder alltså ett kvalitetsjobb där man även ser till så att motorn man hinkar ned är åtminstonde i samma (eller bättre) skick än den man ersätter. Alltså inga jobb hos verkstäder av denna kaliber Länk Fast andra går ut med prisestimat på runt 15 000 - 20 000 för samma jobb. Jag är då lite tveksam hur kvaliten blir på detta jobb samt att det kan krävas bra förutsättningar för detta (tid att kunna invänta rätt tillfälle, bo i rätt del av landet, känna rätt personer inom fordonsindustrin med mera med mera). |
| Det var endast den gula symbolen som började lysa! Haft ett snack med verkstaden i eftermiddag och detta kalaset går på lite mer än 40k. Bara motorn kostar cirka 25000 och då har den ändå gått 19k mil. Va tror ni, är de värt att slänga i en ny motor eller vad har man för alternativ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.