|
|
|
|---|---|
|
Hej! Står nu i kylan med det första driftstoppet på många år med min -96 E39 528i M52B28 26000mil. Stannade bilen pga missljud som upptänktes i 100km/t. Kraftigt vinande(lagerljud) samt skramlande gjorde att jag parkerade bilen för att kolla under motorhuven. Remhjulet som går ut från vattenpumpen står ca 5 grader snett, och tar i godset på vattenpumpen. Ska hämta släp och köra hem bilen imorgon, men vad kan jag förvänta mig? Ägaren innan mig hade bytt vattenpumpen/hjul och remmar precis innan jag köpt bilen, -6000mil sedan. Är det så dålig kvallité på eftermarknadspumpar. Och vad kan detta bero på? Och finns det något annat än pumpen som bör kollas upp? Tack för ev input, Hälsningar en uttråkad billist i väntan på skjuts. | |
|
Låter som en rasad vattenpump, om nu inte inte skruvarna som håller "remskivan" gängat ur sig? Eller eventuellt att fläktbladens skruvar mot "viskon" som gängat ur? Min gissning är en rasad vattenpump. Varför den bara höll i 6000 mil och X år kan man bara spekulera i...Men för lite/ingen glykol i kylarsystemet kan leda dels till ökad korrosion och minskad "smörjning", men framför allt så ökar risken för att det blir issörja i systemet med allt vad det kan medföra för vattenpumpens skovelhjul... |
|
| Tjena Dawwe! Då låter det i alla fall inte så allvarligt. Motorn hann ej komma upp i hög temp, och förhoppningsvis har jag inte pulveriserat pumphjul i kylarvätskan?:) Kylarvätskan har jag koll på då jag har bytte termostathuset (-4000mil sedan) pga dålig plast/läckage, och då byttes all kylarvätska ut och ny 50/50 hälldes i. Ska bli spännande att se vad det beror på i alla fall. Detta är mitt första vattenpumpsras. Återkopplar:) | |
|
Nu är bilen hemma, och allt är frid och fröjd! Det var totalhavererat lager i vattenpumpen. Ironiskt nog satt det en metallimpeller, som gör föga nytta om det är skitlager i pumpen. Ny pump monterad, ny kylarväska och nu ser jag fram emot nästakommande 6000 mil!:) |
|
| Nu kan man inte applicera följande på E39 då de har "automatisk remspännare" men en för hårt spänd rem kan leda till att aggregatlager (vattenpump, generator osv) slits onödigt hårt...Mig veterligen så kan en automatisk remspännare bara gå sönder på ett sätt, spänningen blir för dålig o remmen slirar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.