AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
923

F11-11 525d Bromsfel indikeras?

to
18
tobe5
520 -01
525 -11
Hej, fick upp meddelande om fel på bromsarna i rödtext på instrument brädan, körde till närmaste erkstad men kunde inte märka av något problem.

BMW verkstaden kunde nolla indikeringen men den kom tillbaka efter någon minut, nu har jag lämnat bilen minsta kostnad för felsökning är 2000kr, någon som har tips eller liknande erfarenheter?

/tobe

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Du menar inte den texten som kommer upp när bromsarna börjar bli lite slitna och man skall köra försiktigt typ?
to
18
tobe5
520 -01
525 -11
Nej, inte den. BMW grupp har tittat på felet och rekommenderar att inte köra vidare.

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@tobe5 Om bromsbeläggen ser schyssta ut,så är det förmodligen slitagevarnaren som kortslutits på ett eller annat sätt.
to
18
tobe5
520 -01
525 -11
Borde man inte få indikering på vilket hjul det gäller, eller meddelande om just detta ”bromsbelägg höger fram...”?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Vad står det i idrive när du tittar på bromsarna där? Den anger per axel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitagevarnare finns på vänster främre och höger bakre inre belägg.

Utifrån vad som skrivits tror jag inte att det är slitagevarnarrelaterat utan mer en felindikering av mer central art på bromsarna, t ex. i ABS-systemet.

En felkodsavläsning är nog nödvändig för att få mer information för vidare felsökning!
Däremot är det kanske inte tvunget att det är en BMW-verkstad som gör felkodsläsningen.
2000 kr i "startavgift" för felkodsläsning känns inte helt prisvärt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
to
18
tobe5
520 -01
525 -11
I idrive Finns status check , 4-6 punkter typ bromsvätska, oljenivå ... alla markeras som gröna. + då denna mer generella bromsfelsindikering. Service killen som tittade på meddelandet kunde nolla felet med idrive och parkeringsbromsen(oklart hur han gjorde) men det komm som sagt tillbaka efter någon halv minut.

Har en felkodsutläsare(K+DCAN, inpa compatibel) till min e39:a som jag köpt av Ola o här på forumet, har inga instruktioner om hur den kan användas på f11. Någon i Stockholms trakten som vet hur man gör?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Om du ställer markören på bromsar fram resp bak så skall det komma upp ungefär hur många mil backarna har kvar.
Däremot håller jag med Johan B, detta verkar vara något annat fel.
Lämna inte till BMW, 2000 kr är ocker. Finns flera andra kunniga verkstäder. Själv nyttjar jag Länk. Jag tippar på nåt ABS fel eller så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.