|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en E60 och det är nämligen så att min bil har fälgar med ET 20 på dem just nu, men jag undrade om det är lugnt att lägga fälgar med ET 30 på dem? Kanske med spacers? Ifall det går, kommer det påverka något, t.ex. styrningen? Anledningen till varför jag vill lägga ET 30 på dem är att jag sparar till att köpa en F10, och jag vill köpa fälgar som skulle passa båda två. Mvh | |
|
ET är avhängigt av...fälgbredden. Normal fägbredd på en E60 är väl mellan 7-8". Jag skull gissa att det går fritt precis (mot fjäderbenet o "hinder inne i hjulhuset"). Om fälgen är säg bara 6.5" bred, eller futtiga 6" så lär det gå fritt utan minsta bekymmer. Allt detta under förutsättning att du använder dig av däck med max originaldimension, större (bredare eller högre profil) kan göra att däcken tar i... Du kommer få smalare spårvidd, jag kan tänka mig att bilen kan kanske få lite mer "känslig" styrning? Så steg ett är att kolla fälgens dimensioner (diameter, bredd o ET). Steg två är att se till att däcken är av originaldimension som störst. Montera! Med hjulen i luften så kollar du att du har absolut minst 3 mm (minst 5 är att föredra!) mellan däck/fjäderben, kolla att hjulet inte tar i nånstans vid fullt rattutslag. Sedan sänker du ner bilen o kollar så det inte tar i vid fullt rattutslag igen (detta då karossen sänks ner över hjulet så att säg). Däremot så behöver du inte kolla frigången mot fjäderbenet då hjulet inte rör sig i relation till fjäderbenet. |
|
| Använd spacers. | |
| Fast om man skall behålla navstyrningen (vilket man bör göra!) med spacers så är det absolut minsta 13mm som funkar, om jag minns rätt. 10mm spacer gör att du förlorar navstyrningen, klarar man sig med 5mm så behåller man navstyrningen till ca 50%. Jag skulle testat utan spacers först, spacer använder jag personligen endast om man är absolut tvungen (vilket jag är tvungen att göra bak på min bruxis, pga coilovers och bredare fälgar, 5mm är vad som krävs, med endast 5mm så behåller man i runda slängar 50% av navstyrningen. Med 13mm så hade fälgen kommit precis på gränsen till vad som är möjligt med minsta möjliga hårsmån så att säg...) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.