|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Problem med bilen igen.. motorn läckte olja för ca 2 år sedan då slängde jag i omega 917 i oljan och läckan upphörde. För någon vecka sedan började det läcka igen, konstigt nog sjunker inte oljenivån vad jag kan se, måste gå väldigt långsamt. Slog i omega 917 igen men nu verkar det inte bita så nu är det problem. Mekanikern vlll att jag tvättar underredet så att vi kan lokalisera läckan. Men jag hittar ingen gör själv hall med lyft OCH högtryck...i GÖTEBORG. Ser spår från bilen när jag kör nu så det läcker... hur illa det är vet jag inte.. någon som vet vart det finns hall? Mvh | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, hjälper inte dig i ditt sökande men... Jag vill minnas att kombinationen högtryckstvätt och pelarlyft antingen förbjöds (eller om det var en viss vanlig modell som förbjöds i kombination med högtryckstvätt) på grund av en olycka. Vill även minnas att jag läste denna info från ett av företagen med GDS-hallar. Ska se om jag hittar mer info (fast det hjälper ju inte riktigt dig ändåså)... EDIT : Hittade fakta nu. Enligt uppgift från OKQ8 så var det OKQ8 själva som tog beslutet (i samråd med besiktningsorgan) att plocka bort vattnet från lyfthallarna. Så inget förbud verkar det som, men inte omöjligt att andra verksamma inom samma område gjorde likadant... |
|
Möjligt. Verkar nästan så, jag ringde OK Q8 i Bäckebol & mycket riktigt har de inte kombinationen, med har något ”munstycke” vet inte riktigt vad de menade. Är Inte så vass på mek m.m men få upp bilen borde ju vara lätt men jag frågade ändå om det fanns möjlighet att få instruktion eller liknande.. men icke. Går det åt helvete och de har berättat/visat så åker de på skiten tydligen.... |
|
|
Närmaste rostskyddscenter borde kunna hjälpa dig. // Jonas |
|
Här är svaret från OKQ8: Länk JcN's förslag om närmaste rostskyddscenter var smart - de borde ju kunna utföra detta. Självklart ska alla täckplåtar och plastsjok (bör gå relativt snabbt att göra på en E36/E46 - ta även bort förstärkningsplåten i helmetall som kom runt 2001 och framåt på E46) för att komma åt överallt. Skydda även känsliga elkomponenter med en tålig plastpåse eller liknande. Det är främst generatorn jag tänker på om man tvättar underifrån (då den kan sitta långt ned på vissa motormodeller). Startmotorn borde klara sig. Försök få bort all olja - kanske bara tvättning underifrån inte räcker. För läcker det högre upp på motorn så är det i princip omöjligt att se var det kommer ifrån när det väl har letat sig ned och börjat droppa på marken. Så ta en titt runt motor och växellåda också för att försöka få bort tillräckligt mycket olja/smuts så man kan ha en sportslig chans att se det nya läckaget. Nu antar jag det är motorolja som läcker, men var lite open-minded och uteslut inte andra vätskor som bromsvätska (som även används till kopplingen), kylarvätska, växellådsolja, styrservoolja och differentialolja (fast den sitter där bak så den brukar vara mycket enklare att felsöka). |
|
Länk som visar var E46 normal läcker olja (med bilder) Länk |
|
@henauv : Vad blev det för alternativ för att tvätta rent undertill? |
|
Tjena. Jag har inte gjort någon tvätt ännu men hoppas hitta något nu under veckan. Jobbar skift så gäller att tajma så att”min” mekaniker hinner kolla på det snabbt efter tvätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.