AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
804

wastegate och dumpventil samma?

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tjena. när jag studerade motornords katalog igår så blev jag osäker på om wastegate och dumpventil fyller samma funktion?

själv hade jag tänkt sätta på en turbo från en 525TDS på min 318, alltså en garret. och på den sitter det en wastwgate (enl. MN) alltså en "vacuumklocka" med ett stag som släpper förbi avgaserna sidanom turbinhjulet.

ska man ha både en wastegate och en dumpventil på turbobilar??

//MVH Martin

www.moffa.nu
jo
73
joh
M535iA -87
Wastegaten sitter på avgassidan och reglerar mängden avgaser som driver turbon så att inte laddtrycket skenar iväg högre än önskad nivå.

På en motor med trycksystem dvs gasspjäll efter turbon så använder man en dumpventil för att släppa ut övertryck i insuget mellan turbo och gasspjäll för att:
- skona turbon, som fortsätter att "ladda" en liten stund efter att spjällen stängts, därmed packas insuget med luft och turboaxeln får en oönskad vridning/påfrestning då avgaser fortfarande driver samtidigt som det är stopp i insuget (kan i värsta fall ge brott på axeln).
- ge bättre respons eftersom man inte tappar lika mycket varv på turbon när man släpper gasen och sedan ska kliva på igen.

Ska man ladda mycket med ett trycksystem så är det bra att ha båda men vid lägre laddtryck så minskar behovet av dumpventil.

jo
73
joh
M535iA -87
Missade att skriva att dumpventilen hålls stängd dels av en fjäder och av laddtrycket och öppnar när man släpper gasen och det blir vakum som "suger" upp ventilen.

(så funkar iaf min dumpventil)
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
med andra ord så klarar jag mig utan om jag bara ska ladda 0.4 - 0.5? sitter det dumpventil på 525TDS?

//Martin

www.moffa.nu
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Diesel motorer har ingen dump/avlastningventil.. en disel har ju inget gasspjäll ju
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.