|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta startmotorn på min 523i -05 och har sökt lite på nätet hur man går tillväga. De flesta skriver att man ska koppla från batteriet. Hur länge kan batteriet vara urkopplat utan att man får problem efteråt? Finns det något annat sätt? | |
| Eller är det bara när man byter batteri till ett med andra specifikationer, som man kan få problem med datorn? | |
|
Det ska inte uppstå några problem med att koppla ur batteriet, förutom att radiokanaler, färddator och trippmätare kan nollställas. Man ska alltid koppla ur batteriet när man håller på med el-jobb i bilen. Det är grova oisolerade terminaler/kablar vid startmotorn och det kan bli ordentlig kortis om man klantar sig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du behöver inte koppla ur batteriet. Räcker att lossa kabeln på hjälpstartuttaget den som går på tvären över motorn till generator och startmotor. För övrigt är det inga problem med att batteriet urkopplade 3.4 dagar på En 61. Böt evaporator och rev hela inredningen typ i dva instrumentbräda och allt fram till vindrutan. Inte ens radiokanalerna var borttappade konstigt nog navi mm funkade utan problem och hade minner kvar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar! Jag tänkte ge mig på startmotorbytet i helgen. Verkar vara en del pyssel, så det är skönt att i alla fall slippa oroa sig för batteriproblem efteråt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.