AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.699

420dA förbrukning?

Hej,

Blir min första BMW och jag funderar på en 420dA, (tycker att 4-serien är riktig snygg)
Rullar ungefär 2000 - 3000 mil per år och vill ligga ganska lågt i förbrukning.

Vad ligger verklig förbrukning på dessa bilar? Någon annan modell att rekommendera som inte drar mycket?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Har man råd till en sådan bil i den "prisklassen", så bör inte förbrukningen vara den avgörande faktorn, och vill du gardera dig så kan du ju bara titta på transportstyrelsen och ha ett "påslag" på 20-30% på den angivna förbrukningen så är du nog hemma.
Lycka till!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag pendlar inte och kör mest korta resor och min färddator säger 0,55 i medelförbrukning.

Vill man snålköra så går det att komma ner en bit under 0,5 - men att komma ner till specade 0,43 skulle inte gå med min bil.
Gå upp ett steg, 4 cylindriga har kortare livslängd i jämförelse med v6. Bränsleförbrukningen skiljer sig knappt. V6 drar någon centiliter mer. Jag kör då mer än 3500 mil om året i snart 4 år. Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,4-0,5 beroende på körstil. Där 2 år är med BMW xdrive v6 diesel. Slår man ut bränslekostnaderna inkl avbetalningsplan i jämförelse med bensinkostnaderna i minn förra bil har jag mer än halverat mina kostnader samt minskat utsläpp. Dessutom räknar jag med mycket lång livslängd.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad får dig att tro att 4-cylindriga motorer har kortare livslängd? Sen pratar vi ju inte 25 år gamla bilar här så är livslängd direkt relevant?

Bmw har inte V6 utan raka sexor, R6.
Köp 4 cylindrigt och bli missnöjd efter ett par år eller köp V6 och bli nöjd även efter ett par år.
Man kan få BMW med V6 via Individual... Fast hittills har ingen (?) beställt en sån då merkostnaden för detta räknas i x antal hundra miljoner kronor. Rak sexor finns i flertalet modeller, vill man ha V motor utan att ruinera sig helt så är det V8 som gäller
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag är väldigt nöjd med min 4-cylindriga diesel, fullt tillräcklig för det jag använder den till. Hade en rak 6:a varit roligare? Säkert. Men tycker inte det är värt att betala 50K extra (begagnat) på en bruksbil som man bara ska ta sig från punkt A till B med. Men min är optimerad så det hjälper ju till, innan var den lite slö men helt okej. På en bruksbil handlar det, för mig, mer om interiören, komforten, byggkvalitet och utseende än prestanda.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Jag ägde en 430i ett år. Inget fel på den, kändes rapp och man var snabbare än de flesta vid rödljusen men kunde inte bortse från tanken på att köra en i mina ögon riktig prestandabil så i november köpte jag en 440i med X-drive och M-performance pack. Skillnaden är milt sagt astronomisk :)

Dessutom är Bensin är ett måste för ljudet framför en diesel i mina ögon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.