AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.996

Felkod p0012, p1553

An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Hej.
KöpteKen 325a on 2005 med n52 motron för mpnad sedan medmfelkod op vanos ventilen. Jag visste om det då jag köpte den och troddetdet skulle vara så enkelt som att rengöra dom. Jag provade det men utan resultat. Nu har jag bytt båda ventilerna och jag Får felkod p0012 som jag inte fått förut. Kan det vara kamlägesgivaren som är dålig? Jag har bytt olja och filter i samma veva.
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Jag kan ha hittat problemet. Kjedjesträckaren hade separerat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant.

Stämmer, om kamkedjan inte är sträckt som den ska (av olika anledningar) kan det mycket riktigt ge lite slumpmässiga felkoder kring VANOS. Många som råkat ut för att kamkedjan hoppat en kugge eller två får oftast denna typ av felkoder. Vissa får dessa felkoder och några dagar senare går kamkedjan av med ventilsallad som resultat.

Har dykt upp lite sporadiska rapporter på N42/N43/N46-motorerna (och ännu förre sporadiska rapporter kring N52-motorn) kring främst styrningen av kamkedjan att de ibland går sönder. Huruvida det är att kedjan sträcks först och slår sönder plasten eller om plasten går sönder först låter jag vara osagt.

Men det är relativt ovanligt - men kan förklara dina felkoder - speciellt om kedjan hoppat en kugge.

@Anttoon83 : Hur identifierade du att kedjesträckaren var trasig?
När du säger kedjesträckare, syftar du på den skenan eller den hydrauliska tryckaren (båda är ju en del av kedjesträckaren).
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Jag har provat allt och har felkodfp1553 hur jag än gjorde med vanos solenoiderna Jag provade byta plats på kamaxelgivarna och det gjorde inte det bättre. Sen har jag hört ett rassel då man kommer vid 3000rpm
Jag provade ta ut sträckaren som sitter på vänster sida då man står framför bilen. Då jag tog ut den så kom den ut i 3delar. Tryckstång, fjäder och hylasa hade separerat från varandra.
Jag måste nog även ta och kolla kamkjedjan så inte den har sträckt sig.

Jag vet tyvärr inte hur man laddar upp en bild.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det låter ju inte helt stabilt. Det och problemet du har samt rassel låter ju som att byte av kamkedja, kamkedjesträckare och framförallt styrskenorna kan vara en lämplig förebyggande åtgärd.

Säger inte att det hjälper ditt problem, men låter som något man iallafall bör undersöka vidare (vilket är spåret du verkar vara inne på). Angående VANOS så finns diagnostikprocedurer och tester man köra via BMW's diagnostikprogram (man ställer själv vad VANOS ska vara och sedan kollar man vad det faktiskt blev i verkligheten).

N52-motorn har ju haft ett par olika reservdelsnummer på sina kedjesträckare (sen varför det är så kan det finnas tusen olika skäl till).
För N20/N42/N43/N45/N46-motorerna så gjordes ju en fysisk skillnad (längre slaglängd som ska enligt rykten kunna kompensera för en kedja som sträcker sig lite mer än det var tänkt), du ser skillnaden i bilden nedan.
Länk

Ser att på N46-motorn har de detta som Value Line (i princip sänkt pris på denna reparationen på en auktoriserad verkstad). Vet ej om det finns detta på N52-motorn.

Lägga upp bild är enkelt, bara lägg den på ett bildforum och sen klistra in en helt ren html-länk till själva jpg-bilden (undvik PhotoBucket för det kallas CrapBucket av flera olika anledningar).
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Länk
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Där är en länk till bilden på spännaren.

Rasslet som jag har hört är bara då jag har belastat den. Då man tomvarvar så har det inte hörts nåntong. Men jag ska hursomhelst ta av ventilkåpan och kolla.
Har inte skruvat så mycket BMW men vet hur man skruvar iallafall då jag för länge sen byggde en Honda crxvturbo 😊

Att man kan diagnostisera vanos mer, är det med inpa eller är det bara verkstäder som kan göra det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det var ju en något märkligt kamkejdespännare...

Skulle också börjat undersöka skicket av de övriga komponenterna kring kamkedjan. Var bara lite försiktigt när du fipplar runt med kamaxlar och kamkedjor, de är lite känsliga med timing och det är inte som på de gamla vanliga hederliga motorerna där det var uppenbart hur timingen skulle vara. Kam- och vevaxellåsning samt koll på procedurerna är ett absolut måste.

Jo ska nog finnas en del i INPA/ISTA men i regel räcker inte med programmet - man måste ha kunskapen också (det är som med felkodsläsare - alla har en men få förstår vad man ska göra med felkoderna).
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Bytte spännaren idag och fick stänga av bilen direkt. Det rasslar som fan från motorn.
Jag tror att han son sålde bilen antingen hade tur eller så visste han vad han gjorde och separerade sträckan så den fick längre längd så inte kedjan lät nått. Eller så har den bara ploppat ut av sig själv för att kedjan är så pass slak.
Blir nog att lämna den till en polare som hållit på mycket med bmw.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O fy tusan!

På den äldre M30-motorn så kunde det ta ett litet tag innan oljetryck byggdes upp i spännaren (men kunde snabba upp detta genom att prima den själv).

Men vad jag kan se iallfall för min motor (N46 men även N40, N42, N43 och N45) så behöver man inte göra något när man installerar en helt ny spännare (endast om man återanvänder en gammal som man ska dränera den på olja).

Följ gärna upp när du vet mer - alltid intressant med konkreta fall.
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Jag provade att starta den igen efter att jag tagit ut den och kollat så allt var bra eller om man kunde se om plasten var av genom hålet. Det såg helt ut så jag provade att starta den igen men i te va det bättre. Jag kände aven då jag drog in spännaren att det inte va så mycket motstånd. Det borde ju ska gå lite trögt sista varven.

Uppdaterar då jag vet mer.
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Tänkte höra om det är nått jag glömt.
Jag och brorsan ska byta kedjan och jag har fått låna alla verktyg till att låsa kammen, veven och ställa in vanos.

Behöver
Kjedja, glidskenor, packning ventilkåpa och oljetråg, bultar till kamhjulen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glöm inte den övre delen av glidskenan (du har de båda sidoskenorna och sedan den övre skenan).

Tänk på att alla skruvar in i blocket är gjorda av aluminiumlegering (då blocket är gjort i magnesiumlegering). Dessa skruvar ska aldrig återanvändas. Så strikt sett så är alla skruvar till oljetråget engångsskruvar och ska ersättas när de väl dragits åt en gång. Nu är detta främst kritiskt på skruvar som dras till ett specifikt moment, är kritiska eller fyller en viktig strukturell funktion - men värt att ha i åtanke.

Här är en grov översikt på hur BMW gör när de endast byter kedjan...
Länk
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Så u har jag börjat riva.
Kjedja är sjukt slak. Tycker då jag.
Länk
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Nu är den bytt. Den hade sträckt sig rätt rejält om man gämför med den nya kedjan.
Jag läste i mecas instruktion att man skulle ta lös oljetråget, så det jävlades jag med i 1h. HELT i onödan. Det finns ingen anledning att ta lös det iallafall. Sen va det rätt spännande att dra åt bulten som håller drevet på vevaxel. Det skulle momentdras till 100nm och sen 360 grader på det. Vi fick ta det största dragskaftet vi hitta och ett rör på 1m på det för att orka. Det blev inte fullt ett varv men jag är säker på att den kommer sitta endå. Fick även tillverka ett verktyg för att hålla emot då det skulle lös och dit med den bulten.
I morgon ska jag fortsätta monteringen av allt.

Länk
An
21
Anttoon83
BMW e61 520d 07a
Bmw e90 325 05a
Så nu har jag kört bilen ett tag och det verkar ha löst sig med felkoder. Så har man problem med felkod 2a99 (p1553 om man kollar med tex elm327) och det låter från kedjan, så är kedjan förmodligen sträckt. Som tur är så verkar det inte vara ett vanligt fel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket intressant och bra feedback! Och kedjan var oroväckande sträckt. Nu kan man undra vilket som hände först: sträcktes kedjan som i sin tur förstörde kamkedjesträckaren eller gick kamkedjesträckaren sönder som i sin tur gjorde att kedjan sträcktes :-)

Precis, har sett flera andra fall där denna typ av felkoder dykt upp och ägaren har precis hunnit rädda det i tid (inte långt från ett totalt haveri). Medans vissa har inte varit lika lyckosamma....
Si
2
Simonato
BMW e91 325ix
Motorlampan började lysa på min 325ix efter ca 30 min körning. Bilen gick som vanligt. Fick tips om att göra rent solenoiderna och motorlampan försvann. Morgonen efter så går bilen på 3 cylindrar och står och hoppar på tomgång. Beställde då ny solenoid till insugsidan. Bytte denna och bilen går klockrent igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.