AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.037

M4 - DKG VS Manuell, värde?

Hej!

Är nära att slå till på en manuell M4 och undrar vad ni står sig bäst i värde DKG eller manuell om några år?
Ja jämför man med förra generationens M3 som jag själv sneglar efter, så känns dom med dkg fortfarande mest attraktiva.

Så det kommer förmodligen se likadant ut på M4..
Tror faktiskt inte att det kommer vara någon större skillnad i värde efter några år. Köp det du trivs bäst med.
Ja gillar båda men har en kärra på g som har alla rätt och då är manuell. Ja tänker att dem manuella är så ovanliga att dom bör stå sig bra i värde?
Ovanliga av en anledning, dom flesta väljer automat :-)
Du har en poäng Marcus :)
Le
16
Lelle M4
BMW-523, MG Marvel, Porsche 997
Automat !
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Om man har råd att köpa sig en såpass fin och dyr bil så ska man väl ändå köpa det man vill ha och inte bry sig om några tusenlappar hit eller dit i andrahandsvärde. Det är ju inte direkt så att någon av dem kommer vara värdelös efter några år. :) Har den bilen du har tittat på alla rätt som du skriver så behöver du väl inte fundera mera? Slå till!
Johan:

En av anledningarna till att man kan köpa en finare bil är kanske för att man just tänker på helheten i affären...

Sedan är detta inte det som kommer avgöra om jag slår till, mest nyfiken cad ni har för tankar.
En 7-8 år gammal DKG/Automat kan upplevas som "hopplöst föråldrad" jämfört med en DKG/Automat/Whatever av senaste snitt. En manuell däremot blir inte mer föråldrad oavsett vad de hittar på. Jag är tämligen övertygad om att manuella bilar är de som kommer hålla värdet bäst i det långa loppet.
Tror det är rätt lika, i så fall mer att det kan finnas färre köpare på en manuell eftersom det onekligen är färre som vill ha dem med tanke på nybilsförsäljningen. Så eventuellt att det kan ta lite längre tid att hitta en köpare, men priset i sig tror jag är relativt lika.
Nästa generations M3/M4 ryktas ha vanlig automat istället för DCT, flera konkurrenter i klassen har ju ZF-lådan denna generationen så det är väl inte helt otänkbart.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
..Även M5 har ju automat. Nu sätter man DCT i de billigaste bilarna i stället. Länk
Manuell.
Om min M6a e64 varit manuell hade jag aldrig sålt den:)

EB
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Bara för att nybilsköparen väljer automat innebär inte det att köparna som tittar på några år äldre bilar vill ha det. Det är ofta en annan kundgrupp när värdet är hälften mot tidigare.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Och väljer du en automat finns ju detta måste-tillbehöret! Länk
Här är kärran jag är sugen på:

Länk

Tankar?
Köper du den så begär att få alla uppdateringar genomförda om det inte redan är gjort, mitten 2016 så kom det ny mjukvara som löste en hel del problem.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Manuell alla dar i veckan !

Själv sitter jag på en manuell m3 e90 där valet var självklart. Jag provkörde båda lådorna innan bara för att vara HELT säker. Mycket roligare att spaka själv, och det är egentligen det enda som betyder nåt. Att ha kul bakom ratten är den ENDA anledningen till att jag köpte bilen, då det redan fanns 2 bilar i familjen. Så tycker jag.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
På en m3/m4 skulle jag nog helst ha en manuell, speciellt när bilen börjat komma upp lite i miltal.
MU
940
MUC
M340i - 2025
På kort sikt har manuell/automat ingen nämnvärd påverkan på andrahandsvärdet, prisskillnaden mellan dom lär vara likadant om några år som det är nu.
Däremot blir manuell förmodligen dyrare när bilen har blivit en klasssiker - många, många år tills dess.

Slutsats, köp det du vill ha.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.