|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Bytte värmeventilerna igår om de nu gör nån skillnad. Fanns iaf inge vatten i varken pump eller ventiler även om kärle va fullt. Stoppa dit nya pumpen å slangar men orka inge mer efter gårdagens jobb. Gick ut nyss å skulle tebax med luftburk osv å tänkte testa. Men nån fn har lånat min övre kylar slang =/ så ja kan iaf inte testa nu |
|
|
Sådär ny uppdatering då. Bytte värmeventiler å övre slangen är bytt. Som vanligt värme i biln men tempen stiger misstänker nu luft. Hur som helst fyllde vatten starta biln lufta å höll på te sist blev kylan varm å övre å undre slangen blev varma. Lufta lite te å visst kommer de luft när ja håller på. Får inte borta de. Nu luta biln bara lite när ja höll på. Men även om allt nu känns varmt så vattne som kommer ut med luften är inte varmt =/ men nästan ingen ånga nu utan finns ju lite vatten hela tin. Förra gången va de bara ånga. Men är de nu luftnings problem eller annat ändå? |
|
|
Slangarna blir inte hårda nu Heller. Innan blev ju övre slangen som en ballong å rätt hårda. Så nåt har ju iaf blivit lite bättre. Frågan är ju luft å om temperatur mätarn visar rätt? |
|
|
Nu har ja äntligen fått lite ordning på detta hopps ja. Lufta nu istället utan lock vänta på att hela kylan å slangarna blev varma lufta utan lock å hällde vatten samtidigt. När de väl bara kom vatten så skruva ja dit locket. Ingen provtur än men satt å höll mellan 3-3500 varv i 3min men tempen är stadigt på mitten å slangarna är lite hårdare än när biln är kall. Lär väl hänga på sommar hjulen å koppla in lite lampor så ja kan ut å test åka. Men de känns iaf bättre nu än nåt tidigare försök =) |
|
|
Uppar mig själv. Än är inte detta bekymmer över. Efter en massa tomgångskörning å en test tur så steg tempen igen, lite vatten kom ur locket men slangarna va inte stenhårda utan samma halv hårda som då ja börja lufta. Hur som helst tänkte testa släppa på luftskruven som sitter på termostathuse. Bara ånga inge vatten utan vatten kom långt senare. Varmt va de men inte kokande varmt. Så frågan är om de e luft i systemet (bil luta bara lätt bakåt när ja lufta) eller om locket är boven? I övrigt så finns värme. Hoo vit ryker lite men luktar varken vatten eller glykol om de. Blandar inte vatten eller olja åt nåt håll. Vatten försvinner inte ur expansionkärle. |
|
|
Hej! Det ska inte vara svårt att lufta ur BMW motorer: m50-54, en myt. Det är lätt att lura sig genom att fylla på tills expansionskärlet är fyllt. Det som händer är att du kommer ca. 1.5 mil innan temperaturmätaren "protesterar" (sommar m54). Termostaten behöver vara öppen och vattnet ska flöda ur luftskruv och expansionslocket. När bilen gått över temperatur inser man snabbt att det saknas vatten (?!), typiskt! Gör likt exempel: vatten/glykol ska vid påfyllning returnera vid luftskruv och påfyllningslocket omedelbart efter att tillräcklig mängd är påfylld. Fyll på tills systemet är totalt fyllt, därefter kommer all överdriven mängd passera genom påfyllningslocket. Vid (max) 50km kommer inget vatten passera och trycket utjämnat (tryckventil i locket). mvh |
|
| Det är inte ovanligt att det finns defekt i påfyllningslocket (tryck) och att denna löser tidigt ( tidigare än ca. 2,5 bar), iaf förlorar man inte på att byta, ca 200kr. Själv har jag råkat ut för defekt motor med spricka i toppen, jag uppmärksammade de genom att köra motorn varm och ta ut stiften. Annars är det vanligt med dåliga slangar, kyl och expansionskärl och allt bör vara utbytt innan någon annan diagnos ställs. | |
|
Tack för svar =) Borde de inte bubbla i kärle om de vore spricka när han blir varm? Kan ju stå utan lock även när termostaten har öppnat? Ja misstänker dock locket Stiften är oboy färgade hittar inga andra symptom på att de skulle va nåt mer toppen mer än just tempen då =/ Ska strax ut å börja om med påfyllning å luftning, men denna gång står biln på ramper. |
|
|
Jag misstänker att det kan vara svårt att se om de bubblar, vattnet cirkulerar ju och dessutom blir trycket så stort att vattnet hamnar överallt om det inte är kallt. Men jag säger inte att dina problem skulle vara topprelaterat. Det är inte ovanligt med värmeproblem och det kan vara svårt att reda ut vad som är fel. Dessutom är det inte säkert att något relaterat till toppen ger så konsekventa värmeproblem som jag uppfattar att du har. Min bil fyllde 3:ans cylinder med vatten så att den vid vissa lägen inte klarade att dra runt startmotorn. Annars gick bilen fint men kunde utan vidare vid något tillfälle gå upp i tempratur. Det troligaste är att det saknas vatten eller cirkulerar för dåligt. Övrekylarslang ska vara full med vatten, tar du på den och nyper åt ska vattnet rinna över luftningsskruven efter att du fyllt på. Stå med motorn igång tills termostaten öppnar, ofta kan du därefter fylla på lika mycket till. |
|
|
Sådär nu har ja vart ute igen. Denna gång med biln på ramper. Gjorde som vanligt tändningen på å fyllde vatten. Starta biln utan lock å fyllde vatten tills de bara va vatten i luftnings skruvarna. Hällde vatten å öppna skruvarna osv till sist när termostaten öppna så gjorde ja samma sak igen innan ja överfyllde å skruva dit locket. Denna gång så lufta ja även efter med locket på plats. Får ut lite luft då å då men mest vatten. Har nu luftat på detta vis iaf 1tim (kolla aldrig klockan) Som sagt mest vatten men lite luft då å då. Men vattnet som kommer ut ur luft skruven är kallt men de ska de nog va? Men under denna luftning så börja de bli ont om vatten i kärle så ja stängde av å tänkte vänta tills allt har svalnat och börja om med denna procedur senare. Rätt eller fel? |
|
|
Gått ett par timmar nu sen ja höll på å kom nyss hem. Öppna huven å tänkte se om man såg vatten nivån genom kärle har inte öppnat locket än. Men vattnet såg ut att vara iaf under cold sträcket. Så ja börjar väl om med luftningen från början igen? Eller ska ja bara efter fylla å lufta? |
|
|
En snabb uppdatering å nya frågor. BilEn har ju stått i fredags å titta ja genom kärlet så va de lågt med vatten. Skruva av locket å tänkte fylla på men då steg nivån. Fick i en liten skvätt bara. Starta bilen vänta på att termostaten öppna innan ja rörde luft skruven på termostathuset. Lite luft innan ja fick bort de. Men luft skruven på kärlet där är de en massa luft. Oftast mest luft men rätt dom de är så kommer de vatten å luft. Så frågan är ju om de e kärlet som är kasst, ventilen te luftningen? Tempen är stadigt på mitten även med AC:n på men är den där luften i kärle som ja vill ha bort innan nästa provtur. Verkar va lite vatten i kärle nu igen. |
|
|
När ja stängde av bil lät de som att de rann tebax vatten nånstans till kärle? Lyssna inte tvär noga tyvärr. Har lite dåligt tålamod å de blir sämre när de e varmt. |
|
|
Gick förbi bilen skulle mäta en sak så som vanligt tänkte att ja lyfter huven å tittar. De låter som att hon suger in luft i locket är det som de ska va eller kan de va ett defekt lock? Nu är de 3 inlägg som ja söker svar på =/ |
|
|
Hej, Du har visserligen ställt tre hittills obesvarade frågor, men du har också fått mängder med tips, som du inte verkar ha följt upp. Så det är lätt att man kroknar.... Men nya tag: Expansionskärlet på din bil, liksom på "alla" BMW, har - eller skall ha - en röd pinne på en flottör i kärlet. Pinnen visar när du har rätt nivå i kärlet. "Rätt nivå" betyder alltså _ inte _ "fullt" upp till påfyllningslocket! Jag skulle vilja påstå, att man inte kan se rätt påfylld nivå utan denna pinne. Men det är inte hela världen, bara man är medveten om det och inte tror att det skall fyllas fullt. Jag har googlat fram ett par bilder på hur det ser ut, dels i genomskärning dels hur det (ungefär) skall se ut när rätt nivå är inställd på _kall_ motor. Genomskärning: Länk Hur det bör se ut vid verklighetens påfyllning: Länk Om länkarna inte funkar (innan jag i så fall hunnit rätta till dem), prova att googla "bmw cooling liquid level indicator", ev skippa indicator. /Lennart |
|
|
Pinnen är inget ja har inte sett nån som har de i dom kärl ja hittat. Mitt kärl sitter på förar sidan. Ja har ett cold sträck vatten ska ju stiga när bil är varm därav min fråga om detta. Fråga 1 är ju om att slangarna är varma men när man luftar så är vattnet riktigt kallt. Fråga 2 är om ventilen vid luftningen på kärlek kan krångla? Fråga är ju om hur ett defekt lock beter sig. Man hörde klart å tydligt hur de mer är ett pys ljud. Men ja får fortsätta å krångla med detta utan att ställa massa nya frågor. |
|
|
Biln har nu stått orörd sen senaste inlägget men suget börjar komma ikapp lagomt nu te vintern å göra nåt trots att ja saknar garage =/ Funderar på att riva toppen då de me största sannolikhet är att de e nåt där. Själva rivningen är inget problem men när den ska ihop igen hur gör man då med vanosen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.