AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.666

Bmw 528i går varm.

Sida 5 av 6
Den länkade pumpen (med två värmestyrningsventiler) sörjer bara för värmen i kupén. Framför allt behövs den för restvärmefunktionen (där motorns värme kan utnyttjas en stund med motorn avstängd).

Om kylvattenpumpen fungerar, brukar det bli värme i kupén ändå, även om den länkade pumpen lagt av (vilket är ganska vanligt att den gör).

Motorns överhettning har inget med den att göra.

/Lennart
205
Börno
530da-03
De lät ju inge vidare =/ dock har ja läst nånstans att den måste fungera för luftningens skull? Därför en massa frågor om denna =/
Den underlättar luftningen på så sätt att man kanske kan avsluta operation påfyllning av kylvätska i ett svep, eftersom den matar in vätskan i värmepaketet och trycker ut luften där.

Men min erfarenhet är att det går att fylla systemet utan hjälp av denna pump. Istället får man fylla på så gott det går, köra bilen ett tag, låta motorn svalna och fylla på igen. Efter ett par tre efterfyllningar är det klart.

Dessutom har du ju påpekat ett antal gånger att du har värme i kupén. Kylvätskan cirkulerar alltså genom värmeelementet, antingen med hjälp av den här ventilförsedda hjälppumpen och/eller med hjälp av motorns kylvätskepump. Men ingen luftpropp sitter i vägen där.

/Lennart
205
Börno
530da-03
Så då är de nåt med toppen tror du?
Nej, jag tror ingenting. Måste nog repetera tråden, innan jag har någon uppfattning.

Den enda blåsta topplockspackning jag varit med om, var den på föräldrarnas bmw 2002 (inte årsmodell, utan modellbeteckning). I viss mån påminner din bils uppförande om hur den betedde sig: ganska förtroendeingivande vid snäll körning, men när det blev landsväg med backar och lite extra pådrag, kokade den.

Ber att få återkomma. :)

/Lennart
205
Börno
530da-03
Återkom gärna =)

Ja har bara vart med om ett kass packning/topp å de va på en gammal ascona men den vit rök så in i norden.

Denna BMW kan stå på tomgång flera timmar + massa tomgasning/varv. Men när man åker kommer ganska precis 2mil oavsett körsätt å vilka vägar man åker på landsväg eller stora vägar. Men stannar ja då till på tomgång efter tempen stigit upp mot de röda så sjunker tempen och man kan åka en bit till innan man lär stanna.

Nu har ja inte åkt långt eller möe me denna bil sen ja köpte den å nu har den stått hela vintern. Men nu när andra bmw:n dog så ligger prio på denna varm historia igen =)
Hej,

Nu har jag repeterat tråden. Det finns några öppna frågor och av dig utlovade åtgärder, som du säkert kan kommentera. Jag tar dem sist.

Läget f n.
- De med erfarenhet avfärdar i stort sett att toppen skulle vara problemet. "M52 är inte känd för sådana problem". Det finns heller inga uppenbara typ-symptom
på att den skulle läcka - ingen avgaslukt, ingen olja i vattnet eller omvänt och inga (cirkulations-)problem med kupévärmen.
- Men cirkulationsproblem har motorn ändå.

Slutsats?
- Med reservation för den återstående lilla möjligheten, att det ändå är toppen som spökar, måste problemet ligga i kylarkretsen. Det finns ju inget annat.

Du skriver på olika ställen:
- Motorn blir inte överhettad på tomgång, endast vid körning.
- Kylaren blir genomvarm vid tomgång men inte vid körning, då den blir varm i den övre och kall i den nedre delen, trots att motorn blir överhettad.

Slutsats?
- ANTINGEN blir cirkulationen annorlunda vid körning. Jfr min tidigare fundering om nån flärp som orkar vara öppen vid ett lågt tomgångsflöde men som täpper till när vätskeflödet ökar vid körning.
- ELLER: Det som du (och bilens temperatursensor) UPPFATTAR som överhettning ÄR inte alls det. Scenariot skulle istället kunna vara att cirkulation och kylare fungerar precis som de skall. Då kyler kylaren så effektivt, att temperaturen sänks i god tid innan kylvätskan går i retur till motorn. Men bilens temperatursensor och/eller -visare ger fel information.

Du har bytt:
- Vattenpump - remdriven (el-pump, utom den till kupévärmen, finns inte på din bil)
- Termostat
- Locket till expansionskärlet (skrev du att du skulle byta - är det gjort?)
- Kylare (skrev du att du skulle byta - är det gjort?)
- Övre kylarslang - som du trodde hade släppt armeringen (skrev du att du skulle byta - är det gjort?)

Vidare:
- Har du fyllt systemet så att signalpinnen i expansionskärlet vid kall motor visar rätt nivå? Även när motorn fått svalna *helt* efter körning? (Du skriver den 10/2 att det fortfarande är tryck i systemet när bilen har stått någon dag. Det betvivlar jag. Men om det verkligen är så, är det fel.)

- Hur vet du att motorn verkligen överhettar och att det inte bara handlar om ett mätfel? Luktar den "övervarm"? Har du möjlighet att kolla en annan givare? (Är inte säker, men det kan vara nr 10 här: Länk

- Jag får för mig att du ofta öppnar kylsystemet när motorn är varm. Det är helt fel. Du får aldrig någon ordning på fyllnadsgraden, om du gör så.

Jag har kanske tänkt på fler saker, men just nu är jag tom. :)

/Lennart
205
Börno
530da-03
Hej tack för återkoppling å många bra synpunkter =)

Mätsticka i kärlet finns inte varken på kylan som satt i från början (den som ser vind ut) och kylan + kärlet ja prova med ingen sticka i de Heller samt samma kyl problem.

Jo tomgång så funkar allt som de ska. Vill säga hela kylan å övre å undre slangen blir varmt. Men efter nån mil oftast 2mil ganska precis då stiger tempen å halva kylan å undre slangen blir snudd på iskall så cirkulationen försvinner helt enkelt.

Står man utan lock (vet att de e fel sätt) så bubblar de inget innan tempen når normal drift men luktar inget i kärle eller andra symptom mer än just cirkuleringen då.

Bitvis har ja funderat på givar fel men hon trycker ur vatten ur locket även om vattnet inte är varmt mer ljummet.

Lock har ja provat bytt å övre slangen.

Jo om man stått å hållt på så efter 2 dar så pyser de när man skruvar av locket.

En gång av alla försök å vi testat allt (säkert missat nåt ändå) så har övre slangen varit ihop dragen. Tyder på locket?

Enda gången ja öppnat systemet när hon är varm är under luftningen.

Tycker ja läst hassos luftnings prosedur 400 gånger men ändå inte helt säker på om ja gör rätt trots allt =/

Har ja missat nån fråga nu?
Hej igen,

Du skriver:
"Jo om man stått å hållt på så efter 2 dar så pyser de när man skruvar av locket."

Undrar om inte det är sista spiken i kistan. :(
Du fyller systemet med kallt vatten. Sen kör du. Eventuellt gör värmeutvidgningen att vatten trycks ut (om du fyllt på för mycket - den där nivåpinnen är inte oviktig!).
Men när motorn svalnat till utgångstemperaturen igen, skall inget tryck finnas kvar.

Det enda tryck som i det läget kan vara aktuellt, är trycket från inläckta avgaser.
Så ser åtminstone jag det. Skulle det verkligen kunna finnas en annan orsak?

Det är åtminstone läge att göra den där avgastesten på kylvattnet som nämnts några gånger.

/Lennart
205
Börno
530da-03
De helt klart för möte vatten i när ja testat då man ska fylla ända upp å lufta osv så de e nog för möe i även efter denna procedur. Helst om de gäller mig. Jo de känns som att de e lite tryck kvar i systemet även efter nån dag men så har de ju även hänt att övre slangen har varit ihop tryckt en dag när ja kom ut.

Antingen är de nåt tjall med toppen eller oxå vattenpumpen från feltema om man fått ett måndags ex?
205
Börno
530da-03
Frågar om.

Om vi säger att de e kompression som går ut i kylen borde inte slangarna bli stenhårda då? Mina blir ju hårda men går att trycka mina lite iaf 1cm typ.

Iaf i helgen ska ja börja hålla på med denna igen =)
Om locket på expansionskärlet är friskt, släpper det ut allt tryck över specifikationen. 2-3 ata?

/Lennart
205
Börno
530da-03
Locket ska ju släppa vi 2 bar men känns som 2bar så borde slangarna va stenhårda? Ja bara spånar lite i hur slangarna ska kännas i normala fall.

Denna bil är ju köpt med detta problem =/

Första tanken va ju att ha denna som reservdels bil. Men skicket avgjorde direkt att den istället ska lagas.

Fortsätter i denna tråd om lutningen direkt.

Har följt hassos tråd men en idiot som mig funderar lite kanske lite väl.
Men.

När ja fyllt kärlek fullt å luftar fyller å väntar på att termostaten öppnar ska ja då stänga av biln å vänta tes den är helt kall å börja om denna procedur då? Eller bara efter fylla om de behövs?

Som sagt är bra grön på lutningen på denna bil =/
205
Börno
530da-03
Inte lutning utan luftning; )
205
Börno
530da-03
Fick för mig att lyfta huven på 528:an nu när ja gick förbi är väl nån vecka sen den vart startad å flyttad en bit. Men övre slangen va ihop sugen nu inte helt platt men ihop dragen. Säger det nåt för nån?
Den där övre slangen har varit med några gånger...

Har du kollat den ännu? Det har du ju haft på din att-göra-lista nästan sedan du startade tråden. Tidigt misstänkte du att armeringen släppt. Då var slangen svälld.

Att den sjunker ihop tyder på samma sak.

/Lennart
205
Börno
530da-03
Nej biln har vart stående i stort sett hela vintern. Massa jobb =/ tyvärr har ja ju en massa frågor å funderingar å inget händer =/ åkte på å jobba imöra oxå så tanken va ju att göra nåt nu men blir på söndag å börja hålla på.

Har lånat en Opel agila nu men tanten (svärmor) vill ha tebax den så är lite panik med bmw:n ;)

Min fråga om luftningen kan nån svara på de?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Lenwib! Mina bmw:s har då alltid pyst från kylarlocket om jag öppnar efter 2 dagar! Har som fått för mig att de är ett slutet system som endast ska pysa ut trycket om de blir över vad som står på locket! Om motorn fungerar som den ska så borde de ju rimligtvis vara kvar tryck även efter nån dag?? Ellet finns de nån annan ventil el liknande som ska läka ut tryck vid avslagen motor?
Skriver på telefonen nu, inte min favorit-skrivmaskin, så bara helt kort.

Vatten vid t ex +10 grader har ett i detta sammanhang försumbart ångtryck. Om kylstemet fylls med vatten+ glykol av denna temperaturen, körs till varm motor och sedan får svalna till +10 grader igen, kan tryck. som jag ser det, endast finnas i systemet om antingen gaser som varit lösta i vätskan frigjorts av värmen och sedan inte åter lösts av vätskan, eller att systemet korroderar under avgivande av gaser.

Att vätskan mellan påfyllning och återsvalning haft ett ångtryck på 2-3 ata, har ingen betydelse. När utgångstemperaturen har återfåtts, är också utgångstrycket detsamma.

/Lennart
205
Börno
530da-03
Bra ni grabbar håller liv i tråden =)

Ja är helt körd när vi är här med tryck/ånga å luftning =/

Har dock skruvat te å från i 20 år men aldrig haft ett problem motor mässigt =/

Är på jobbet nu men ikväll ska ja börja hålla på med denna igen men främst tror ja på att ja inte luftar rätt. Så ska testa på ett annat sätt ikväll å imöra få se om de blir nån skillnad.

Som ja förstod de på förra ägarn när detta problem kom.

Så dom köpte biln å åkte hemåt. På skogen fick dom punktering så när dom stod på tomgång å bytte hjul (kallt uta då) så steg tempen så dom bogsera hem den. Om detta stämmer vet ja ju inte säkert.

Kan ju va nån av slangarna till elementet som gett sig?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.