|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
En kontrollfråga, är drivremmen (vattenpump-generator) korrekt monterad? FAF |
|
|
Övre slangen ska kollas =) Remmen satt ja tebax som den satt innan vi bytte pump. Men kan den sättas fel? |
|
|
Förstår inte varför folk inte bara kan inse det faktum att det är toppen/toppackningen. Hade samma problem på min 523. Det är sjukdomen på 523 och 528. Min blandade heller inte vatten med olja eller tvärtom. Den bara kokade så det slutade med att jag fick byta motor till en likadan från 1998. Riktigt dåligt gjort av BMW. M52 skjuter toppar och M54 super olja. |
|
| Nej M52 skjuter inte toppar. Det är "ganska" lätt att kolla om man har avgaser i kylarvattnet, en kunnig verkstad har de rätt verktygen. Folk "inser" inte att toppen är skjuten för det är det minst sannolika. Å andra sidan så antar jag att du byter motor om din bil inte startar, för det är ju korkat o kolla om man har tillräckligt med bensin i tanken... | |
|
Jobbar borta i veckorna å en helg öppen verksta är inte lätt att hitta här. Funderar dock på att köpa sån där testare från biltema där tillsatsen ändrar färg om de funkar? Fast 600 bara för att prova en gång känns ju sådär =/ Alla trådar ja hittar så är topparna bättre på 528 mot övriga 520 motorer? Men en topp packning kan ju gå på alla maskiner. Kommer hem runt 18 tin imöra kväll tänkte försöka göra nåt iaf. Men vet inte vad egentligen =/ |
|
| Det är INTE topparna som går. Punkt. Däremot så hade tidiga bilar med M52-motorn (523i samt 528i) ett "produktionsfel". Detta fel bestod i att robotarna drog topplocksbultarna precis på gränsen vad gängorna i blocket pallade med (skröna eller ej vet jag ej!). Resultatet blev att det kunde hända (mycket mycket ovanligt!) att det med tiden blev gängpaj på en eller flera av gängorna i blocket med allt vad det kunde medföra. Som sagt detta berörde tidiga bilar, vet inte hur snabbt man rättade till det men då M52 infördes 1995 (i 3-serien E36) och E39 började tillverkas just 1995 så gissar jag att de 2 första åren ligger i farozonen? Men som sagt det är inte-inte "toppen som går", även om symptomen är snarlika/identiska. | |
|
Gängorna å robotar har ja oxå läst i ett par trådar. Men alla trådar ja hittar så är ingen fråga som är som min. Främst detta med att ja inte förlorar värmen som alla gör när de e nåt med toppen. Men ja har beställt en ny kylare så väntar på den å även nytt lock. Övre slangen ska ja köpa. Men när de e bytt så skriver ja svaret här om de blev =) |
|
|
Har bytt 3st 94-97 som hade sprickor från sätet och ut till vattenkanal. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Börjar med det lätta om inte annat är d3 nytt sen. Om man lyfter toppen hur svårt e de me vanosen ? Eller e de lättare å bara byta maskin? Men så tyst å fint denna går så känns de dumt å byta ut hela maskin =/ |
|
| Som sagt, har du ett toppbekymmer så går de att kolla upp! Avgasprov,komptest m.m. Kan nog vara värt att göra de än att nojja sönder ditt psyke👍 | |
| JuniorS: är sjukligt nyfiken hur du kom fram till att toppen var trasig innan du monterade ny motor? Hade även varit intressant att höra vars du fått info om att m52 har dåliga toppar? Mig veterligen är de en hyffsat skottsäker motor likt m50 så länge du kör otrimmat. | |
| Börno! Lyfta toppen är inget lätt jobb, då är de lättare att byta motor skulle jag tro! Har glömt en viktig detalj som jag faktiskt råkat ut för själv: Trasigt kylarlock kan oxå strula till de eftersom dem ska släppa ut tryck! Står på locket. Om de är trasigt så får du ett övertryck i systemet som kan ge massa roliga symptom😛 När du skakar på locket så ska de skallra typ! Om inte så bör de vara pajj! På min m54 så gjorde detta lock de jävligt surt för mig! Expansionskärlet,kylaren och en slang pajjade pga av de. | |
|
Fick ingen kylare i fre som ja hade hoppats på =/ så även om den kommer i veckan så blir inget gjort först nästa helg =/ Ska ut å ruska på locket iaf ;) Är inte helt hemma på att försöka lyfta toppen på en bmw även om ja gjort de ett par gånger på gamla oplar men de e lite skillnad hehe. Bästa vore att hitta en smälld 528 som står ivägen för nån. |
|
| Tror dessvärre inte du behöver leta nån motor👍 De är stabila motorer! Hade tidigare för en massa år sen en -96 328 som jag monterade ett kompressor kitt i. Kokade den motorn en gång ganska bra och den höll då bra! Bilen ifråga gick/går med kompressorn än idag tror jag. Han som köpte den av mig ökade laddet ytterligare på den och funkade bra i flera år. Dock vet jag inte idag vars den befinner sig. Kan säga såhär: Den bilen fick gå på maxvarv varenda dag i min ägo och garanterat senare ägare oxå. Är ju ingen höjdarmotor att trimma pga av att de är en aluminium motor, höll fint ändå. MEN toppen borde ju ha slagit sig tycker man ju...iaf vela bara göra söndags ångesten lite lättare för dig👍 | |
|
Ja höppes på att de bara är kylproblem slang på denna. Men funderar på att iaf köpa sån där läck test biltema har för att se om de e kompression i kylsysteme. Men tycker ändå att om ja har de så borde nån slang ha hoppat av eller nåt exploderat? Så än höpps ja på nå enkelt fel =) |
|
| Börno: inte säkert nånting hoppar lös, körde du inte bara 2 km? Jag har ett set med läckage testare, köp köp kan jag säga! Funkar skitbra och enkelt! Bara skruva fast locket på exp.kärlet och pumpa upp tryck till typ 1,5bar! Gå in och ta en kaffe och kika sen om klockan rört på sig👍 Brukar dock synas rätt fort om man har läckage, men ibland så är de ju minimala hål. Ps har dock ingen biltema så vet ej om den funkar bra | |
|
Nej tidigare ägare kom bara 2km. Efter ja bytte vattenpump å termostat så kommer ja 2 mil oavsett körstil eller stads/stor väg. Står biln parkerad så har ja tryck i systemet om man lyfter på locket. |
|
|
Länk Denna ja funderar på. Nån som provat? |
|
| Har du testat att byta locket till expansionskärlet? Hade en 528i som hade samma problem, efter mycket om och men (bland annat byte av kylare) visade det sig att locket var dåligt och tryckte ur sig vätska vid högt tryck och sedan ångade det bort så man såg inget, med effekten att kylsystemet fick luft i sig och vattnet cirkulerade = motorn blev varm när man körde. Med nytt lock löste det sig till slut. | |
| "vattnet slutade cirkulera" menade jag ovan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.