|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Bmw f11 (2011) Jag bytte bälg på vänster sida i juni och nu har bälgen gått sönder även på andra sidan. Hur länge kan man köra med en läckande luftbälg? Det tar ca 48h innan luften gått ur. Hur mycket stryk tar kompressorn av detta? Första gången det hände så bytte jag luftbälgen bara några dagar efter att jag upptäckt felet. Nu tänker jag att det kanske inte är så jätteakut... Kanske tänker väldigt fel dock. Jag upptäckt felet 31 januari så det har bara gått en vecka. Kan kylan påverka att luften går ur? | |
|
Har exakt samma problem med samma bil. Jag bytte vänster i somras och upptäckte nu i november att även höger börjat läcka. I morse hände dock ingenting utan bilen går i bottenläge. Ungarna fick sig en guppig resa till skolan. Dock har det varit kallt ett par dagar nu, ca 8-10 minus. Det verkar som det finns et samband... Ska följa tråden noga, och förhoppningsvis komma till verkstad snart. Bytte vänster på Mekonomen. Kostade 3000 inkl allt. |
|
| Martyhoe, jag vet att jag läste i en annan tråd att kompressorn hade frusit fast och att ett relä bränt sönder pga av det. Detta ledde till samma problem, att hela bilen sjönk. Kanske det som hänt din? Gissar bara, kan väldigt lite om bilar. Mekonomen i Varberg tog 3800kr för att byta min vänstra bälg. BMW ville ha 4800kr. Du verkar ha fått ett schysst pris av din verkstad :) Ja, det här felet med trasiga bälgar är sjukt irriterande... | |
|
Uppdatering: Igår skille jag ta ut bilen från garaget och såg att den inte hade sjunkit alls. Den har stått still i 5 dagar. Det har inte varit lika kallt denna veckan så Jag börjar misstänka att kylan påverkar. Vet inte exakt hur dom två är kopplade med varandra men man ser iaf att kylan verkar ha en stor roll i detta. Fortsättning följer... Fortfarande ingen som kan svara på ifall det är farligt att köra med läckande luftbälg? |
|
| Jag bytte min högra nu i veckan och kollade med verkstan vad det innebär att köra med läckande bälg. Om bälgen endast läcker lite, så ska det inte vara någon fara. Så snart den börjar läcka mer, för det kommer den sannolikt att göra, blir konsekvensen att kompressorn får arbeta hårdare och oftare. Kan leda till att kompressorn pajar. I mitt fall klarade den sig pga att säkringen hade gått - tack och lov. Varnar bilen för "försämrade kurvegenskaper"? Så länge den inte gör det kan du nog tuta och köra. Var dock beredd på att det kan gå fort från halvtrasig bälg till heltrasig... Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.