|
|
|
|---|---|
|
Någon som har några idéer? bilen misständer/går på 5cyl. misstänkte att det var nån spole som spökade för när jag bytte plats på första och andra spolen så bytte felkoden från cyl.1 till cyl3.. (konstigt men tänkte att Carly räknar på nått annat sätt) åkte och lånade några tändspolar för att testa med.. första bilden är med lånade spolar i dom 2 främsta cylindrarna och mina i dom 4 bakre... andra bilden är med bara mina spolar (sist försöket innan jag gav upp) har haft ur dom 3 främsta stiften och dom är torra.. även bytta nyligen! känns som jag får olika felkoder hela tiden... [URL=Länk [URL=Länk | |
|
Hej, Jag har inte en aning, vill bara säga att länkarna inte fungerar. /Lennart |
|
|
Testar igen då... Länk Länk Eller är det då att det inte går att länka till Photobucket? |
|
|
Nej, jag får inte fram nåt vettigt i a f. Bara en massa fönster med reklam och några textrutor med något som kunde ha att göra med felkoderna. Tänkte på en sak: är det inte knackningssensorerna som registrerar misständningar? Kunde ju ev förklara varför näraliggande cylindrar förväxlas (av motorstyrningen). Det är en ren spekulation, dock. /Lennart |
|
![]() 13.396 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tjänsten brukar kallas "crapbucket" av flera olika anledningar :-) Jag hoppas jag lyckades "purifiera" fram bilderna här Länk Länk Nej, knackningssensorerna används faktiskt inte alls för att detektera misständning. Misständning detekteras genom att man kontinuerligt övervakar vevaxelgivarens signal. När varje cylinder tänder och bidrar med kraft så ger den extra knuff till vevaxeln och vevaxeln snurrar lite snabbare för en kort tid. Sedan kommer nästa cylinder och bidrar med en extra knuff som får vevaxeln att snurra lite snabbare för en kort tid. Så vevaxeln snurrar alltså inte med en perfekt konstant hastighet utan den snurrar runt lite ryckigt (jämför när man skjuter på en gunga). Motorstyrenheten vet när det ska komma en extra knuff och vet dessutom vilken av cylindrarna som ska ge denna knuff. Om denna knuff uteblir, då uppstår vad som kallas "misständning" och felkod sätts. Knackningssensorerna används av motorstyrenheten för att reglera tändning med mera för att automatisk kunna justera med exempelvis varierande bränslekvalitet. |
|
det var en tändspole ändå.... vet inte om jag inte fått ihop kontakten riktigt för ALLA spolarna gick så trögt i att "snäppet" kuggade över... eller för att jag hade INPA igång på "rough running" nu funkar tom dom 3 jag köpte på tradera som inte funkade när jag testade dom för 2v sen i samband med tändstiftsbytet! |
|
Har inte hunnit analysera felkoderna riktigt ännu då de är BMW specifika. Lite märkliga texter kopplade till felkoderna tycker jag... Prova gärna att bara läsa ut de generiska OBD-felkoderna också. Kliade mig i huvudet lite, M52-motor och -05... What? Insåg snabbt att det är en N52-motor vi pratar om :-) Håller med, den är inte konsekvent med var misständningarna registreras. Det som jag är felkoden 0x002E18 (det är EKP'n som klagar över detta), alltså Elektrische Kraftstoffpumpe. Det gör mig något oroad. Kan vara ett sidospår, kanske är en gammal felkod liggandes. Men jag skulle nog ändåså kollat bränsletrycket. Som tur väl är så är N52-motorn fortfarande en port injection (till skillnad till uppföljaren N53-motorn som är direct injection), så det är hur enkelt som helst att mäta då det sitter en Schrader-ventil på fuelrailen. Så koppla in din favoritbränsletrycksmätare i Schrader-ventilen och kolla vad bränsletrycket är (vid tomgång, vid typ 3000-4000 rpm samt hur det beter sig vid några snabba gaspådrag aka snap throttles). |
Intressant! Är de så knepiga att koppla in? Hade för mig att de är väldigt lika de som sitter i exempelvis M54-motorn (MkII varianten då alltså). Ja, har vi tur så var det bara lite stress vid inkopplingen :-) Men håll lite koll på den där bränsletrycksfelkoden om den dyker upp igen (så det inte var bränsletrycket som spökade i bakgrunden genom att ibland fungera och inte fungera när du höll på med att testa olika tändspolar). |
|
Naturligtvis är det n52... Den koden kan ha kommit när jag håll på och testa spolar i första vändan... När jag bytte i 3ans cyl så var bilen trött och helt orkeslös... ingen gasrespons alls! Inget jag varken märkt tidigare eller senare... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.