|
|
|
|---|---|
| Det svarta lädret i en 5er F10 LCI med benämningen Dakota. behöver den smörjas/underhållas likt vanligt läder, eller är denna "behandlad/färgad" så att eventuella medel ändå inte tränger in i själva skinnet? | |
| Ingen som har en aning, eller är det fel forumdel!? | |
|
Har behandlat skinklädsel på andra bilder jag haft, helt ordinarie skinbehandling köpt på möbelaffär. Inget fel behandla skinnklädsel om du tycker den börjar bli ”torr”. F30 har varit inne 2 gånger på rekond, opal vit individuell skinnklädsel, lite känslig. Men snyggt. Crille |
|
|
Ja,skinnklädsel behöver rengöras & "smörjas in" för att kännas fräsch och inte torrspricka på sikt. Jag har ljust skinn,där märks föroreningar tydligt. Skaffa lädervårdskit hos en seriös möbelhandlare,och använd helst detta 6-8ggr år,så bibehålls fräscheten i många år. |
|
|
Inget tränger in i lädret men det måste hållas rent, annars blir det blankt. Samma sak med ratten. Det ska alltså dammsugas och tvättas och torkas. Kolla Pingens bilvård på webben för mer info. /M Mina bilar: Länk |
|
| Ok, tack för svar. Läste någonstans att just dakotalädret var behandlat på ytan så att man inte kunde behandla det som vanligt läder. | |
| Det som först brukar ta stryk om läder blir torrt och stelt är sömmarna. Tråden nöts av hårt läder. | |
| Om det stämmer som du säger att Dakota lädret är extra behandlat så är det kanske därför jag också upplevt det som mer tåligt. Haft bilar som rullat 10-15 tusen utan nämnvärt slitage, och som jämförelse där Novillo skinnet blivit oerhört skavt på under 5000 mil. | |
|
Som jag har fattat det är Dakota-lädret ett "plastat" läder av slitstark typ. Om det är mikroperforerat i ytan för att kunna andas är jag osäker på - men det är bara att testa med lädervårdsmedel, om det sugs in "andas" lädret och om det bara ligger kvar på ytan utan att tränga in i lädret är det nog mer ett "galon-skikt" på ytan. Detta är ett väldigt bra kit, som brukar användas även i bilar med bra resultat: Länk Undvik medel med silikon som pesten, för silikonet proppar igen lädrets porer och gör att det torkar ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det något man skall tänka på vid rengöring om man har "Leder Dakota/schwarz Exklusivnaht - LCLZ"? Om jag har förstått det rätt så är det lite "finare" läder, men kan vara helt ute och cykla. Kenneth |
|
| Jag har kört Autoglyms prylar på alla mina BMW-skinnklädslar, allt från sensatec och dakota till individual med gott resultat. | |
Verdi |
Kenn1, Nej Dakota är inte det finare lädret. Exklusivnaht är väl "exklusivsömmar" typ? Kontrastsömmar? |
|
Sensatec är bara ett "finare" ord på galonklädsel...dvs. ett rent konstmaterial som påstås andas men ser ut som skinn. Hade det på en E91:a men i ärlighetens namn kändes det extremt svettigt mot ryggen och inget jag kommer att köpa till en bil eller ens en bil som har det... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sensatec är "konstläder" ja. Ren skit imo, men det funkar fint med lädervård på materialet iaf :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.