AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.698

Behöver man underhålla lädret, svart dakota?

ju
164
juha01
F10 -15
Det svarta lädret i en 5er F10 LCI med benämningen Dakota. behöver den smörjas/underhållas likt vanligt läder, eller är denna "behandlad/färgad" så att eventuella medel ändå inte tränger in i själva skinnet?
ju
164
juha01
F10 -15
Ingen som har en aning, eller är det fel forumdel!?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har behandlat skinklädsel på andra bilder jag haft, helt ordinarie skinbehandling köpt på möbelaffär. Inget fel behandla skinnklädsel om du tycker den börjar bli ”torr”. F30 har varit inne 2 gånger på rekond, opal vit individuell skinnklädsel, lite känslig. Men snyggt.

Crille
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Ja,skinnklädsel behöver rengöras & "smörjas in" för att kännas fräsch och inte torrspricka på sikt. Jag har ljust skinn,där märks föroreningar tydligt. Skaffa lädervårdskit hos en seriös möbelhandlare,och använd helst detta 6-8ggr år,så bibehålls fräscheten i många år.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Inget tränger in i lädret men det måste hållas rent, annars blir det blankt. Samma sak med ratten. Det ska alltså dammsugas och tvättas och torkas. Kolla Pingens bilvård på webben för mer info.

/M

Mina bilar: Länk
ju
164
juha01
F10 -15
Ok, tack för svar. Läste någonstans att just dakotalädret var behandlat på ytan så att man inte kunde behandla det som vanligt läder.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det som först brukar ta stryk om läder blir torrt och stelt är sömmarna. Tråden nöts av hårt läder.
Om det stämmer som du säger att Dakota lädret är extra behandlat så är det kanske därför jag också upplevt det som mer tåligt. Haft bilar som rullat 10-15 tusen utan nämnvärt slitage, och som jämförelse där Novillo skinnet blivit oerhört skavt på under 5000 mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag har fattat det är Dakota-lädret ett "plastat" läder av slitstark typ.

Om det är mikroperforerat i ytan för att kunna andas är jag osäker på - men det är bara att testa med lädervårdsmedel, om det sugs in "andas" lädret och om det bara ligger kvar på ytan utan att tränga in i lädret är det nog mer ett "galon-skikt" på ytan.

Detta är ett väldigt bra kit, som brukar användas även i bilar med bra resultat:
Länk

Undvik medel med silikon som pesten, för silikonet proppar igen lädrets porer och gör att det torkar ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ke
6
Kenn1
530dx Touring -14
Är det något man skall tänka på vid rengöring om man har "Leder Dakota/schwarz Exklusivnaht - LCLZ"? Om jag har förstått det rätt så är det lite "finare" läder, men kan vara helt ute och cykla.

Kenneth

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har kört Autoglyms prylar på alla mina BMW-skinnklädslar, allt från sensatec och dakota till individual med gott resultat.
Verdi
Kenn1, Nej Dakota är inte det finare lädret. Exklusivnaht är väl "exklusivsömmar" typ? Kontrastsömmar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sensatec är bara ett "finare" ord på galonklädsel...dvs. ett rent konstmaterial som påstås andas men ser ut som skinn.

Hade det på en E91:a men i ärlighetens namn kändes det extremt svettigt mot ryggen och inget jag kommer att köpa till en bil eller ens en bil som har det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Sensatec är "konstläder" ja. Ren skit imo, men det funkar fint med lädervård på materialet iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.