|
|
|
|---|---|
|
Längesedan man skrev här på forumet, men bilen har ju funkat fint tills nu. Har en 330i e46 som igår kväll började ryka vitt vid start och gick orent, för att sedan dö helt. Med tanke på vädret och att bilen stått still i några dagar, så var den rejält genomfrusen och jag misstänkte frusen vevhusventilation som man läst om här på forumet. Ringde verkstaden idag och bogserade dit bilen. Mekanikern ville att jag skulle dra på starten så att han kunde höra på motorn. Då plötsligt tände den till ett par gånger för att sedan smälla till som en bomb under huven. När man kikade ner där så såg man ett rejält sprucket insug. Läste något här på forumet om risk för krökta vevstakar vid frusen vevhusventilation. Kan man ha haft sådan tur att bara insuget sprack eller är det lika bra att gå ut och lägga sig i en snödriva och vänta på mer kyla? Verkstaden hade inte tid att titta på det på en hel månad, men jag har en arbetskompis som kanske kunde hjälpa mig. Är dock tveksam till att han är sugen på att genomföra ett motorbyte och då är det ju inte gratis med en ny 330-spis. Vad är det första man bör göra? | |
| Är du säker att de inte är ventilkåpan som kraschade? På min e46 330 frös vv för några år sen med en massa packningar/slangar som gick paj och även ventilkåpan slog sig helt sne och sprack. En m54b30 maskin är inte så himla dyr! långt under 10k har jag sett motorer säljas för förut. | |
|
Det är ju möjligt att även ventilkåpan kan ha gett med sig, men det reflekterade jag aldrig över då jag nästan var lite chockad över att insuget hade delat på sig så totalt. Det är klart att 10000:- inte är så blodigt för en motor, men jag reder inte ut bytet själv, så det tillkommer ju en viss kostnad då. |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En M54B30 börjar på runt 12000 SEK (med typiskt 20000-25000 mil). Så den kommer ju att ha sina egna problem. Lägg till kostnad för byte på kanske 15000 SEK och sen diverse omkostnader (kanske bogsering till annan vekstad, frakt för för motor, med mera) på 3000 SEK. Totalkostnad runt 30 000 SEK. Lite "elakt" av verkstaden att be dig bogsera dit bilen bara för att säga "Nä vi har inte tid på över en månad"! Nu ville de nog bara vara snälla och trodde de kunde ta sig en snabbare titt och hjälpa till, men det är liksom inte snällt att be någon bogsera en bil till ett ställe och sen säga att vi inte har tid. Det första man bör göra är samma sak som en ubåtskapten gör : begär en damage report! :-) Jag skulle begära att få en enklare felsökning utförd - i stil med att få en någotsånär uppfattning av hur mycket som gick sönder (där man plockar bort diverse saker som exempelvis insug) och även göra en enklare health check i form av kompressionstest och leakdowntest. Då har man troligtvis tillräckligt med info för att avgöra om det är värt att reparera motorn eller inte. Om det "bara" var en backfire som "bara" tog sönder insuget och eventuellt ventilkåpan, samt att det ursprungliga problemet var ett dåligt fall av igensatt vevhusventilation - då behöver det inte bli så hiskeligt dyrt att laga det (ett plus är ju att man redan demonterat mycket av det som behöver åtgärdas). Annars köper jag gärna den havererade motorn som en reservdelsmotor :-) |
| Går att hitta M54B30 betydligt billigare än 12000. Någon med mekarvana byter lätt motor på en lördag så det behöver inte bli så dyrt. Om det nu är så allvarligt att motor behöver bytas :) | |
|
Tack för alla svar! Nu har verkstaden hunnit med att göra ett komptest och alla cylindrarna låg mellan 13-14. Vågar man hoppas på att vevstakarna klarat sig då eller är man tvungen att mäta kolvhöjden också? Hade varit skönt att bara bogsera hem den och börja på med byte av vevhusventilation och insug. Av övriga delar som går att se, så verkar inget annat ha gått sönder, men är det något man ska oroa sig för eller ska man chansa på att byta vevhusvent och insug och hålla tummarna? |
|
|
En liten uppdatering angående mitt exploderade insug. Bilen fick stå ett tag då tid inte fanns, men nu på semestern har bilen äntligen blivit ihopsatt igen. Jag bytte vevhusventilation och insug med tillhörande disa, då den gamla disan var i flera delar efter explosionen, turligt nog hängde alla delar dock med ut när jag plockade av den. Startade bilen igår och den gick....men inte helt kalasfint, då tomgången pendlar och bilen tänder inte på alla cylindrar på tomgång. Vid gaspådrag spinner den som en katt. Har ett par frågor som någon kunnig här på forumet kanske kan ha svar på. 1) Kabelhärvan (med sladdar till diverse givare) som sitter under insuget verkade ha en sladd som det inte fanns någon kontakt till. Jag letade i timmar innan jag bestämde mig för att sätta ihop bilen utan sladden inkopplad, då jag såg någonstans på internet att denna kontakt skulle gå till en egr-ventil vilket tydligen inte M54b30 har. Kan det stämma att det kan finnas en sladd som inte skall kopplas in på denna motorn? 2 Är det någon som har stenkoll på vad olika felkoder som man får med Carly betyder i klartext? / Micke |
|
| Bara för å kolla, du satte dit nya insugspackningar? | |
|
Jag följde en instruktionsfilm för bytet av insug och han menade på att om packningarna kändes mjuka och fina, så kunde man använda dem igen, så det gjorde jag, men det kanske var dumt? Det kan ju vara där det läcker lite. Var precis ute o kollade driften med och de såg väldigt sotiga o fula ut, men det kan ju bero på när vevhusventilationen satte igen och tryckte upp olja kanske. Tänkte att jag gör ett försök med att byta stift och sedan får jag väl riva igen och byta insugspackningarna. |
|
|
Inte "driften" utan "stiften" alltså☺ |
|
|
Är det sot på stiften så brinner det nog bort inom kort, har du tur så försvinner det när du kört lite med bilen. Men kanske lika bra att borsta rent dem eller byta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.