AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.417

Renovera differential / klump, vad ska göras?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej!

Jag ska byta differential i min cabbe till en med annan utväxling, och tänkte att jag gör en "service" på klumpen som ska monteras.

Vad finns det att byta på dessa?
Lager och olja samt packningar?

Jag har aldrig pillat med klumpar tidigare, så jag vet inte riktigt vad som brukar behöva fixas på dem för att ha dem i bra ordning.

Tack på förhand
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Töm den på olja, tvätta ren och byt packboxar till drivaxlarna. Kommer du åt den för kardan så byt den också men skruva inte isär något. Massa jobb med shims hit och dit och förspänningar. Är den inte kass så gör inget onödigt.

// Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med JcN, är det inget utöver det vanliga som hänt med differentialen så är den servicen alldeles utmärkt (speciellt om du aldrig hållt på med differentialer förr).

När du tömmer den på olja, töm gärna oljan i en ren behållare eller fat och undersök efter metallpartiklar eller annat märkligt. Men är det metallpartiklar brukar det även ligga på botten av differentialen.

Så när du dränerat differentialen kan du loss kåpan där bak och lys med ficklampa och leta efter metallflisor eller annat glittrande. Om du mot förmodan hittar metallflisor så är något fel och du bör fundera en extra gång.

Med kåpan där bak demonterad så snurra runt kugghjulen och inspektera tänderna på kronhjulet (det stora), pinjongen (den lilla längst som kan vara svår att se) samt spider och side gears (de fyra kugghjulen i mitten) - kolla så att det inte är några skador eller avslagna hörn eller liknande. Om du mot förmodan hittar några defekter här så bör du fundera en extra gång.

Passa gärna på att räkna tänderna på kronhjulet och pinjongen för att verifiera utväxlingen. Differentialen på min track day car har 41 tänder på kronhjulet och 11 tänder på pinjongen, vilket ger en utväxling på 41/11 = 3.727 (vilket stämmer för utväxlingen på den bilen jag tog den ifrån skulle enligt uppgifter ha utväxlingen 3.73).

Byt packboxarna till de båda drivaxlarna - ett relativt enkelt jobb.

Byt även packboxen på ingående axel. Det sitter en engångsklämhylsa (crush sleeve) som används för att positionera kronhjulet och pinjongen mot varandra - detta är kritiskt för att differentialen ska fungera som tänkt och hålla som tänkt.
Men om du märker upp mutterns position (slå exempelvis en punkt i muttern och en punkt i ingående axel) och för säkerhets skull även räknar antal varv som den lossas - då kan du få tillbaka alltihopa på exakt samma ställe som det var innan.

Byt såklart packningen till kåpan där bak. Även packringarna till fyll- och dräneringspluggen ska du självklart byta.

Om det är bromsad differential (LSD - Limited Slip Differential) så ska man överväga att få den renoverad av en firma. I de flesta fall brukar kopplingslamellerna vara så utslitna att den inte bromsar särskilt mycket utan beter sig som en öppen differential.

Men nu fanns LSD bara till E46 M3-modellerna så detta steg behöver vi inte oroa oss i det här fallet.
Håller med "Slangen" men när min 23000 milade diff renoverades av Mobimech för ca 8 år sedan så var det inget fel alls på den (enligt Mobimech), han tyckte till o med att lamellerna såg ut som nya, men de fick han byta oavsett. Så en diff som gått långt behöver ingalunda ha slitna lameller eller whatever...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var Peder som fixade till min 21 000 mila diff också. Visst var lamellerna slitna på min, men det var faktiskt inget basket case.

Så helt rätt Dawwe, alla bromsade differentialer behöver inte vara helt slutkörda, men köper jag någon så brukar jag utgå ifrån det tills motsatsen bevisats :-)

Nu har jag mest erfarenhet av E30- och E34-differentialer och på dessa modellserier så var det relativt vanligt att lägga til LSD tillvalet. Du kunde ju få LSD till en 518i om du ville!
Men när dessa mer "vanliga" fordon närmade sig 30 000 mil så började ägarbytena dugga tätt och underhållet ställdes in - så originaloljan från fabrik fick ofta bli kvar där medans ägaren körde mer och mer "inspirerat" med bakhjulen :-)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Tack för de bra tipsen!

Försöker hitta en vettig 3.46, men det är svårt. Finns mest 3.38.
En M3:as 3.61 hade också varit rolig, cabben körs sällan så fort att den höga utväxlingen behövs, roligare att ha "rolig" utväxling då.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är jag en nybörjare på E46-differentialer, men satt inte 3.46 främst i modellerna med mindre motorvolymer (typ 316i/318i/320i)? Trodde inte de skulle vara så ovanliga, men en snabb koll visade att de inte var så vanliga som jag trodde...

3.38 och 3.46 är inte någon avsevärd skillnad (såvida du inte jagar tiondelar på banan). Vad har du idag, är det 3.07?

Men passar dina nuvarande drivaxlar verkligen mot dess utgående flänsar (det brukar vara mindre PCD på dessa differentialer)?
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
3.46 är 323och 328 automat.

Jag hade helt fått för mig att det var likadana anslutningar mellan samtliga diffar, men denna sidan kastade nytt ljus på det hela: Länk

Kortfattat: 330 E46 har kortare kardan och större anslutningar mot drivaxlar. Delarna mot drivaxlarna är lätta att knacka ur och byta, men kardanen är lite tråkigare, jag är lite anti mot att röra en kardan om inget är fel.

Kikar man sidan ser man iallafall att alla E46 förutom 330 har en kort anslutning som är 4-bultad på ingående medan 330 har 6-bults och en sorts kona utåt (det är den som skapar behovet av den kortare kardanen).

Så: Mest bekymmersfritt torde bli att montera på en 3.38 från en automatar-330, t.e.x. den här: Länk

I 330 E46 sitter 2.93, men det ryktas om att det sitter en 3.07 i cabben för att kompensera för dess tyngre chassi.

Övrigt: 3.38 sitter även i 316/318, men den har ett annat nummer än 3.38 för 330-automat.

3.38 borde som du skriver inte göra någon jätteskillnad mot en 3.46?
En 3.91 hade såklart varit kalas..
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Det verkar även gälla 320.

320:
Länk

323:
Länk

318:
Länk

Alla de där har 4-bults.

Så en 330-automatarklump borde vara bolt-on.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du verkar ha gjort en del research :-)

Men nu blev jag nyfiken angående 3.45 utväxlingen!
Jag knapplade in en helt vanlig E46 320i (M52) och den verkar ha 3.45 som standard
Länk

Så jag körde korsreferens på den diffen och hittade dessa modeller
Länk

Ja, stämmer - oftast så är det inga problem att bara knacka ut drivflänsarna och dit med andra. Finns en del märkliga undantag, men det ska inte vara några problem här.
Håller med - kan man låta bli att fippla med kardanaxeln så gör man gärna det :-)

Tittade snabbt på länken, tror du det är möjligt att även byta ingånde drivfläns? För diffens dimensioner är väl samma, ser ut att bara vara den där ingående drivflänsen som skiljer.

Yes, vad jag kan se så är det 3.07 i en E46 330i Cabriolet (3.38 om det är automat)
Länk

Aha! Du har en CV-joint mot differentialen (precis som min E34 535i hade), medans de andra har ett vanligt knutkors. Intressant...

En differential från en 330i Automat låter ju helt klart som det smidigare, i princip plug-n-play känns det som.

Rotar du i den där Cv-jointen kan du även passa på att inspektera den så att fettet är i fint skick, att det överhuvudtaget finns fett där och att den rör sig mjukt och fint. Annars är det ganska enkelt att ta bort delarna, rengör och packa om med fräscht fett.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Ja, det blev en del research :)
(gjort för många misstag tidigare där jag står och svär för att skiten inte passar....)

Men vad konstigt, jag trodde det var 3.46, men det är alltså 3.45 på småmaskinerna och 323/328 automat är 3.46 då antagligen.

Tack för tipset, ska gräva ur lite flöt och packa om. Ska försöka många till mig diffen i Linköping, jag skriver väl i tråden sen hur det gick, lägger väl upp någon före-/efter-video också.

Tack för trevlig diskussion och engagemang, bmw-slangen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alltid intressant att lära sig något nytt!

Nja, den där 3.46 verkar bara finnas lite här och lite där.

Tar jag en E46 323i Cabriolet så hade den 3.46 endast om den hade
Länk
* S205A (Automatic transmission) = Yes
* S204A (Drive Layout Export) = Yes
Vad option S204A har jag inte aning om, men allt pekar på att det var något riktat mot den nordamerikanska marknaden (för många modeller för den nordamerikanska marknaden hade just 3.46 och såklart automat som standard). I ett gammalt dokument hittar jag även denna översättning vilket ju stämmer det också "S204A (Shorter Final Drive Ratio)". Gissar på att de ville ge modellerna over there lite extra umph (för det var inte ovanligt att de ibland fick skruva ned effekten något för denna marknaden pga olika orsaker som utsläppsnivåer och varierande kvalitet på bränsle).

Intressant är att om man tar en E46 323i Sedan så hade den däremot 3.46 som standard om den hade automat
Länk

Notera att E46 323i Coupé inte hade 3.46 som standard även om den hade automat.

Så 3.46 fanns troligtvis bara i väldigt få modeller här i Sverige/Tyskland.

Hittade i princip bara två exempel på bildelsbasen.se med 3.46 utskrivet.

Denna är faktiskt helt korrekt, då denna kommer från en E46 323i Sedan Automat tillverkad 09/1998 och ska således ha denna utväxlingen (byggdes för den tyska marknaden och importerades hit någon gång)
Länk

Sen fanns denna, som kommer från en E46 328i Sedan Manual tillverkad 01/1999 och byggdes för den svenska marknaden. Eftersom den hade manuell växellåda så skulle den haft 2.93 differential, så man får anta att differentialen har bytts ut någon gång.
Länk

Oavsett vad (just 3.45 eller 3.46 spelar ju mindre roll såklart) så gäller det hålla tungan rätt i mun när man nafsar efter differentialer - eller vilka reservdelar som helst. Kan vara en härlig djungel där ute med så många if, else och but's att man efter några timmar ibland bara kliar sig i huvudet och inser att världen plöstligt blivit mer komplicerat än vad den borde vara....

Jamen, skriv gärna hur det går - alltid roligt att se!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Bytte diff igår förmiddags, vid provkörningen vibrerade hela bilen enormt mycket, så det floppade.

Fick fixat det idag, jag använde spindelkoppen från den nya diffen till min gamla kardan (med spindel), det vart inge bra, så jag fick byta till min originalkopp.

Så, loss med skiten igen, rengör och packa om med fett, montera ihop och testa. Nu lirar det bra. Jäkla trist att ligga på infarten i allt från 0 till -3 grader och greja med detta.

Körde en sträcka på 5km för att testa lite och kan säga att jag är inte det minsta missnöjd med bytet, bilen är mycket piggare och roligare att köra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.