|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 750 2009 med den ökända N63-maskinen. Min har gått strax under 20.000 mil..... Jag har visst fått byta alla spridare, inte billigt eller ens kul att hämta bilen efter det besöket men nu är ju spridarna hos BMW en produkt som dom kanske bör skämmas en hel del över. Men när dom nu monterat in version 12 så hoppas man ju att dom fått till det, äntligen. Och den drar i min smak lite för mycket olja men det ligger inom det av BMW godkända intervallet. BMW anser att om man klarar sig 100 mil på en liter olja så är det OK???? Generellt för alla BMW, inte specifikt för denna maskin. Och jag kommer betydligt längre innan den plingar till och vill ha en slurk olja. Kör med 10W/60 och byter olja varje år (serviceintervall på 2 år/3000 mil är GALET!!!) och undviker i möjligaste mån frekventa kortkörningar som ingen motor eg mår bra av. Har läst och grunnat och varit på BMW Sverige och Tyskland som en igel kring den recall som skedde i USA men inte i Europa. Förklaringen jag fått är att det är sämre bensin i USA och i viss mån även oljorna varför detta problem inte finns i Europa. Samt så klart att man har en tradition av att stämma skjortan av varandra vips det inte blir bra för kunden. Det finns en tråd av en Marek här på forumet som haft trista erfarenheter med sin GT med N63-maskinen men det är den enda jag kunnat hitta i Sverige (har inte ägnat timmar åt att leta iofs) men "problemet" är större i USA så klart men mest för att dom i princip bara köper V8 där. Hur det ser ut i resten av Europa vet jag inte, har inte letat. Tror faktiskt att BMW har större problem med sin N47-motor än med N63-motorn..... Niklas Fransosen |
|
|
Min drar som tur var ingen olja alls. Det minskar inte märkbart mellan bytena. Men oljeförbrukning verkar vara indivduellt från motor till motor på alla BMW bensinmotorer. Svårt att få grepp på om det är ett problem med N63 i Sverige eller ej, eftersom det är så pass få bilar i drift. **BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jo oljeförbrukningen i en BMW är som värsta lotteriet verkar det som. Har man tur får man en som drar lite och omvänt kan man få en som är värsta alkisen trots att dom är tillverkade efter varandra. Och ingen verkar kunna förklara vad det är som gör att det blir såna skillnader. Allra minst BMW som istället säger att det är OK med hög oljeförbrukning. Nu ska man kanske inte klanka ner för mycket på BMW, det verkar vara lite så med alla bilmärken. Kan det ha med strävan efter låg bränsleförbrukningar att göra månne? Då verkar ju allt sunt förnuft försvinna. Men det förklarar å andra sidan inte att det kan vara så stor skillnad mellan två efter varandra hopskruvade motorer.... Niklas Fransosen |
|
|
Min 650 gick också fantastiskt, tills den plötsligt larmade om drivlinan vilket ledde till byte av spridarna. Bilen var servad som den skulle, jag bytte olja en extra gång när jag hade den. Den drack ingen olja heller vad jag kunde se. Motorn är ett lotteri, hur stor andel som drabbas av ett eller annat haveri vet jag inte men konsekvenserna är dyra, väldigt dyra vilket gör att man åtminstone bör veta om risken innan man köper en, speciellt om garantier och försäkring gått ut. Sen är det ju som andra skriver i tråden, det är en helt fantastisk motor när det inte strular. I en större bil tyckte jag den var perfekt, bra kraft men väldigt odramatisk så länge man inte kopplade ur alla system och gav den allt. Men då var den å andra sidan väldigt rolig. Förbrukning beror nog väldigt mycket på körstil. Jag fick ner min under litern över 50 mils körning i lugnt tempo på 90/110-väg men det var 0.98 med varm motor. Även med normala längre körningar så låg min mellan 1.3 och 1.4, nu bor jag inne i Malmö så de flesta körningar börjar med stadstrafik. Gick den ner mot 1.1-1.2 var jag väldigt nöjd. Men köper man en bil med 50i-motorn så hoppas jag i alla fall att bränslekostnaden inte är ett problem. Visst kan man vilja försöka köra snålt men man får köra bra långt per år för att bränslekostnaden ska bli en avgörande faktor oavsett bil, och i synnerhet en bil med 400+hk V8. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.