|
|
|
|---|---|
|
Hej Gott folk! Var och provkörde en (Peugeot 508 GT SW 2011) idag, eftersom jag går lite småt i köptankar på en "nyare" bil. Min egen erfarenhet var att jag var riktigt positivt överraskad och för att inte tala om all "lull-lull" utrustning som Bmw/Mb/Audi/Vw tar hutlösa priser för, var standard i den. 2.2 liters diesel motor med 204hk så det tyckte jag är mer än tillräckligt för vår del. Tänkte fråga om någon kanske har lite "erfarenhet" av sådan bil ? och lite info, förutom standardfrasen att franskt är dåligt... /Tackar på förhand för ev input/erfarenhet ifrån någon där ute. | |
|
Finns en i familjen sedan fyra år. Funkat alldeles utmärkt i 14.000 mil förutom en omgång skivor och belägg samt en lysande airbag lampa pga rattvinkelgivare. Det enda att tänka på är att montera stänkskydd fort som attan för av någon anledning så blästras trösklarna snabbare än någon annan bil vi haft. Annars inga rosttendenser alls. ------- //Lövet |
|
|
Tack Lövet för input! :-) Såg det oxå på denna, och tänkte lämna in den för "lackering" precis på det stället du säger efter det bör den klara några åt till utan stänkskydd(tycker det förstör lite på bilens estetik) men det är förmodligen en smaksak... Roligt och uppskattat med din input, så jag slår nog till imorgon på den eftersom jag reserverat den tills måndag, har försökt att läsa mig till så mycket som möjligt på nätet om den, men kan inte hitta något konkret direkt negativt omdöme, snarare tvärtom. Vet inte om det bara är jag som tycker man får "otroligt" mycket bil i gemförelse med "premium" märkena.. och till minst halva kostnaden. Blev frälst i den vita pärlemo fägen oxå. Blev faktiskt lite tagen på bar gärning när jag provkörde den på hur kan det vara möjligt att man ha missat ett sådant flaggskep till bil för en "vettig" peng! |
|
| Hur känns bilen sammansatt? Smäckig? Rätt snygg kärra annars. | |
| Jag hade en 508 kombi för ett antal år sedan. Var absulut inte smäckig, men den var iofs helt ny då. Min Volvo känns plastigare invändigt än vad Peggan gjorde. | |
|
Hej Robert! Provkörde igår ganska länge bilen och försökte "granska" den så gott det går och kunde inte märka att den skulle vara betydligt sämre än "premium" sammansatt, men tror att Lövet är mer befogad att ge " mer detaljerad" bild av det, eftersom han haft en sådan i familjen i fyra år, och hunit hårdgranska den, lyfte även upp den på billyft för att kolla den undertill och det var inga konstigheter, noterade även att det var Aisin Warners växellåda i den, som även finns i Volvo. |
|
|
Jag skulle säga att den sitter ihop precis lika bra som vilken "premiumbil" som helst. Det skramlar inte mer än vilken BMW som helst, stolarna är bra, motorn är tyst, växellådan är utmärkt. Däcksljudet är dessutom lägre än de flesta tyska bilar jag stöter på. Inga allvarliga fel har uppkommit på 14k mil eller 5 år. Däremot är en del detaljer lite märkliga: 1) Det går inte att justera regnsensorns känslighet! Du har en intervallhastighet per regnmängd och den har fransmännen bestämt. Det går inte heller att göra extraslag själv för då kopplas sensorn ur. 2) Superkrångligt att direktstarta dieselvärmaren och sätta timer. Finns ingen knapp utan det är gömt långt inne i en meny. 3) HUDen är monterad på en glasskiva, den projicerar inte i vindrutan som på E61. Det gör att man måste sänka blicken mycket mer. 4) Automatiska helljuset är "sisådär". Bländar av för tidigt och på för sent. Men det verkar vara så systemen funkar på alla märken. 5) Svenska bilar har inte de DRL som faktiskt finns på bilen aktiverade utan det är konstant halvljus via xenonlampa. Sliter onödigt mycket kan jag tycka. Verkar dock inte vara ett stort problem. Efter 14000 mil och snart 5 år är ljuset fortfarande utmärkt. 6) PDC varnar både framåt och bakåt oavsett vilken växel man har i. Gör iofs BMW också men jag tycker det är helt fel sätt att fungera på. Om jag är påväg bakåt behöver jag inte störas för hinder framåt... 7) Dragkroken som svenska ÅF monterar känns inte särskilt optimal för bilen. Den ska sättas i snett underifrån vilket gör att man måste pressa upp stötfångarens hölje för att få i kroken ordentligt. Är nog mer en svensk ÅF miss än fel på bilen dock. Borde varit en annan typ av krokdel som sätts i rakt underifrån. 8) Navigatorn är dum på så många sätt att det ibland blir skrattretande. Exempelvis varnar den gärna för vägarbeten och köer åt andra hållet än din rutt. Det är ju användbart. Sen är grafiken, användargränssnittet och upplösningen rätt dålig jämför med de bilar som säljs idag. Men det är ju inte riktigt det man kan jämföra med. Överlag skulle jag säga att det är en riktigt bra bil på många sätt som nu kan köpas för småpengar. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.