|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver hjälp! Bilen vill inte starta när den är kall om jag inte använder startgas. Det behövs bara ett litet sprut vid luftburken sen går den att starta. Går lite orent och utan tomgång ibörjan och vill inte svara på kraftiga gaspådrag. Har den bara startat så kan jag stänga av och starta utan startgas. Det började med att motorlampan började lysa under färd bilen upförde sig som vanligt. Kom hem och läste av felkoderna och fick ut PO171 och PO174. Så jag började leta vakuumläckor. Hittade en slang som var dålig och åtgärdade den. Provade igen och enda skillnaden är att jag fick en kod till PO313. Finns det någon som har några ideer vad det kan bero på? | |
|
Hej, Du lär väl ha googlat själv, men här står nog allt som finns att veta om P0313. "Misständning i kombination med låg nivå i tanken." Eller kanske bränslepumpen på väg att ge upp? Länk Utdrag: What causes the P0313 code? The fuel tank is low on fuel, and the fuel pump isn’t delivering enough fuel to run efficiently. One or more ignition coils are faulty, preventing ignition in their respective cylinders. Spark plugs are fouled and create little to no spark in their cylinder. An ignition cable has a cracked or rubbed insulator, generating weak spark or no spark to its spark plug. A fuel injector is failing or plugged so too much or too little fuel is injected into the cylinder. The engine control module is internally faulty. Regardless of the cause of DTC P0313, the fuel level will be very low at the time the code is set. /Lennart |
|
|
Tack för ditt svar Bränslepumpen är bytt fär c:a en månad sedan. Och jag har undersökt den och tycker att den fungerar som den skall. Det jag inte fattar är varför jag måste använda startgas för att få igång bilen. Kan det var täppta spridare/filter? |
|
|
Spridare anges ju som en av möjliga orsaker. Filtret kan det ju också handla om. Fast själv har jag aldrig varit med om att ett bensinfilter blivit tätt. Det måste nog till någon särskild omständighet för att det skall hända. Sen har vi ju det där luriga alternativet, att den nya pumpen felar. Bytte du den i samband med att starten började bråka? Blev det bättre genast efteråt? Eller oförändrat? Pump av "säker" kvaliet, (om det nu finns någon sådan)? Nå, jag kan inte tänka ut så många fler alternativ än vad länken föreslår. Jo, förresten: om bilen går fullständigt normalt när den blivit varm, kan det ju handla om någon temperatursensor. Jag vet inte hur det ser ut i praktiken, men det måste ju finnas en sensor - före eller i luftfiltret (som på min bil) - som talar om för styrsystemet att det behöver "feta till". /Lennart |
|
|
Som alltid när det är startproblem - kolla nivån i tanken! Tanken är tvådelad och när nivån går under typ 15-20 liter kan det vara så att merparten av soppan finns i "fel" halva (vänstra) och att det är strul med sugstrålepumpen som pumpar över soppa i högra delen av tanken där sugpumpen finns. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
lenwib Pumpen byttes ut i slutet av förra året. Bilen stod på tomgång och bara dog inga felkoder så byte av pump sen fungerade bilen igen utan några problem. Pumpen är inte av säker kvalitet. Monterade ur pumpen igår och körde den utan att reagera på något onormalt. Johan B Jag har haft tanken på sugstrålepumpen men får inte ihop det riktigt. Varför behöver jag använda startgas vid första startförsöket för att få motorn att starta? Om sugstrålepumpen är trasig så borde motorn inte få någon bensin och då borde den dö direkt. |
|
|
Då var det det där med temperatursensorn. .. Går bilen helt normalt när den är varm? Om den gör det, tyder väl problemet med att det endast gäller kallstart på att det är just den extra dosen bensin som saknas i det läget? Är det då inte rimligt att tänka sig att det antingen är signalen till DME (om låg temperatur) som saknas eller att DME inte kan omvandla den informationen till "extra bensin"? /Lennart |
|
|
Nja, det är väl kanske i så fall om det blir svårt för pumpen att bygga upp tryck med lite soppa i tanken. Kanske är lite långsökt men se till att du har minst 25 liter så kan du utesluta det felet. Kostar ju heller inget då du ändå kommer att köra upp soppan vad det lider... Var pumpen du bytte till ny eller begagnad? När soppapumpen i min E39:a blev dålig var den lite lynnig och kunde vara lite svårstartad någon gång, rycka/svaja vid gaspådrag etc. i början, efterhand som tiden gick började den även låta lite illa emellanåt - till slut gav den upp och då kunde jag rulla hem till garageuppfarten på halvgas...därefter startade den inte mer. Toktur hade jag - tror inte att jag kommit mer än ett par hundra meter till med soppan i ledningarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Jag gjorde som du sa och fyllde på mer bensin. Och nu så kommer inte felkoden P0313 tillbaks. Kanske är så att pumpen/pumparna är dåliga. Pumpen jag bytte till var ny men piratdel. Jag har noterat sen den var ny att den låter väldigt mycket. lenwib Bilen går normalt förutom att motorlampan lyser. Läser jag koderna får jag ut P0171 och P0174. Alla säger med de felkoderna har du en läcka mellan insug och LMM. Det finns ingen läcka där emellan så jag funderar om det kan bero på att pumparna ger för lite bensin? Insugstemp har jag läst av och den lever och visar ungefärlig utetemp. |
|
|
Det var huvudpumpen du bytte? Går den igång när du fyller på bensin så är det troligtvis sugstrålepumpen som är dålig, den som suger bensin från ena tanken till den andra. |
|
|
Motorn får för mycket luft eller för lite bensin. Det borde vara rätt enkelt att diagnostisera, egentligen. Lite ingångar får man här Länk Bmw-slangen predikar från inlägg #1: "mät bränsletrycket!" Det borde vara en bra början, om nu tjuvluft kan uteslutas. Men för säkerhets skull kan du ju göra ett röktest också, så är tjuvluften inget tema alls längre. Om bränsletrycket är för lågt, finns det väl två tänkbara huvudorsaker: pumpen och bränslefiltret. Det senare innehåller dessutom en tryckregleringsventil, så det handlar inte bara om en enkel filtrering där. Att mäta bränsletrycket verkar åtminstone vara en bra första åtgärd i detta läget. /Lennart |
|
|
Problemet Löst! Tänkte återkoppla vad som gjorts och varför. Motorlampan tändes under färd bilen uppträde som vanligt. Kommer hem och läser av felkoderna och de visar P0171, P0174 så jag börjar leta efter trasiga gummibälgar. Hittar en liten spricka i en av slangarna och byter ut den och provar starta bilen koderna är kvar plus en ny har tillkommit P0313. Nu är jag ganska säker på att det är något med bränslet. Kontrollerar den nya bensinpumpen som bara är en månad gammal och den fungerar anser jag. Reflekterar också när jag har pumpen ur att tillräckligt med bensin är det så då borde det inte bero på den där sugstrålepumpen som det pratas om. Så nu är mitt hetaste spår att det är något fel på spridarna. Har inte tillgång så jag kan mäta bränsletrycket och pga det väntar jag med att plocka bort spridarna. Vill kolla upp trycket innan jag plockar spridarna. Nu kommer jag inte längre så jag går in och tänker att jag ber om hjälp här på forumet. Och ganska omgående får jag till svar sugstrålepumpen. Jag har ju redan avfärdat den men tänker jag hämtar lite bensin och slår i iallafall. Och vips där startade den! Tack alla som har tagit sig tid och hjälpt mig! |
|
|
Vet inte hur man länkar till en tråd på Autopower , men sök på E39 svårstartad i minusgrader när den är kall eller DME , tråden senast uppdaterad 2017-01-21 21.04 Jag fick detta tipset Hej, jag hade exakt samma fel på min 320i E46 -01. Efter 2 vintrar (och många svordomar) bytte jag DME-relä samt bränslepump-relä. Därefter var det aldrig problem. Jag bytte båda samtidigt så jag vet inte vilket som var lösningen. Kostade inte många kronor (150 för båda tror jag) så byt båda. och jag bytte lite vakumslangar mm se tråden Jag har inte haft några problem sedan dess Min motorlampa tändes också |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.