AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.152

M550i klarar inte de nya avgaskraven...

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ups, eller snarare "Scheisse!".

Länk

En oväntat nyhet damp ned i torsdags, nämligen att M550i helt enkelt inte fixar kraven i den nya körcykeln med det fantastiskt byråkratiska namnet "Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure".

Lösningen verkar vara hyfsat enkel, motorn måste utrustas med ett partikelfilter, men för att det skall göras måste först motorn naturligtvis "trimmas in" med det nya filtret och sedan skall det beställas filter för alla beställda men inte levererade bilar - men eftersom fler producenter verkar ha problem att nå de nya kraven så är det lite ledtider på nya filter.

Tills vidare är all produktion stoppad...

----
BMW CS/SC #6212
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Samma med Volvos T5motor exempelvis. Partikelfilter monteras och 4hk försvinner. Inget direkt man märker men trist om det drar ut på leveranstiden.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
13.400
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, jag har bara väntat att dessa partikelfilter ska dyka upp för bensinmotorer också (de har varit där runt hörnet och alla har vetat att det behövs förr eller senare och speciellt när man började gå över till direkinsprutning på bensinmotorerna för 5-10 år sedan - har även nämnt det i några av mina inlägg också om problemen att klara av hårdare och hårdare gränsvärden).

Mercedes tror jag redan har det i några av sina S-modeller, så väntade bara på att övriga tillverkade behövde hänga på ett sådant.

Blir M550i G30 den första BMW-modellen med detta partikelfilter? Eller finns det redan på de allra nyaste 220i, 420i och 430i (de modeller jag hört rykten om att det ska monteras på)?

EDIT : Börjar omnämnas i reservdelsktalogen iallafall
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.