|
|
|
|---|---|
| Jag håller på och ska byta bränsle pumpen i tanken på min X3:a men den jäveln släpper inte. är det någon som vet vad jag missar? | |
|
Har ingen X3 men en 523i -97 så en liknande årsmodell, gissar att det inte är några större skillnader i hur dylika standardkomponenter ser ut och är monterade. På min sitter bensinpumpen fast i en plasthållare nere i tankens botten, lossas genom att man kör ner näven och trycker in ett par hållare på motstående sidor i plastinfästningen. Vid återmontering så klickar det på plats, man får flytta över själva plastinfästningen till den nya pumpen om man köper pump på tex mekonomen som jag gjorde (Pierburg). |
|
|
Vet inte hur det ser ut på X3:an, men som redan beskrivet ovan är troligt! På E39:an var det först ett lock med fyra skruvar under baksätets sittdyna och därefter fick jag gänga bort en stor plastmutter som håller hela armaturen. Lyft upp armaturen och lossa pumpen. Att få bort pumpen från hållaren som sitter med fyra "gummibussningar" (det är lätt att lossa gummiupphängningarna) är inte helt lätt då hållarens armar har ett stadigt grepp - jag tillverkade några små plastkilar som jag knackade in mellan plasthållarens armar och pumpen som då släppte greppet om pumpen - sedan var det bara att dra ut den och trycka tillbaka den nya i omvänd ordning. Slangar och kablage är "standard". Tänk på att lossa polerna från batteriet innan du jobbar i tanken - att se till att man inte har eldfängda kläder och jorda sig ordentligt innan jobbet för att få bort statisk elektricitet är klokt... Brandsläckare kan vara bra att ha till hands om man jobbar med bensin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.