|
|
|
|---|---|
|
Efter att jag lämnade in vinterdäcken som var dubbfri för att lägga om till dubbade fungerar inte TPMS-sensorerna. "Däckverktan" förstörde en, vilken dom fick beställa en ny från BMW och satt dit. Men när det var gjort och jag sedan skulle initiera dom i idrive får jag inte kontakt med dom. Jag åkte till BMW, som kollade med mätare men fick bara kontakt med den nya! Är dom andra 3 också förstörda eller behöver dom kodas eller nått? Bilen är en 520 xdrive -15 /Ulf | |
|
Låter ju som att de andra har dött, märkligt sammanträffande! Oavsett vad så skulle jag koda bort RDC systemet och ersätta med RPA. Jag har förespråkat detta tidigare i andra trådar, mest pga att jag saknar tilltro till tpms-sensorer. Dom kommer garanterat att strula (batteriet i dem är tänkt att räcka i 5år) Så det bästa är att koda bort det så man slipper det bekymret iallafall. Det var de första jag kodade bort på min F32 när jag köpte den, tpms strulade redan på vägen hem från köpet. |
|
|
Ok, hur kodar jag bort det på min bil dvs en F11a? |
|
|
Jag använder Esys. Ta bort 2vb från FA och VO koda berörda moduler. Sen kopplar du bara ur rdc antennen. Finns många bra guider på bimmerfest.com www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
Hej Jag har jobbat med TPMS-sensorer i 5 år, som teknisk support till däckverkstäder. Har aldrig sett att alla 4 sensorer dör samtidig. Det känns mer som den du fick i ersättning är till fel modellen i så fall och att de har valt även den modellen när de läst av bilen, så att de fick kontakt med den sensorn men inte de andra. Jag antar sensorerna i vinterhjulen fungerade på samma bilen innan du lämnade in dem för däckbyte? Jag har haft bra många samtal med däckverkstäder som blandar lätt ihop 5-serie xDrive med X5 som har olika sensorer.. men det känns som det sorts felet borde inte ske hos en BMW verkstad. De flesta däckverkstäder har testutrustning nu för tiden annars och skulle kunna skanna sensorerna som olika modeller för att se om de känns igen. Batteriliv på 5 år förresten stämmer inte riktigt i Norden där man har 2 hjuluppsättningar, här kan man förvänta närmare det dubbla men det beror på miltalet också självklart. Kanske var 3:e eller 4:e däckbyte. Hälsningar Mark |
|
|
@imark73 Ah, ja de e klart att vinter/sommar fördubblar livslängden på sensorerna. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.