|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Köpte en BMW 535D E61 för några dagar sedan och märkt nu att Dieselvärmaren inte fungerar. Lät ett tag och pratade med ägaren som bytte in bilen på firma. Han säger att den fungerade när han bytte in den så vet om att de kan låsa sig när man försöker starta den med för dåligt batteri eller för lite soppa i tanken. Undrar var säkringen sitter till just webasto dieselvärmare och om någon vet detta ? Har läst ut felkoder med Inpa/ista Felkoder: DDE: Fuel filter 004587 SHZH: Heater locking 009B2E SHZE: Water-pump circuit faulty( circulation pump) 009B32 Message ( battery voltage, 0x3BE) faulty, reciver IHKA transmitter DME-DDE Message error ( auxiliary water pump 0x2EC) receiver integrated automatic heating/air conditioning system , transmitter auxiliary heater (fault currenty present) IHKA 00E7ID | |
|
Värmaren är låst (9B2E). Jag är lite osäker på om fel 9B32 syftar på värmarens cirk.pump. Men hur som helst. 1. Lås upp värmaren. Kan göras med Tool32. Gå in i modul SHZH. Ungefär halvvägs ner finns ett jobb som heter något med XXXX_entriegeln (Lås upp på tyska). Kör det. 2. Starta värmaren från inpa och titta på status när den kör. Om cirkulationspumpen är dålig (vanligt efter några år). Så kommer vattentemperaturen att öka snabbt och nå ca 100C på någon minut, då slår värmaren av. 2,5 Ev. montera bort pumpen tillfälligt och kontrollera med extern spänning om den verkar död. Så gjorde jag. 3. Jag köpte denna pump Länk nu funkar allt finemang igen. (Ev. lås upp igen och rensa felkoder) |
|
|
Isak5503, jag tackar ödmjukast för att du tar din tid Och skriver ner allt detta:) Går det bara att låsa upp via tool32 ? Man kan inte rycka någon säkring så att det kommer igång och nollställs ? Tro också på cirkulationspumpen men då jag pratat med förra ägaren som bytte in bilen och han sa det fungerade när han bytte in den så kanske bara varit dåligt batteri eller för lågt bränsle. Passar den pumpen du länkade till en E61 535D 2005 års modell ? :) Hälsningar Silversten |
|
|
Upplåsning: Förmodligen går det även med DIS men den verkade krångligare att installera. Har inte sett någon som lyckats med säkring på E60. Köpte alltihop av Olao . Annars kan vi säkert fixa fram tool32 till dig. Lika enkelt att köra som Inpa. Pump: förmodligen samma pump. Det var till del därför jag demonterade i förväg för att veta exakt hur den ser ut. Webastopumpen består av en motor med utbytbara lock med olika vinklar på anslutningarna. Locken kostar ca 200:- Har man ett garage är det enkelt att fixa. Ta bort vänster framhjul, vik undan bakre delen av innerskärmen så finns allt där. 8/10mm hylsa, polygrip, (gärna slangtänger) och lite elskarvdelar. Tar ca 1-1,5 timmar. |
|
| Kollade på realoem, det är samma pump! | |
|
Dessa program har jag och dessa felkoder får jag upp när jag läser ut dem med ISTA felkoder. länk till bilder på felkoder samt program jag har att felsöka med. Tror inte jag har tools32 , kan någon hjälpa mig ordna fram det ? Länk Länk Pdc sensorerna är beställda, lika så glödstift samt kontrollenhet till stiften, auc sensor är med beställd. MPM enheten är utbytt och lämnar inte längre felkod. Det andra vet jag inte riktigt var jag ska börja och vad som kan vara felet med battery voltage. |
|
|
I min installation tillhör Tool32 ediabas och den har du ser det ut som. Sök efter filerna tool32.exe och shzh_e65.prg på datorn. |
|
|
Hittade tools32 precis som du beskrev ovan =) samt shzh_e65.prg när jag öppnar den vad exakt ska jag göra därefter för att inte ställa till något i någon modul på min bil ? |
|
|
Kör programmet som administrator (högerklicka och välj). Ladda in SHZH_E65.prg Då ska det komma upp ett fönster som heter 'Select Job: SHZH_E65' Till vänster i fönstret finns en lista på Jobs. Leta reda på det (ungefär i mitten) som heter xxxx_entriegeln, markera det så det blir färgat. I menyn upptill som heter 'job', väljer du 'start job once only'. Då kan du få upp ett nytt fönster med lite resultat från kommandot. Nu är upplåsningen klar. Stäng programmet. Kör ex. Inpa och rensa felkoder mm. Lycka till /Roffe |
|
|
Hej jag har samma problem! Lämna in på felsökning idag och fick svar vattenpumpen till värmaren. Den du länkade passar rakt på allts isak5503? Kontaktstycke och allt? Har en fråga till. Det sitter ju en cirkulationspump i motorrummet vid vänster hjulhus me? Den är död på min! Har den kontakt med värmaren också? Eller är den bara för att hjälpa runt vattnet på tomgång? Brander |
|
|
Jag orkade inte gräva efter kopplingen på värmaren så jag köpte faktiskt en lite billigare pump med lite kortare sladd (samma ställe) och skarvade in den med några biltema klämkopplingar. Den andra pumpen tror jag är till för tomgång bara. |
|
|
Har fått samma problem nu när vi haft en köldknäpp i norr. 🥶 Har installerat Tool32, när jag laddar SHZH_65 så kommer det inte upp någon lista med ”job” i fönstret. Vad gör jag för fel? |
|
| Lyckades lösa det, fungerade inte att ha igång INPA samtidigt som tool32 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.