|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Skulle byta till en trevligare knopp på min manuella e60 xi. Man ska ju bara kunna dra av knoppen, men den satt som fan. Inget hände verkligen. Tog lite verktyg och satte fast knoppen och skulle lossa med hjälp av hävstångsprincipen. Något lossnade kände jag, men det var inte knoppen.. Istället sitter spaken nu lös och går att lyfta upp typ 5cm. Växlarna går att få i, men man måste liksom hålla uppe spaken så den inte åker ned 5cm, då vibrerar den mycket. Har inte tillgång till verkstad själv, så får lov att lämna in för att få det ordnat. Men finns någon som har någon aning om vad som kan ha släppt? Har kollat lite på RealOEM, men förstår inte riktigt var den kan ha gått sönder/släppt. Länk Tacksam för hjälp! Johan | |
|
Testa att lyfta på dansken runt spaken. Gissar att 7 på bilden släppt för dig. |
|
|
Kollade lite mer idag, verkar tyvärr inte vara nr 7 som jag hoppades på. Det är den bakre delen som är lös, alltså bussning nr 5 eller hela nr 1? Bakre delen hänger ned och rör vid kardan typ. Vet inte riktigt vad man ska göra? |
|
|
Kan det vara själva bussningen under som har lossnat eller hela fästet för bussningen? Här är en bild på hur konstruktionen ser ut. Förstår inte hur det är möjligt att den går sönder av att jag drar den uppåt? Om det nu inte är själva armen på hela växelspaksfästet som gått av. Länk |
|
|
Felet hittat.. Hela armen har gått av före bussningen och därför är den lös. Bara leta upp en komplett begagnad sats, lämna in till verkstaden och se glad ut. Hoppas den där växelspaksknoppen är glad för den sitter kvar än.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att ta bort växelspaken behöver man ha rätta knycken som han Melker sa. Ett redigt ryck så släpper den inte vrida för då går den sönder utan rycka rakt upp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
He he... En riktig BMW-klassiker genom åren det här med hårt sittande växelspaksknoppar - finns ju en del rätt roliga trådar i forumet där folk nästan har knockat sig själva när de tagit i för kung och fosterland och knoppen plötsligt lossnat och de därmed slagit både knopp och händer i pannan på sig själv med kraft... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja hårt satt den allt.. Gjorde ganska precis som killen i länken här Länk Men knoppen sitter kvar.. |
|
|
Borde väl inte behövas allt för många arbetstimmar för en verkstad att byta ut hela spakstället? Komplett länkage är ju bara att ta loss och smacka dit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.