|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har alltid kopplat ur min laddare från väggen när jag skall iväg, oavsett hur länge jag skall vara borta. Men finns det nån nackdel/fara med att låta den vara kvar i vägguttaget under kortare perioder utan att bilen är inkopplad? Laddaren sitter i ett uttag längst bak i garaget (backar in) och det är ibland rätt trångt att ta sig fram så skall bara man iväg en timme eller två hade det varit skönt att bara kunna koppla ur bilen och köra för att sen bara kunna koppla på bilen igen när man kommer hem. Hur gör ni andra? | |
|
Använder du ett vanligt vägguttag för att ladda med!? I mitt område i Stockholm startade en brand så sent som igår p.g.a. det (kontakter på räddningstjänsten). Köp en riktigt laddbox, med jordfelsbrytare och välj en med fast sladd. Schuko-uttag (som vanliga uttag heter) är inte gjorde för att ha en strömförbrukning på 16A i flera timmar. Känn på det med handen nästa gång du laddat... Länk Du kan ju dessutom söka bidrag för den nu. |
|
|
För att svara TS - ja, du kan låta den sitta i kortare perioder men jag skulle undvika längre stunder. Brukar låta min sitta kvar om jag bara skall iväg på kortare turer (15-30min). Laddar dagligen min bil i ett vanligt hushållsuttag och det är inga problem - så länge man laddar med låg spänning borde risken för brand inte vara större än att ladda telefonen. Jag har iaf inte märkt någon extrem värmeutveckling från min men jag brukar alltid ladda med lägsta spänning. Ett sätt att undvika brandrisk är att kolla skicket på laddsladden, den slits rätt fort. Särskilt skarven mellan boxen och sladden är känslig, lätt att yttersta höljet går av på sladden och ledningarna blir synliga. Fick en ny på garantin häromveckan. Jag förstår absolut fördelarna med en laddbox, samtidigt tar det inte många timmar med lägsta spänning att få i tillräckligt med ström till en 330e. |
|
|
Kristoffer_L, det är inget problem tills en brand uppstår. Jag har exempelvis inte behövt säkerhetsbältet än, men använder det alltid ändå. En telefon tar emot avsevärt mindre ström samt effekt så det blir inte alls samma värmeutveckling och det är exakt ett sånt scenario som Schuko är konstruerat för. En kollega hade bränt kablage i sin villa mellan eluttaget han använder till sin elbil och elcentralen i huset. En jordfelsbrytare hade brutit där, men i hans fall var det nog bara turen som gjort att det inte blivit brand och han han upptäcka det innan. Jag säger inte att det börjar brinna direkt när det används, men riskerna är inte noll och mycket annan säkerhetsutrustning som köps trots avsevärt mindre risker. Förutom att laddaren möjliggör att det går snabbare. |
|
|
Tack för synpunkter och svar. Det var väl främst vid kortar utflykter som till mataffären och liknande som jag tänkte att det kunde vara skönt att slippa dra ur sladden. Har använt min schukoladdar sen jag fick bilen för ca 1.5 år sen utan några problem. Bara för att vissa personer är korkade nog att ladda på högre effekt än vad ledningarna är gjorda för så kan man ju inte säga att det är en farlig produkt. Kör man på låg effekt (6A) som jag gör 99/100ggr så blir det ingen direkt värmeutveckling, inte varmare än vad min mobilladdare kan bli. Kör man däremot på max som i 330e fall är ca 12A så blir kontakten rätt varm om ledningen är 10A. Men då är vi ju tillbaks till första stycket:) Laddbox är förövrigt beställt till sommarhuset men i lgh garaget får det fortsatt vara vägguttaget. |
|
|
Grelle: Hann inte se ditt andra svar innan jag skrev mitt sista inlägg. Menar du att om man belastar ett elnät under det den är klassad för (6A kontra 10A i detta fall) ändå mer för en brandrisk? Låter ju inte rimligt för en lekman som mig. |
|
|
Din interna elinstallation ska klara hushållsbehovet. Men detta är inte ett normalt hushållsbehov, då få andra hushållsapparater drar 5A eller mer långvarigt i flera timmar utan avbrott. Kyl och frys jobbar i intervaller, tvättmaskiner går inte flera timmar. En sån här laddare kan ju ge hög effekt i flera timmar och själva eluttaget, av schukomodell är inte gjort för det. Det är gjort för låg effekt under längre tid, eller hög effekt under kort tid (dammsugare/kaffekokare). En telefon eller liknande laddas ju med energimängder som är en tusendel av det vi pratar om här. En Iphone kan ladda totalt 0,00545 kWh jämfört med en 330e som tar emot 8 kWh. Finns en anledning att saker som kräver mer effekt (snickeriverktyg osv) har tre-fasuttag även om effekten på en fas hade räckt. |
|
|
Mängder med svenskar använder elektriska motorvärmare i kombination med kupevärmare vilket ger motsvarande effektförbrukning på vanligt uttag. Så det är inte farligare än det. Men risken finns och risken ökar med gammal/dålig elinstallation och om man är utan jorfelsbrytare. Det är aldrig ok att låta kablar hänga kvar i uttag om det är på allmänna ytor där barn kan leka. Det är av den anledningen du har en minhöjd på alla utvändiga uttag alternativt ett låsbart lock. |
|
|
Mats, bra poäng men du missar några viktiga fundament. 1) De uttagen sitter ofta utomhus och har en separat installation, ex. en stolpe. De andra uttagen av vanlig typ på garage osv sitter utomhus och de används när det är kallt, så kyleffekten är påtaglig. Det gäller även uttagen i kallgarage. Däremot är det ovanligt att någon använder elektrisk motorvärmare i ett utrymme med rumstemperatur som ett varmgarage eller sommartid, men det är vanligt med elbilsladdning. Den temperaturskillnaden vi pratar om är mellan 20-40 grader och nog det som lurar vissa att tro att det är "säkert" för man jämför äpplen och päron. 2) De går sällan 8-10h. Kanske 0,5-2h. Laddar man en hybrid med 10A så pratar vi 4-5h från tomt batteri och en elbil kan det handla om 10-15h. Det kör få personer på motorvärmare och om de gör det så sker det i kyla. |
|
|
"så länge man laddar med låg spänning" Du menar laddar med låg (ladd)ström. (Spänning är bara en potentialskillnad.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
"Det är av den anledningen du har en minhöjd på alla utvändiga uttag alternativt ett låsbart lock." Det var innan jordfelsbrytares tid (1,7m). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
För övrigt bra inlägg av Grelle. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Transocean |
Red_wings05, vad blev det för en laddbox? Jag väntar på min 530e och säljaren lovade mig en bmw-laddbox på köpet, installation måste jag betala själv :-( Jag tror det är rätt viktigt att ställa laddstyrkan till minimum om man skall ladda via chuko, hade en 330e hemma sommarn 2017 och laddade med hjälp av en Biltema kabelvinda, när jag kom till bilen nästa morgon var batteriet endast halvfullt och kabelvindan har inte fungerat sen dess :-) Gillar inte riktig designen på BMW-boxen, too fancy too large ! |
|
Sverige, tack. Transocean, ytterligare ett bra exempel på att det finns faror. Din kabel satte nog livet till i situationen du beskriver men eftersom ingen brand startade är du inte allt för missnöjd. Om ditt hem var det som brann ner i samband med detta så är man inte lika gladlynt efteråt. Min poäng är inte att ropa efter vargen här. Det är hyfsat låg sannolikhet att huset brinner ner, men konsekvensen är väldigt stor. Så risken är medel i mitt tycke. Jag rekommenderar mina vänner och familj att installera en laddbox. Ska de spara pengar kan de göra det på något annat. Välj en mindre tum storlek på däcken när nya bilen beställs om ekonomin är begränsad, för den övervägande majoriteten som har laddbara bilar köper fabriksnya bilar där något annat nog kan avstås. |
|
|
Om sladden sitter i vägguttaget utan att vara kopplad till bilen så flyter ingen ström igenom, utom möjligen en liten signal till laddregleringen. Jag utgår ifrån att ditt vägguttag skyddas av en korrekt installerad jordfelsbrytare. Sladden medför inte större fara än en inkopplad oanvänd förlängningskabel. Men tänk barn, och hundar som vill bita. Länk |
|
|
Transocean: Det blev en EVA Protected. 1fas 16A med fast typ2 kabel. Minns inte priset exakt men tror det var 7850kr exkl moms. Har inget pris på installationen för den betalar annan familjemedlem:) Kan förstå oron med att lämna en sladd i uttaget vad det gäller barn/djur. Men trots att det är ett lägenhetsgarage så är alla garage enskilda, så ingen mer än mig har tillgång till det så på den fronten är det lugnt. Alla elkablar i fastigheten blev förövrigt utbytt för ca 4 år sen så de skall vara i gott skick. |
|
|
En jordfelsbrytare löser bara ut (kopplar bort spänningen) om strömmen går fel väg. (Tar en annan tillbakaväg än genom nollan.) Den löser inte ut om det är dålig kontakt i ett kontaktdon (stickkontakt) som går varmt och blir överhettat. Jordfelsbrytaren är till för att skydda oss människor från vilsegången ström. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Jordfelsbrytare ger både personskydd och brandskydd. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Då är jag mycket nyfiken på hur en jordfelsbrytare kan veta att efterföljande kontaktdon går varmt pga dålig kontakt förutsatt att strömmen inte läcker ut och tar sig tillbaka andra vägar än genom återföringen (nollan) i jordfelsbrytaren. För mig torde det vara omöjligt för en jordfelsbrytare att skilja ett sådant varmgående kontaktdon mot en normal elradiator. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Vanligt att lantbruk får lägre försäkringspremie vid installation av JFB. Det behövs som sagt en (tillräckligt stor) läckström för att en JFB ska lösa. Att kontaktdon går varmt ger inte en sådan läckström, men går det så varmt att det börjar smälta är chansen/risken stor att läckströmmen till skyddsjord blir så hög att JFB löser. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.