AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.790

BMW 520d Motorproblem / Spridare defekta

mi
1
mirsooo
BMW 520d (F10) 2014
Hej,

Tänkte dela med mig av mitt motorproblem samt höra om någon mer har upplevt liknande problem. Äger en 520d (F10) 2014 som rullar ca 6800 mil. För 3 veckor sedan startade jag bilen och upplevde med att motorn vibrerade samt hade ojämn gång. Fick upp felmeddelandet "Drivlina defekt". Bilen bogserades till BMW verkstad (gick inte att köra) där man tog en titt på bilen och efter diagnos konstaterades att det var felkod på samtliga spridare. Verkstaden bytte alla spridare och jag fick tillbaka bilen. Vill poängtera att BMW bytte dessa med GoodWill vilket uppskattades!!! Teknikerna på verkstaden var tyckte det var riktigt märkligt att spridarna gått söder med tanke på mil och årtal på bilen.

Iallafall så trodde jag att det var frid och fröjd fram tills idag 3 veckor senare. Jag åkte iväg till en annan stad 15 mil bort, bilen går som en klocka och allt verkar normalt. När jag efter några timmar skulle ta mig hem igen sätter jag mig i bilen och startar, och då börjar motorn vibrera och gå ojämnt IGEN. Exakt samma känsla och problem som jag hade vid första gången. Bilen har sedan första reparationen åkt Max 300mil. Jag förstår mig inte på detta, kan det vara spridarna igen? Vad kan vara orsaken till detta? någon som har en teori eller haft liknande problem.

Varit BMW ägare i många år och aldrig haft något problem med motorerna, blir inte klok på detta.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Glappkontakt i Railtrycksgivaren,de va nog inget fel på dina gamla insprutare...
GU
3
GUPE10
BMW 520d f11 2014
Hej ! Hur löste sig detta ? Har exakt samma problem. Bilen började gå okänt samt varna för fel på drivlinan. Efter några omstarter så gick den bra igen. Dagen efter så uppstod samma problem, ojämn tomgång. Känns som den bara går på 3cyl. Tidtagare ägare hade bytt 1st spridare men ”glömt” kalibrera om den. Kan detta verkligen stämma ? Räcker en ”kalibrering” ?
GU
3
GUPE10
BMW 520d f11 2014
Vart sitter den Railtrycksgivaren ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.