AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.844

Någon med erfarenhet av Ferodo DS2500?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har så smått börjat fundera på att uppgradera bromsbeläggen till F31:an även om det är typ 6-7 mm kvar av främre beläggen. Är främst ute efter att få lite bättre bett och känsla samt om möjligt mindre bromsdamm.

Men att hitta lite hetare belägg till min bil är inte helt lätt - utifrån det jag har kommit fram till finns det bara några få alternativ - vilket även Pean erfor när jag kontaktade dem.

Tidigare hade jag Ferodo Performance DS på E46:an som bara kördes i vanlig trafik (ingen bankörning och förhållandevis snällt körd nästan alltid), som jag var väldigt nöjd med - kändes som den perfekta kompromissen för mina önskemål.
Om det bara funnits Performance DS till bilen hade jag köpt sådana belägg till F31:an. Problemet är att Ferodo inte i nuläget producerar några belägg i den formulan till min bil. Efter att ha varit i kontakt med Ferodo, framkom det att de kanske eventuellt möjligen skulle producera belägg i den formulan, men då som tidigast senare under 2018 - dock ville de först utvärdera om det fanns tillräckligt marknadsunderlag utifrån hur marknaden tog emot belägg i formulan DS2500

Som sagt tillverkar de belägg i formulan DS2500. Problemet är att jag misstänker att de beläggen kan vara lite väl aggressiva för vardagskörning och dessutom saknar de E-märkning (vilket de flesta belägg i formulan Performance DS har).

Ett alternativ som verkar finnas är EBC yellow stuff, men även det känns lite aggressivt. Yellow stuff är dock E-märkta.

Ett ytterligare alternativ kan vara Tarox "Strada" som enligt några ska vara jämförbara med Ferodo Performance DS eller möjligen DS2500. De verkar å andra sidan inte vara E-märkta heller...

Någon som har använt DS2500 till vardagskörning eller har förslag på annat alternativ?

Har börjat fundera så smått på om man ska köpa in begagnade bromsok och skivor från t ex. en 320d/328i för att få lite fler tillgängliga alternativ - de skivorna/oken är snäppet större (312x22 vs. 300x20) men framförallt verkar det finnas fler alternativ för sportbelägg...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, var väl inte oväntat att jag skulle dyka upp här :-)

Körde Ferodo DS2500 på bana (E34 535i och E34 518i) och de fungerade utan minsta problem varv efter varv. Efter ett antal bankörningar började dock kanterna erodera något, men är inte ovanligt. Fast det var ju inte bankörning som var ditt orosmoment :-)

Men har även använt dessa till vardags också och jag märkte inte några direkta problem. Då märker jag större skillnad när det blir vardagskörning med Carbotech XP8 beläggen.

EBC Yellow är nog lite för aggresivt för vad du är ute efter - för det är väl ingen återkommande bankörning på schemat nu kommande säsong - eller?

Kolla om några av följande finns till din bilmodell
- EBC Green
- EBC Red (snäppet värre än Green)
- Carbotech AX6
- Mintex 1144
- StopTech Sport (fd Street Performance)
- PFC Z-Rated
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tack för input!

Nej, någon bankörning är inte planerad med "effektmonstret" - vågar/klarar nog inte tygla all effekt trots fyrhjulsdriften...! ;)

Så det får bli ren vägkörning i lugnt tempo - jag är medveten om att det troligen är helt onödigt att ens fundera på lite vassare belägg i vårt fall, men jag tyckte om känslan med Performance DS då de bet direkt vid hårdare inbromsning och blev ännu bättre med lite värme i sig. Att de dammade mindre än OEM-belägg var en positiv bieffekt som skulle vara välkommet på F31:an då de bromsarna skitar ner något helt vansinnigt!

Jag har hört/läst väldigt blandade åsikter om EBC, en del tycker att de är helt OK eller t om bra, medan andra hävdar att de har lagt alla pengar på marknadsföring och det är rena bulldegen i beläggen som smetar ut på skivorna för att sedan tappa friktionsytan helt från stålplåtarna och att de därmed inte har på bana att göra (eller kanske inte ens på gata). :/

Ferodo och Pagid och några märken till verkar lira i en annan liga och vara bra rakt av...om man får tro det man hör/läser.

Givetvis blir det obra om man kör gatbelägg på bana med en tung bil etc. Samma sak med någon som inte har en aning om hur bromsteknik och inkörning av belägg/skivor ska gå till...i vissa fall är det nog helt förarrelaterat när någon bränner upp sina bromsar och sedan skyller på skitkvalitet... ;)

Vet du var man ska leta efter Mintex, StoTech, PFC och Carbotech?
Jag har varit i kontakt med Pean och de kom fram till samma sak som jag - i praktiken bara DS2500 och Yellow Stuff men han trodde spontant att båda kanske var lite för vassa för min rena vägkörning...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
PEAN kan erbjuda alla StopTech och Carbotech belägg (de som finns i tillverkarens utbud det vill säga).

Märkligt det inte finns mer utbud av bromsbelägg till en F31 318d? Tja, angående effektmonster så skulle du sett min E34 518i på banan - 113 frustande hästar släpandes på 1500 kg - fast å andra sidan så hade denna modellen SOLIDA bromsskivor fram :-)

Lite därför jag kör med bromsok som har bra utbud av bromsbelägg till min track day car. Det roliga är att bromsbeläggen som satt i E34 518i kunde jag använda senare i min E34 535i och visade sig senare att de bromsbeläggen även passar de E36 M3 bromsoken som sitter på min E30 323i! Tre olika bilar för bankörning - samma bromsbelägg :-)

Jag tror att många rapporterade problem (inte alla) kring EBC kommer från "felaktig användning". Många vet inte om att det finns olika sorter av EBC, de tror att EBC-belägg är EBC-belägg (och det är ju de gat/ban-orienterade som säljs billigast och annonseras ut mest). EBC marknadsförs hårt och därmed brukar det hamna i gruppen som vill prova på bankörning för första gången eller bland nybörjare och det är mycket nytt att hålla reda på som nybörjare. Många kör ju EBC Redstuff men inser inte att det bara är gat/ban-belägg när de i själva verket skulle behöva minst EBC Yellowstuff. Eller att man i sin iver kör med 15 år gammal bromsvätska och den börjar koka och skulden läggs på EBC-belägg. Men å andra sidan har jag sett en del fall där de slitits oförklarligt mycket.

Mintex, PFC och andra är Google det bästa. Demon Tweeks brukar man ju hänga en del på, de brukar ha en del - kan vara värt att ta en titt.

Ja, Yellowstuff är på tok för mycket för vad du vill ha. DS2500 är väl gränsfall.

Så PEAN kollade och de hittade ingenting i utbudet hos StopTech eller Carbotech till din bil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, svaret var att han inte hade mer än det i sitt sortiment och svaret verkade seriöst och rätt omfattande utöver att han inte hade så mycket att erbjuda.

Bilen har samma bromsar fram som en del 1-seriebilar och 320d och "uppåt" har lite större bromsar (312x22mm i förhållande till de jag har 300x20mm) och där verkar det finnas mer sportbromsbelägg att välja mellan. Men då får man ju som sagt byta okhållare, ok och skivor först...

Om man går hela vägen och byter till BMW:s performancebromsar (som var möjlig option vid nybilsköp och finns för eftermontering) får man å andra sidan biffiga Brembook med stora flytande skivor och rätt mycket sport/tävlingsbelägg att välja mellan om inte det skulle räcka...men så långt är jag inte villig att gå av flera anledningar (inte minst priset).

Jag får söka lite på Deamon Tweeks.
Googlat har jag gjort men kanske inte använt rätt "sökord", jag får försöka igen och se...

Lite osäker, men jag har ett svagt minne att Hawk i USA kan ha belägg också...

Mvh
Johan B

Transocean
" någon bankörning är inte planerad med "effektmonstret" - vågar/klarar nog inte tygla all effekt trots fyrhjulsdriften...! ;)" testa först att panikbromsa...hoppa bokstavlig på pedalen och häpna hur snabbt den stannar, tror inte du behöver andra bättre bromsar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev lite tidigare - jag är medveten om att det troligen är lite onödigt i mitt fall men bromskänslan är bättre med t ex. Performance DS och lägre dammnivå. Det är främst det jag är ute efter, inte att kunna smiska bana eller liknande.

Standardbromsarna är i BMW:s fall ofta väldigt bra men allt kan förbättras...

Mvh
Johan B

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ska själv byta snart mina fram och bak upplever att f10 iaf känns lite för klena kanske ferodo kan vara något för mig. Sorry om jag bara kapade din tråd.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kört EBC redstuff på båda mina bilar och måste säga att de håller otroligt länge och dammar nästan ingenting. Nu kör jag ju lugnt och sansat men är väldigt nöjd med dem.
På 540:n har de gått 10000mil och det finns en hel del kvar.

Mvh Ola

Min bil:
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har slängt iväg en fråga till Tarox angående deras "Strada"-belägg.

Får se om de svarar och vad i så fall...!

När det gäller Redstuff, verkar det finnas risk för viss begreppsförvirring då det finns en äldre formula och en ny "keramisk" dito om jag har förstått det hela rätt.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan B : Vi bubblade ju om bromsdamm i den här tråden :-)
Länk

Jag har fortfarande inte hittat något bra alternativ angående bromsdamm. EBC Red Stuff (de nya med den keramiska kompositionen) hade jag gärna provat till min E87 120i - men de finns ju såklart inte till den modellen... Så där lider jag av samma problem som du med utbudet...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har införskaffat Ate Ceramic till bakre bromsarna och tänkte montera dem i vår.
F31:an tenderar att skita ner bakfälgarna minst lika mycket (kanske t om mer) än framfälgarna med originalbeläggen.

Farthållaren och automatiska stabiliseringssystemet verkar jobba med bakbromsarna.

Tänkte att det kanske kan minska bromsdammet bak i alla fall.

Anledningen till att jag inte köpt samma belägg fram är att det verkar som att de kan vara lite sena i responsen de första metrarna när man bromsar, innan de fått upp värmen lite.

Så planen är Ate Ceramic bak och sportbelägg fram.
Hittar jag inget vettigt sportbelägg fram får det bli Ate original då de aktuella beläggen har amerikanska bromsklassningen "kall/varm"; GF i förhållande till BMW original FF.
FF har även Bosch och Ferodo Premier medan Textar och Brembo "bara" har FE.
Vilken klassning Jurid, och Zimmermann har, verkar vara svårt att få fram...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.