|
|
|
|---|---|
|
Dags att byta klossar och skivor på min 3.0 d. Smo steg 1. Bak köpte jag bremboklossar och zimmerman z coated via mekster, fick bäst pris där. Fram vill jag ha bättre grejer, vill inte ha skivor och klossar som tappar bomsverkan efter lite hård körning. Att ha gröna bromsbelägg är inte aktuellt, annars hade greenstuff varit ett alternativ. Vad rekommenderar ni och vart handlar man till bästa pris? Med vänlig hälsning, Rikard. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det enda som behövs där fram är snäppet värmetåligare bromsbelägg (samt att du byter bromsvätskan såklart). Det som viker sig först är alltid bromsbeläggen pga värme så därför räcker det att du uppgraderar dessa ett snäpp. Bromsskivan spelar mindre roll, köp ett bra märke som Zimmermann, Brembo, ATE eller liknande. Exempel på bromsbelägg som har snäppet bättre värmetålighet än vanliga: - Ferodo DS Performance - Ferodo DS2500 (snäppet värre än Performance) - EBC Green - EBC Red (snäppet värre än Green) - Carbotech AX6 - Mintex 1144 - StopTech Sport (fd Street Performance) - PFC Z-Rated Här finns en del trådar i detta forumet med liknande frågeställning Länk Har väldigt liten erfarenhet av så tunga bilar som X3, eventuellt kanske man vill välja två snäpp bättre värmetålighet om man kör riktigt hårt med så tung bil (tex Ferodo DS2500 istället för Ferodo DS Performance och EBC Red istället för EBC Green). Är dock osäker där, som sagt ingen erfarenhet av sådär tunga bilar. Tips på två-tre snäpp värre bromsbelägg finns annars i trådarna ovan. |
|
@bmw-slangen tack för utförligt och bra svar. Läst igenom de andra trådarna och tydligt är att du vet vad du pratar om :) Då kommer jag sikta på Ferodo DS2500, nu har jag bara snabbsökt ÅF till min bil och verkar kamma noll på de vanliga tillbehörsfirmorna. Någon du kan rekommendera som har till en X3? Gällande skivor, verkar gå att göra bra affär på dessa via eBay. Är brembo alltid brembo osv? Dvs finns det ”skitskivor” från brembo också eller gör dem bara en skiva? Alla tillverkare brukar ju budget varianter. |
|
| EBC GreenStuff är typ som original men "dammar" (?) mindre...RedStuff tål mer värme, men "dammar" mer o kan gnissla. Skall du ha värmetåligt o relativt "gatvänligt" dvs de funkar bra även kalla, så är det YellowStuff du skall ha när det gäller EBC. YellowStuff tål bra med värme, relativt prisvärda med om jag inte minns helt fel, sök på ebay.de! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, Brembo har inga budgetalternativ utan de vanliga skivorna är av mycket bra kvalitet (sen har de såklart olika prestandavarianter som Brembo Max och Brembo Xtra men inget som du egentligen behöver). Däremot finns flera av deras skivor med UV-coating, det kan ju vara intressant för dig då du har coated Zimmerman där bak. Däremot så finns det gott om förfalskningar (vissa är riktigt bra) av kända märken som tex Brembo. Risken för förfalskningar beror såklar på var och hur du köper på eBay, minst risk är såklart att köpa från en vanlig lokal bildelsbutik (gör det även väldigt enkelt att reklamera bromsskivor för det är ganska ofta det är transportskador på dessa produkter). En tumregel när det gäller förfalskningar, ju närmare Kina något är - desto större risk är det för förfalskning. Beställer man från Alibaba, Wish eller AliEpxress är du i princip garanterad att få förfalskningar :-) EBC Redstuff har numera en keramisk komposition och det brukar nästan alltid skapa mindre mängd och mindre aggresivt bromsdamm. EBC marknadsför just EBC Redstuff med att de avger mycket mindre bromsdamm än konventionella bromsbelägg. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.