AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.432

Köpa 4-serie

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Funderar på att byta ettan mot något annat. Fastnade helt plötsligt för 4-serie GC. Nu står valet mellan 4-serie, 3-serie touring eller GT. Kan någon ge mig lite argument för en GC? Det fegaste valet kanske är en 3-serie touring. Det jag har tittat på är en mineralgrå 420d -17 med xdrive, m-pkt, nav mm. Jag håller med flera som tycker att den är lite hög med xdrive men jag gillar xdrive och kan leva med det.

BMWCS #8925
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Beror väl på vad du har för behov?

F36 med M Sport är enligt mig den snyggaste BMWn man kan köpa för rimliga pengar, och samtidigt är den inte alltför opraktisk.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Behovet är väl egentligen som en bra andrabil. Vi kommer sällan åka hela familjen i den bilen (två vuxna och tre barn).

BMWCS #8925
Ny 3:a på ingång, jag hade väntat in den innan jag hade köpt en 4:a. Om inte annat för den obligatoriska prissänkningen som sker när ny modell är på väg.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag valde GC för kombinationen av exteriördesignen och att den är i stort sett lika praktisk som en kombi. 3-serie GT saknar i mina ögon harmoni i designen. Kombi funderade jag på men för vanlig och inte lika snygg som GC. Jag skulle gissa att skillnaden i pris kommer bestå den dagen du ska sälja.
Jag hade kollat på sexcylindriga alternativ för ljudet och för den upplevda prestandaskillnadens skull. Hellre en 430d en årsmodell tidigare än en 420d. Det tråkiga är att det finns 10 gånger fler av de fyrcylindriga varianterna till salu.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Tack för input! Ja den nya 3:an är på G men kommer man presentera en ny 4:a samtidigt? Behöver byta bilen tidigare än att vänta på nya modeller tror jag. Tycker man ofta hamnar i det dilemmat. Det var lättare med Saab vars modeller hängde kvar i 20 år. :)

Hade gärna haft en sexa i men tycker att fyran gör ett bra jobb med automaten. Har sexan i min X3 och den är helt fantastisk. Inte så lätt att hitta en med sexa och med låga mil. Inte så vanlig modell överhuvudtaget. Går väl tio touring på en GC. Har haft en F31 tidigare så lite kul med en modell man inte haft. Provkörde en GT men tyckte den var lite bullrig men det kan ha varit däcken eller det faktum att det var ett tag sedan jag körde en 3.serie.

Vad tror ni om den dagen man ska sälja? Vilken är lättast att få pengar för om ca 3 år?

BMWCS #8925
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Min gissning är att 440 har högst andrahandsvärde om dieselbilarna minskar i samma takt som idag. Dock kostar begagnad 440 så pass mycket nu att värdefallet ändå lär bli betydande. Minst värdefall och mest bilglädje tror jag en 435 bensinare hade gett som tappat en del sedan 440 kom. I övrigt tror jag det är rätt dött lopp. Lite rädd att det stora antalet 420d kommer göra den jobbig att bli av med. De fyrcylindriga bensinversionerna 428 och 430 skulle jag gissa är enklare om utbudet står sig.
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Hej Newman!
Klart du ska välja 4:an :-)! Jag hade en F30 328i i tre år innan jag fick min 430i GC för några veckor sedan och jag tycker det är en jätteskillnad till 430 fördel. Den känns som en mer mogen bil, bättre komfort, tystare och den verkar faktiskt snålare.. Nu är den iofs inte inkörd ännu, den har i skrivande stund bara gått drygt 80 mil.
Sen är den ju såå snygg :-)!!
Jag valde inte Xdrive då jag tycker att det är onödigt att släpa på en massa extra vikt i onödan, satsa hellre på riktigt bra vinterdäck. På F30 hade jag centraleuropeiska vinterdäck Pirelli Sottozero som var det sämsta jag åkt på, livsfarliga.. Nu blev det Hakka R2, enorm skillnad!!
Lycka till!!

Mikaelak
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag är helnöjd med 430i! Vill man sitta riktigt högt eller helt upprätt är en 3-serie bättre, men i övrigt tycker jag att 4-serien känns roligare att köra med sin lägre tyngdpunkt och sittposition. Den är mycket komfortabel på långresor med sportstolarna. Har även jämfört 420d mot 320d och dieselljudet på lågvarv är bättre dämpat i 4-serien.

X-drive är nog bra om man har äkta behov av det. Valde själv bort det (trots kampanjpris) för att få dra så tungt släp som möjligt med B-körkort samt lite för utseendets skull.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
BlueScreen, det skiljer 1,5 cm i standard markfrigång mellan F30 och F32. Så hur högt du sitter avgörs nog mest av hur du ställer in din stol. Sen är det nog inte den minimala skillnad i tyngdpunkt som skiljer roligheten åt heller, det är snarare F32:ans bredare spårvidd både fram och bak. Men även den skillnaden kan ätas upp beroende på hjulval; bredare däck och fälgar med lägre ET och du är i mål med 3:an. Fast å andra sidan gör du en hattrick med samma åtgärder på 4:an :)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Vitoco: det ligger något i det du säger! Det som stimulerar till en ganska låg och inte alltför upprätt körställning i 4-serien är förmodligen dess lägre höjd i framkanten av innertaket, vilket naturligtvis kan betraktas som en nackdel snarare än en fördel... Däremot upplever jag sidokrängandet som mindre i 4-serien när man jämför respektive modells standardchassi, dvs alla varianter med x-drive (men inte aktiva dämpare). Här har såklart även däck- och fälgval stor betydelse, som du påpekar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.