AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.322

Bmw 328i 1999, värd att köpa?

Min nästa bil är tänkt att vara en bmw. Det var tänkt att vid senare tillfälle (om några år) så skulle jag köpa en 3 serie eller 1 serie från -06 modelår och framåt, men har nu fått ögonen för en annan som är till salu. Det är en 328i coupe 1999 som har gått 28000 mil. Eftersom jag inte kan så mycket om BMW så har jag några frågor:

1. I eran egen åsikt, är detta en bil värd att äga, eller ska jag vänta till senare och skaffa en nyare/annan model?

2. Hur är bilen efter 28k mil? Är det mycket som kan gå sönder? Är det en "moneypit"?

3. Drar den mycket bensin/olja?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart du ska ha en BMW! ;)

Kolla här för lite inläsning:
Länk

Förutom att bilarna börjar bli rätt gamla, bör man tänka på att många av dem (särskilt de med lite större motor) har gått hårt.
Förutom rent slitage och det som står i länken ovan är det ROST som är problemet!
När du kollat efter rost, passa på och kolla efter rost också... ;)

Räkna också lite på ägarkostnaderna i form av försäkring mm.för de är inte billiga att äga om man är ung...
Att skenförsäkra på släktingar kan bli en dyr affär om något händer och försäkringsbolaget börjar nysta i ägarförhållande och liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Har du tillgång till garage och verktyg eller måste du lämna in den på verkstad om någonting går sönder?

Delar till bilen är billiga att köpa på till exempel www.bildelaronline24.se eller www.mister-auto.se och det finns mängder med DIY videos på YouTube.

Kan du skruva själv -> KÖP!

Börja med att kika på dessa videos:

Tack för svaren! :)

Kanske värt att nämna att den har komplett ifylld servicebok och att säljaren vill ha 32 900:- för den. Farsan blev ju inte så glad när han såg att den har gått 28k mil då han fruktar att det bara kommer kosta massa pengar, samtidigt som man själv blir lite avskräckt efter att ha sett delade länkar på problem ;) Men å andra sidan så har de flesta bilarna problem de med som kan förekomma.

Som svar till Hbn: Vi har egen maskinhall, där bilen kan både stå skyddat och jobbas på. Har tillgång till ganska mycket verktyg (åtminstone för att kunna fixa det mesta). Har ingen billyft t.ex men kanske införskaffas senare.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
33000 kr för en 99:a med 28 000 mil känns i mina ögon som ett fantasipris om den inte är i absolut toppskick utan synlig rost och alla slitdelar utbytta nyligen!

Bilen är 18 år gammal...

För de pengarna finns det mängder av nyare BMW som gått betydligt kortare, t om E90 dyker upp för pengar i det häradet.

Mvh
Johan B

Okej, då får jag tacka dig Johan B ännu en gång för svar! Tror jag avstår från detta köpa och får hålla min iver efter att få äga en bmw i några år till :)
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Måste hålla med Johan, låter dyrt.

Bra att du har tillgång till hall och verktyg. Du klarar det mesta med pallbockar.

Ett annat stalltips är att köpa en felkodsläsare. Bra att ha med sig vid provkörning av bil innan köp också, kan ge lite ledtrådar.
Okej, en felkodsläsare får det bli! Tack för din hjälp och svar Hbn :)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Jag antar att detta är bilen i fråga: Länk

Några notiser, och minuspoäng:
Någon eftermarknadsstereo, oftast ren skit och det är ofta extremt svårt att få igång originalgrejerna p.g.a. att den som bytt stereon gjort egna lösningar gällande allt möjligt.
Eftermarknadsavgassystem tyder på att det är en buse som haft bilen.
Lyktorna fram är antingen rejält blästrade eller så är det fukt i dem, speciellt den på förarsidan.
Transocean
Ja den är lite dyr men så illa ser den annars inte ut. Rätt ok faktiskt med tanke på åldern/milen. Eftermarknadsavgas vad då buskört ?? Vad tror ni originalavgas till bilen kostar hos BMW? Och eftermarknadsstereon kan mycket väl vara betydlig bättre än originalen, BMW är ju inte precis känd för bra stereoljud. Håller dock med om lyktorna, dom ser fuktiga ut, vore egentligen no big deal om bilen kostade 15k.

Sen är det ju så att inte alla barn/unga kan kalla sig stekare och få farsan till att köpa vad som helst, har man lust men inga eller lite pengar kan man istället ta det på krita. Jag gjorde det som 18-åring (köpte mig en f.d direktörsvagn på krita) och det funkade hur bra som helst utan någon lyxfälla.

Den som har 10 - 15 k i fickan köper en 328 naturligtvis mycket billigare privat än den som endast har 3 k....och är därmed hänvisad till en handlare. Vad tycker ni?
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Har man inte dessa pengar på fickan + en ordentlig buffert för reparationer skall man inte köpa en 18 gammal BMW, det är min åsikt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man bör nog ha en reserv på reparationskontot vid köp av en så gammal bil oavsett prisklass - med erfarenhet kan jag nog hävda att man oftast får räkna med att fixa till en äldre begagnad bil för minst fem eller kanske upp till tio tusen innan den är "ok" i mina ögon.
Därefter följer givetvis vanliga underhålls/service/slitagekostnader.

Kostnaderna brukar dock komma i "flock" i form av t ex. bromsskivor och belägg runt om, stötdämpare runt om, bärarmar/länkarmar/bussningar runt om...etc.
Sedan kan det i bästa fall gå lång tid/sträcka innan det är dags att göra nya (dyrare) reparationer.

Hållbarhetsmässigt måste jag nog ändå säga att t ex. E46:orna håller rätt bra (förutom rosten) om de bara underhålls vettigt - min rullade nästan exakt 40.000 mil utan större problem.
Termostaten byttes två gånger, expansionskärlet en gång, kylare en gång, vattenpump en gång, insugsgummibälgarna en gång.
Annars var det mer rena slit- och servicedelar i form av t ex bärarmar/bussningar/leder, stötdämpare/fjädrar, bromsdelar (bromsoken renoverades en gång) etc.

Men det förutsätter att man kan/vill skruva lite själv om man inte ska behöva lägga stora slantar på att hålla en gammal bil rullande...

Men jag vidhåller att priset är för högt för exemplet om inte många (merparten) av slitdelarna är utbytta ganska nyligen och att den är i det närmaste rostfri.

Avsaknaden av sportstolar är ett stort minus komfortmässigt om man inte har väldigt korta ben.

Mvh
Johan B

Något slitet intryck tycker jag! Däremot underbara bilar som var otroligt fina när det begav sig! Tänker tillbaka på min 328!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde nämna:

Det som blev baneman till min E46:a var inte rosten som jag trodde det skulle bli, utan en stor vildsvinsgalt som sprang upp framför bilen i typ 60 km/h när frugan körde - bilen var körbar efter det men sönderslagen på högersidan i fronten så försäkringsbolaget löste in den...

Mvh
Johan B

Lite random fråga i denna tråden men:
3 serie -06 och framåt vs 1 serie -09 och framåt?
Tänker coupe på bägge.

Vilken föredrar ni personligen?
Är de mindre motorerna tillräckligt bra på 1 serie för att den inte ska kännas långsam?
Eftermarknads möjligheter?(tänkte bara om man vill lägga till små saker).
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
3 för långfärd, annars 1.
Tillräckligt med en rak sexa. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Finns väldigt få 1-serie coupe generellt så det talar för en 3-serie. Exempelvis en 325i, från -07 med manuell låda och sportstolar är en trevlig bil. Däremot är ju couperna märkbart dyrare än sedanmodellerna.

Jag kommer ihåg när jag själv var 17 år gammal och letade första bil. Det är ju ofta en annan bild man har då och vad man får rekommendationer om. Jag ville ha sexa, rwd, och lite "tuff bil" och äldre tipsar om Golf, Asiatiskt osv... Inte direkt vad den bilintresserade tonåringen drömmer om.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Bland de mest prisvärda busbilarna som finns är helt klart 130 med manuell växellåda.
Går motorn som den ska (vilket de sällan eller aldrig gör, såvida inte vanosenheterna är ordentligt rengjorda), är det en pärla på alla plan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.