AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.932

Är du nöjd med din F20?

Sida 1 av 2
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Ni med F20 som haft dem ett tag, hade ni köpt en igen om ni fick välja? Vilken motor valde ni och vilken skulle ni köpt om ni fick välja igen? Håller de kvalitén som man förväntar sig av en bmw?

Kör en 325i E91 idag men överväger något som går billigare till vardags. Är även inne på Mazda 3, men vill helst ha 116i M sport. Det beror på om modellen lider av kvalitétsbrister. Rostande baklucka har jag förstått, vilket i sig är oroväckande, men finns det mer man ska se upp med?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Jag har haft min 116i i precis tre år och är mycket nöjd. Den har gått 4300 mil (varav jag kört 3100) och inget har gått sönder. Ingen rost i bakluckan heller vad jag sett.

Jag valde bensin för jag föredrar karaktären och kör mest korta sträckor. Trots det snittar jag 6,0 l/100km.
Skulle gärna köpa igen men har ingen anledning att byta. Kanske blir nästa generation om ett par år, då med xDrive.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Har kört 9000 mil inte ett fel. Förutom bubbla på bakluckan, Premium? BMW tog det på garanti så det löste sig. Automat är ett måste tycker jag. Frun pendlar ca: 7-8 mil t o r varje dag så diesel passar oss. Bra vrid och upplevs som väldigt stark. 0,55 l/mil mätt vid pump.

Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Kul att ni är nöjda! Personligen tycker jag att 116i M sport är väldigt mycket bil för pengarna. 150 000kr för en 2015 som gått under 5000 mil. Kör mestadels korta rundor, så att få ner förbrukningen från 1,2l/milen till 0,6 vore väldigt skönt. Har alla M-sport bilar ställbar fjädring, eller är det ett annat tilläggspaket?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ställbar fjädring ingår inte men jag trivs med sportfjädringen. Kör dock på 17" sommar och 16" vinter.
De flesta 116i är ganska rena och har ofta ingen utrustning utöver vad som ingår i M-sport/Advantage.

Får tillägga att jag gör en del långkörningar på landsväg 80-100 som drar ner förbrukningen :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Korta sträckor i stadstrafik betyder nog inte per definition 0,6l/mil men iaf 0,75l/mil bör gå att nå.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Jag hade tidigare en 116i MY15 och körde mest i stadstrafik (storstad) eller något som kan liknas vid blandad körning. Väldigt sällan landsvägskörning eller längre sträckor.

Jag snittade ca 0,75-0,8 l/mil. Överlag var jag väldigt nöjd med bilen och den var i princip helt felfri.
Jag hade innan en 118i med trecylindriga motorn (bensin). Kan varmt rekommendera denna om man klarar sig med 0-100 på 8,5s. Minns den som väldigt snål i stadskörning (0.7L/mil), snittade runt 0,75 blandat med mycket motorvägskörning.
Upplevde den som välbyggd, 1-serien är ju lite enklare jmf med 3-serien F30 som känns mer påkostad i material. Ta gärna 8-stegade automaten om du kan, den funkar väldigt bra ihop med den lilla motorn.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har kört 10000 mil med våran nu och det har varit i princip felfria mil, krackelerade bakljus som släpper in kondens, rostig baklucka samt en strulande EGR har väl varit irritationsmomenten som dock gått på garantin. Förbrukningen har legat på 0,58 oförändrat sedan ny.

Kommer inom en månad beställa en F31 320d xDrive automat.
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Bränslebesparingen blir för mig mellan 6000-8000kr/år beroende på var snittförbrukningen skulle landa med en F20.
Känns inte jätte-taggande att byta bort en rak 6a och 0-100 på 7,2 sekunder för den lilla besparingen i en 8 år nyare bil, som kommer vara dyrare att försäkra och tappa i värde. Får provköra lite och känna efter.

Borde inte 118i från 2016 vara billigare i drift än pre facelift? Annars hade man ju inte behövt droppa en cylinder.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Motormässigt är det ett steg utan tvekan och några stora summor sparar du nog inte på bränslebesparingen.

Men F20 är en mer körglad bil chassimässigt, bättre komfort och sportigare i mitt tycke (när likadana motorer jämförs). Dessutom kommer allt vara fräschare och mindre slitet. Men det handlar ju om vad du värderar högst.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Skillnaden i förbrukning mellan 4-cyl 116i och 3-cyl 118i verkar vara obefintlig vad jag har sett. Den som sparar pengar är nog tillverkaren :)

Tycker 116i pinnar på rätt bra i sportläge men vill du ha mer pulver så går den att optimera till 210hk eller så. Den är snarare billigare att försäkra om vi snackar helförsäkring i båda fallen. Priser från Aktsam:
Min bil: 5798:-
Slumpvis 325i -07 från Blocket: 8152:-
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Weiman, det var billigt för en 116i! För mig skiljer det 1000kr helförs. mellan de båda. Men kör halv på 325an tillsvidare, så det blir betydligt billigare :)

Alltid gott att äga en nyare bil såklart men det är svårt att lämna ifrån sig älsklingen, särskilt när den är så go att köra! Optimering lär bli aktuellt om det landar på en 116i.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Ägt en 325i 07 e91 men f20 är roligare att köra, känns lättfotad. Motormässigt kräver n52an mycket piskande för att få ut effekten, kan vara kul ibland men jag tyckte det blev lite jobbigt emellanåt, riktigt trött på låga varv. Till vardags är nog 118i piggare.
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Malcus, visst är det så. Det gäller att ha rätt växel i. Hade svårt att att kränga av en Citroën C3 en gång för att jag valde fel växel O.o
Händer inget under 3000rpm..
Så sätt kan jag sakna min trimmade 118d. Chippa en 116i lär ju göra att den hamnar i samma prestandaklass som Type R och Golf GTI och mycket användbart vrid under 3000rpm.

Blir förhoppningsvis att prova en i morgon.
Fördelen med 3-pipen är att den är rejält snålare i stadskörning, där går den lika snålt som en diesel. En fyrcylindrig bensinare drar avsevärt mer där. Sen är ljudkulissen också bättre i 3-pipen.
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Kristoffer, antingen en pre facelift med M-sport eller en LCI utan M-sport... Även om den senare är snygg utan, så är M-sport ratten att dö för :p

Finns det några olika stereoanläggningar som man bör hålla koll på? Vill ha så bra ljud som möjligt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
H/K är steg 2, Hifi steg 1. Båda paketen och är nog relativt ovanliga på 116i. Inte direkt bilar som utrustas väl.

Det leasades ut en hel del bilar som årsmodell -15 med M-paket så det är nog lätt att hitta sena pre facelift med M-paket och vit lack (gratis). Få av dem har nog mer utrustningen än så.
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Grelle, man får scrolla ner en bit för att komma till något annat än vita M-sport så det stämmer nog.. Lite tråkigt att de saknar utrustning, men ändå förståeligt när det är minstingen. Kanske borde bli en F30 trots allt.. De ser ännu råare ut med M-sport paket och lär ha trevligare utrustning. Men då får man ju betala också.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att gå från 116i till 316i hjälper nog inte mycket. Kolla på M135 istället eller 120i eller något annat än minsta motorn.
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Blir det F30 så blir det i så fall 328i. M135i vore inte fel, men ligger fortfarande lite väl högt i pris. Vill ha något lite snålare när den ska rulla som vardagsbil också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.