AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.554

fel på filbytesvarning

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Någon här som har haft fel på filbytesvarningen ?
WA
2.343
WAN
Ingen som råkat ut för detta ?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du har säkert stängt av och satt på systemet och prövat att koppla loss batteriet en stund.

Om inget av det hjälper kanske en felkodsavläsning kan ge några tips?

Har inte haft "nöjet" än att få problem med just den funktionen på min men jag har å andra sidan inte kört med den på 4 månader....

/Niklas

Fransosen
WA
2.343
WAN
okey får väl göra en felkodsavläsning
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Hej. Har samma problem. Fick du ordning på det, vad var det som var orsaken ?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Fungerar övriga kamerafunktioner? Jag tänker på Helljusassistenten Vägskyltsidentifieringen?

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Japp, och jag har torkat av utsidan vindrutan och andra yttre sensorer samt tryckt fast kåpan inne bakom backspegeln då den satt lös på ena sidan, då bilen är beg. och införskaffad i somras så känns det som det kan vara ett "gammalt" fel men inte har uppenbarat sig förrän efter 3 månader talar ju emot det.

Peppar, peppar så verkar det inte inträffa så ofta som tidigare, har försökt "trigga" igång det hela, verkar få meddelandet när jag kör över linjerna, verkar inte spela någon roll om jag blinkar eller inte.

Vägskyltsidentifieringen funkar, helljusassistenten vet jag inte då jag inte har kört i mörker sedan felmeddelandet började störa mig dagligen.

Funderar på vad som skulle kunna orsaka detta då det är väldigt irriterande och enda sättet att få bort det verkar vara att stänga av bilen för när jag sedan startar och kör iväg så är ju felmeddelande borta för att sedan dyka upp, ibland utan anledning och ibland kan det som sagt bero på att jag varit över en linje.

Däremot tror jag att själva funktionen kanske inte är igång lika ofta (gröna symbolen som ska lysa), vilket isf. kan vara orsak till att inte heller felmeddelandet dyker upp lika ofta.

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Liten uppdatering om mitt felmeddelande som verkar knepigt, var precis ut i mörkret och testade helljusassistenen och det fungerade.

Och den gröna symbolen tändes att den hittade mittlinjen, jag provade att korsa den och det gick ju bra men felmeddelandet dök upp direkt, däremot fick jag ingen rattvibration, kollade igenom inställningarna och det var i läget inställt på att det borde vibrera som det gjort innan.

Vad kan vara fel om inte ratten vibrerar, för inte sitter det väl egna batterier i ratten för att den ska kunna vibrera, hittar inget när jag googlar eller så hittar jag inte rätt sökord, hittar inget i instruktionsboken heller.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Frågan vad som är orsak och verkan? Larmet kanske är resultat av att styrningen inte ingriper. På min bil så ingriper styrningen abrupt och vill styra tillbaka bilen.
Men inte finns det väl någon separat strömkälla
till rattvibrationerna. Nu har jag inte studerat lösningen på BMW men väl eftermonterat Lane Assist på min Audi A7 och vibrationerna genererades i ratten då en 12V signal i en separat ledare.

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Idag har jag kört bilen 6 ggr. och inte ett enda felmeddelande, ingen rattvibration trots att jag medvetet vinglat över linjer.

Om man bortser från felmeddelandet och försöker få ordning på rattvibrationen istället, skulle det kunna vara en säkring, svårgooglat fenomen är det iaf. ?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Här finns det lite info: Länk

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Tack för länken.

Läste igenom de sidorna och har testat lite mer men ingen i den tråden verkar ha fått upp det felmeddelande jag får upp.

Ingen annan som haft samma problem, känns ju verkligen som det kan vara avsaknaden av rattvibration som är orsaken till att dessa säkerhetssystem inte fungerar som de ska.

@Jarker; Du skriver inte om du läst ut felkoder (via diagnosuttaget). Det borde vara nästa steg i felsökningen.
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
@bmw21; nej inte läst felkoder ännu, får bli till att göra det när tid finnes att uppsöka verkstad, eller ska man införskaffa sig en egen läsare, vilken då ?
Känns som jag nu försökt allt förutom om det skulle kunna vara en säkring, hittar inte ens förteckning över säkringarna i instruktionsboken, har försökt googla men ordet "rattvibration" finns knappt på nätet.
Du behöver en BMW-anpassad läsare för detta.
Finns mer avancerade, men jag använder BimmerLink med en av de rekommenderade WiFi-adapter och Android-mobil. Läser snabbt.
Finns listor på BimmerLink-websida över bilmodeller och adaptrar.

(Har inte felsökt så mycket men den begränsning jag känner till är att den inte kan läsa ut larmorsak från stöldlarmsminnet.)
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Tack för info. får helt klart läsa vidare om detta, om det är rattvibrations givaren som är paj så kan jag förstå varför, en grej som ska vibrera sitter fast i plast, kan ju inte hålla i all evighet.

Ska bli intressant att se om en felkodsläsning kan få fram om det är det som är fel, enligt steamans länk så har det varit väldigt olika, men absolut ett nästa steg i felsökningen.
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Uppdatering:
Imorse när jag skulle till jobbet så kom jag nära linjen och helt plötsligt började ratten vibrera, dock inte såpass att bilen försökte hålla mig kvar i min fil, har testat med inställning kraftig och samma resultat, provade även yttre linjen och vibrerar då också, märkligt att det bara fungerar, dock borde den väl försöka hålla kvar mig i min fil eller ?

Hade beställt en felkodsläsare som kom idag, bilen kanske kände på sig att det var något på gång och inte ville att jag skulle hitta något och därför inga felmeddelanden alls idag.

Testade Bimmerlink appen som säger att det finns 21 errors, dock krävs det ju 359:- för att kunna läsa de, är det värt kostnaden eller finns det andra alternativ på marknaden som är mer värt pengarna ?

Vågar man låta adaptern sitta ipluggad, tänker dels på batteri men även risk för hacking ?

Bimmercode appen hann jag inte riktigt kolla men tänker att det kanske finns något där man kan justera just rattvibrationen ?

Blev en del frågor, nåväl, om någon kan svara på några så är jag tacksam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.