AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.477

BMW, offroad däck?

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Dags att byta sommardäck på X5an (2016) och jag vill bort från runflat, helst också gå upp lite i profil på samma fälg (19") så den går mjukt och fint som med vinterdäcken.

Jag kör en del utanför asfalt också men samtidigt mycket snabb motorväg med. Funderar på sätta på renodlade offroaddäck typ dessa

Länk

Men har aldrig åkt på offroaddäck förut. Hur beter sig dessa på tex Autobahn, funkar de i högre hastigheter eller blir det sladdrigt?

Har på 10 000 mil också haft fyra punkteringar, tre skruvar i däcken och en pyspunka efter offroad. Tänkte göra en resa in i Asien med bilen och där vill jag verkligen inte ha punkteringar så dessa däck känns kloka, men kommer jag vilja slita av dem vid vardagskörning hemma i Stockholm?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De däcken är nog inte så lämpliga för din bil.

Dels är de bara klassade "Q" i hastighet, vilket är 160 km/h och dels kommer det troligen att bli olidligt bullrigt.

I ren terräng eller dåliga grusvägar som i Australien, stora delar av Afrika etc. är de säkert bra.

Spontant känns något av dessa som bättre kompromisser om du inte vill ha renodlade terrängdäck:

Länk

eller

Länk

eller

Länk

eller

Länk

Dock är väl alla klassade för lågt i hastighet för din bil...

Även i Asien brukar man väl kunna laga däck eller i värsta fall byta punkteringar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ja, du har nog rätt.

Är dom klassade upp till 190 eller över så är det ju lugnt. Sällan man ligger och nöter längre tid snabbare än så. Cooperdäcket var ju snyggt men aldrig hört talas om märket. Kanske får det bli Goodyear.

Rutten jag planerar ta i Asien går till stora delar utanför asfalt, däckverkstäder eller mobiltäckning. Har punkteringskit och reservhjul av nödstorlek men ska fundera på var jag kan lägga ett av vinterhjulen i reserv också, om inte rakt av i bagageluckan. Men ser helst resorna punkteringsfria dock.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Cooper är väldigt stora på "terrängdäck" i USA (och i övriga världen med för den delen).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
mm, däcket i fråga verkar ha fått hyfsade betyg också men jag undrar om inte dom mindre mönstrade däcken lämpar sig bättre trots allt ändå.

Rutten i fråga är för övrigt Stockholm-Stalingrad-Kazakhstan (Uralsk) - Magnitogorsk - Moskva - Stockholm.

Har jag fortfarande kul och lever i Magnitogorsk blir det ev förlängning till Novosibirsk och de lokalt berömda Altaibergen.

Mongoliet har förstört festen med jobbiga visumkrav sedan 2016 så man får leta nomadkultur i Altai istället.
Jag har aldrig varit så långt österut men vägarna i Ryssland torde väl vara till största delen asfalt med varierande kvalitet. Grusvägarna är säkert farbara på sommarhalvåret utan renodlade offroaddäck.

Oavsett så blir det säkert en häftig resa.

När tänkte du åka dit? Har du kört bil i Ryssland förr?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det är tydligen en hel del grusvägar, åtminstone om man inte håller sig till de få huvudleder som finns och ambitionen är väl i vanlig ordning att försöka åka där ingen annan åker. Norra Sverige och norra Finland är också massvis med grusväg, och dom är inte alltid så här snälla ->

Länk

Sedan är asfaltsvägarna fulla med hål tydligen så man vill ha mycket gummi under.

Har inte kört i Ryssland men däremot Ukraina och där gick det snett väldigt fort, så jag har tvekat inför denna resa många år nu. Tanken är att kanske åka i mars, april eller maj. Det värsta är att jag nog måste åka själv - intresset för en sån här trip är noll bland omgivningen - och jag har svårt att orientera mig kring farorna med det. Vissa som hör hemma däromkring skrattar bara när jag frågar om det är farligt, andra förklarar "you come back, X5 not come back".
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Äsch, hann ångra mig igen...

Länk

"Bribery, robbery, waiting, more waiting, paperwork"...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror du ska satsa på något lite mer hårdhudat fordon för den typ av resa. X5 lär stoppa på dåligt bränsle, obefintlig kunskap på verkstäder om fordonet och troligen snor någon den.

Kolla vad lokalbefolkningen använder eller satsa på något beprövat typ Toyota av lite äldre modell eller liknande utan moderna grejer som avgasrening men mö

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Möjlighet att montera större filter, snorkel och winch.

// Magnus

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag tror rutten kommer modifieras till att stanna inom Rysslands gränser. Bör gå bra. Måste dit.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Utöver ett oerhört omfattande pappersarbete för att köra runt lite i Ryssland så krävs även följande om det är en leasad bil

-intyg från leasinggivaren att bilen får medtagas till Ryssland
-bevittnande av en notarie
-samtliga dokument sedan översatta till ryska

Jag ger upp. Offroaddäck får det ändå bli och livet går väl kanske vidare trots att man inte kan köra till Ryssland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.